سیم و کابل ساختمانی با ما باشید…

سیم و کابل ساختمانی شامل چه سیم هایی میشود؟

سیم و کابل ساختمانی را می توان به دو گروه اصلی سیم های افشان کشسان و سیم مفتول سخت تقسیم کرد. هر یک از این نوع سیم ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و باید در مکان های مناسب استفاده شوند.

سیم و کابل ساختمانی برای استفاده در لوله های خرطومی که در بالا و پایین گچ نصب شده اند، کانال های بسته و پانل ها و ابزارهای برقی مناسب هستند. لازم است بدانید که استفاده از سیم ساختمانی به طور مستقیم در زیر گچ توصیه نمی شود.

برای ساختمان سازی از چندین نوع خاص از سیم و کابل ساختمانی استفاده می شود. سیم های افشان، سیم های مفتول، کابل افشان و مفتول سبک با روکش PVC، کابل ارتباطی یا سیم تلفن و در آخر کابل همگام.

البته باید توجه داشته باشید که در مناطقی که دمای محیط بالا است از روکش XLPE بیشتر استفاده می شود.

سیم و کابل ساختمانی مفتولیسیم مفتولی

سیم برق خشک یا سیم کابل ساختمانی یک نخ فلزی از مس است که برای جاهایی که خمیدگی زیادی نمی خواهند مثل تابلوهای برق ساختمانی مناسب است. سیم کابل ساختمانی را با پی وی سی که یک ماده ضد اشتعال است عایق کرده اند.

سیم های افشان و کاابل ساختمانی در چه بخش هایی به کار می رود؟

سیم های افشان از همه جا به خاطر انعطاف پذیری زیادشان شناخته می شوند. این خاصیت باعث می شود که این دسته از سیم و کابل در ساختمان سازی و برای روشنایی خانه ها استفاده زیادی داشته باشند. گروه دیگری از سیم ساختمانی هم وجود دارند که میان سیم مفتول و افشان قرار دارند و به سیم های نیمه افشان مشهورند. این سیم ها کمی کمتر انعطاف پذیرند و در صنعت ساختمان سازی برای انتقال جریان برق مورد نیازند.

سیم های افشان و کابل ساختمانی در کجاهایی کاربرد دارند؟سیم افشان

  • روشنایی: سطح مقطع ۱٫۵ میلی متر
  • پریز ساختمان: سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • سیم های اصلی برق: سطح مقطع ۴ میلی متر
  • راه اندازی کولر آبی: سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • راه اندازی کولر گازی: سطح مقطع ۴ میلی متر

به یاد داشته باشید که در ساختمان های کوچک از برق تک فاز و در ساختمان های بزرگتر از برق سه فاز استفاده می شود. بخش هایی که بیشترین سیم کشی ساختمان را دارند آشپزخانه و موتورخانه هستند. هنگام کابل کشی باید مراقب باشید که فاصله کابل ساختمانی از هم حداقل دو برابر قطر کابل باشد.

سیم کشی کابل ساختمان فقط با تجربه یاد گرفته نمی شود و فرد باید آموزش های کافی و لازم را در این زمینه داشته باشد چون برخی از قوانین و استاندارد ها را فقط در آموزش می توان یاد گرفت و با تجربه به دست نمی آید. به همین دلیل توصیه می شود که سیم کشی و برقکاری ساختمان را بر اساس نشریه های مربوط به آن مثل نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام دهید. سیم کشی یا همان برقکاری ساختمان، بر خلاف آنچه که بعضی فکر می کنند، کاری بسیار تخصصی است.

کابل ساختمانی چیست؟کابل ساختمانی

کابل ساختمانی با قرار دادن چند رشته سیم مفتول یا افشان کنار هم و پوشیدن آنها با عایق و پوشش مناسب ساخته می شود. بنابراین می توان گفت که کابل ساختمانی از دو قسمت عایق و هادی تشکیل شده است. کابل ساختمانی انواع مختلفی دارند. توضیح کامل این محصولات را می توانید در مقاله کابل افشان بخوانید. اما به طور کلی می توان این تفاوت ها را اینطور گفت:

  • کابل های مفتول شکل مورد نظر را می گیرند اما کم انعطاف هستند. اما کابل افشان ساختمانی خیلی انعطاف پذیرند.
  • مقاومت کابل ساختمانی کمتر از کابل افشان است و به همین دلیل بیشتر برای سیم کشی های داخلی استفاده می شوند.

انتخاب کابل ساختمانی مناسب

وقتی جریان برق از کابل ساختمانی می گذرد، هادی گرم می شود. اگر این گرما بیشتر از حد مجاز باشد، عایق کابل خراب می شود. همچنین اگر مقاومت کابل ساختمانی زیاد باشد، ولتاژ کاهش می یابد و تجهیزات به درستی کار نمی کنند.

در سیم کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی بر اساس دو عامل زیر مشخص می شود:

  1. یکی حداکثر دمای مجاز هادی
  2. دیگری افت ولتاژ مجاز سیم و کابل.

در شبکه های خانگی افت ولتاژ مجاز برای ولتاژ 220 تا 380 ولت حدود 5 درصد است. اگر افت ولتاژ بیشتر از این باشد، تجهیزات و دستگاه های متصل کار نمی کنند و ممکن است آسیب ببینند.

همینطور جریان مجاز برای عبور از سیم و کابل ساختمانی باید طوری باشد که گرمای تولید شده در هادی راحت به محیط انتقال دهد. دمای معمول برای سیم های ساختمانی با عایق pvc نباید بالاتر از 70 درجه سانتی گراد باشد.

دانیال نور (پارس الکتریک) را بیشتر بشناسید …دانیال نور

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

نخبگان طراح

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...