سیم و کابل ساختمانی

فروش سیم و کابل ساختمانی

سیم و کابل ساختمانی از انواع مختلفی از سیم و کابل ها تشکیل شده اند که بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ساخته و عرضه می شوند. این کابل ها برای توزیع برق در ساختمان و ارسال دیتا به گیرنده های داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
سیم و کابل های ساختمانی معمولا سطح مقطع کمتری دارند و در سطح ولتاژ فشار ضعیف کار می کنند. شرکت دانیال نور می تواند انواع سیم و کابل های ساختمانی را به شرح زیر ارائه کند:

  • سیم و کابل ساختمانی مفتول
  • سیم و کابل ساختمانی افشان
  • سیم و کابل ساختمانی آنتن
  • سیم و کابل ساختمانی آیفون

 

کابل ساختمانی

مشخصات فنی سیم و کابل ساختمانی

هر یک از این سیم و کابل ساختمانی باید با توجه به خصوصیات مخصوص به خود در مکان مناسب استفاده شوند. سیم و کابل در هر ساختمانی نقش انتقال برق، امواج و یا دیتا را به گیرنده مد نظر ایفا می کند. انتخاب کابل مناسب، با کیفیت و درست یکی از مهمترین بخش های ساخت یک ساختمان است. با انتخاب کابل مناسب هم عملکرد گیرنده ها بهبود می یابد و هم زحمت تعویض و یا تعمیر این کابل ها به کمترین حد خود می رسد. سیم و کابل هایی که در ساختمان استفاده می شوند به دو دسته سیم و کابل خشک یا ثابت و انعطاف پذیر یا نرم دسته بندی می شوند.

سیم کشی ساختمان به دو شکل روکار و توکار انجام می شود. در شکل روکار کابل برق ساختمان روی دیوار ها و سقف گذر می کند و برای حفاظت و امنیت از کابل و همچنین زیبایی از داکت برای اتصال سیم ها استفاده می شود. شکل توکار زمانی که خانه در حال ساخت است انجام می شود و برای حفاظت و هدایت کابل ها از لوله استفاده می شود. این لوله ها ممکن است از جنس لوله PVC یا خرطومی باشند. این لوله ها در شیار های داخل دیوار قرار می گیرند.

شرایط لوله ها باید به شرح زیر باشد:

  1. از کمترین مقدار لوله و متراژ کابل استفاده شود تا اتلاف انرژی کمتری داشته باشیم.
  2. لوله ها باید مقاوم در برابر شکستگی ، فشار و پوسیدگی باشند.
  3. مسیری را برای لوله گذاری انتخاب کنید که در زمان نصب و تعمیرات بتوان از روشی آسان و سریع استفاده کرد.

 

استفاده از سیم و کابل ساختمانی به صورت مستقیم زیر گچ توصیه نمی شود. در ادامه به جزئیات انواع سیم و کابل ساختمانی می پردازیم.

سیم مفتولی ساختمانی (سیم خشک)

سیم مفتولی ساختمانی
سیم مفتولی ساختمانی

سیم خشک یا سیم مفتولی از یک رشته هادی مسی یا آلومینیومی ساخته شده است. این سیم‌ها بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3084 و استاندارد جهانی IEC 60228 در بازار ایران عرضه می‌شوند. عایق مورد استفاده در سیم خشک نیز از جنس پلیمر PVC/C است. هادی سیم خشک کلاس 2 است و بیشتر در جاهایی که نیاز به خمیدن زیادی نیست مثل سیم‌کشی داخل تابلوهای برق ساختمانی استفاده می‌شود؛ به بیان دیگر این نوع سیم‌ها برای سیم‌کشی‌های ثابت مناسب هستند. سیم خشک را می‌توان در لوله‌ها و حتی زیر گچ نصب کرد چون این سیم‌ها مقاوم در برابر رطوبت هستند و به خاطر عمر طولانی نیاز به تعویض ندارند. وقتی که بخواهیم سیم را در زمین دفن کنیم، سیم و کابل‌های خشک بهترین انتخاب هستند.

ولتاژ مشخص در سیم‌های خشک با مقاطع 0.5، 0.75 و 1 میلیمتر مربع، 300/500 ولت (که معمولاً ولتاژ یکی از خصوصیات کابل‌ها است و به شکل نسبت u0/u نوشته می‌شود) و برای سیم‌های خشک با سطح مقطع بالاتر از 1 میلیمتر مربع، ولتاژ مشخص 450/750 ولت است.

سیم مفتولی یا سیم خشک دارای هادی مسی یا آلومینیومی است که مقاومت الکتریکی آن از سیم افشان کمتر است. زیرا مقاومت یک هادی با افزایش سطح مقطع آن کاهش می‌یابد. برای مثال یک سیم مفتولی با قطر 1.5 میلیمتر مربع در یک کیلومتر 1.12 اهم مقاومت دارد در حالی که یک سیم افشان با همین قطر 13.3 اهم مقاومت دارد. اگرچه این تفاوت در مقاومت الکتریکی بین سیم مفتولی و سیم افشان چندان قابل توجه نیست اما ممکن است در شرایط خاص یا مسافت‌های زیاد تاثیر بیشتری داشته باشد. مقاومت زیاد سیم در فاصله‌های طولانی باعث کاهش ولتاژ و آسیب به اتصالات می‌شود.

سیم افشان ساختمانی

 

سیم افشان
سیم و کابل افشان

سیم افشان شامل هادی فلزی مسی است و عایق آن از پلیمر PVC/C تهیه شده است. در کاربردهای ساختمانی معمولا از سیم افشان با هادی مس استفاده می‌شود و سیم افشان با هادی‌های دیگر مانند آلومینیوم برای کاربردهای دیگر مناسب هستند. هادی این سیم‌ها از مس آنیل شده ساخته می‌شود که با گرمایش مس تغییرات فیزیکی و شیمیایی پیدا می‌کند و انعطاف پذیری، شکل پذیری و سختی آن را کاهش می‌دهد. این سیم‌ها همچنین مانند سیم‌های مفتولی بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3084 و استاندارد بین المللی IEC 60228 در بازار ایران تولید و ارائه می‌شوند.

سیم افشان در سیم‌کشی سیستم‌های نوری و همچنین در داخل دستگاه‌های برقی کاربرد دارد. سیم‌های افشان را می‌توان به صورت مستقیم زیر گچ یا روی گچ و یا در داخل لوله نصب کرد. اما استفاده از سیم افشان برای نصب مستقیم روی سینی کابل ساختمانی ، کانال و مخازن مجاز نیست.

سیم و کابل ساختمانی :سیم های افشان دارای ولتاژ نامی 300/500 ولت هستند تا سطح مقطع 1 میلیمتر مربع؛ این سیم ها برای همه نوع نصب در لوله ها، زیر گچ و روی گچ و همچنین در لوله های خرطومی مناسب هستند و سیم های افشان با سطح مقطع بالاتر از 1 میلیمتر مربع دارای ولتاژ نامی 450/750 ولت هستند که این سیم ها برای نصب در دستگاه های برقی و همچنین سیستم های نوری، در محیط های خشک، لوله ها و زیر گچ و روی گچ مناسب هستند. هادی سیم های افشان بر اساس استاندارد مربوط به کلاس 5 یا 6 ساخته شده اند.

سیم های افشان بسیار انعطاف پذیر هستند و این ویژگی باعث شده است که این گروه از سیم و کابل در ساختمان سازی و سیستم های نوری خانه ها کاربرد زیادی داشته باشند. سیم های نیمه افشان نوعی سیم ساختمانی هستند که بین سیم های مفتول و افشان قرار دارند. این سیم ها انعطاف پذیری کمتری نسبت به سیم های افشان دارند و برای انتقال جریان برق استفاده می شوند. سیم های افشان و مفتول ساختمانی با سطح مقطع 1.5 میلیمتر مربع برای سیم کشی سیستم نوری، سطح مقطع 2.5 میلیمتر مربع برای سیم کشی پریز ساختمان، سطح مقطع 4 میلیمتر مربع برای سیم های اصلی برق، سطح مقطع 1.5 میلیمتر مربع برای راه اندازی کولر آبی و سطح مقطع 4 میلیمتر مربع برای راه اندازی کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

در سیم کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل های ساختمانی بستگی به عواملی مانند حداکثر دمای مجاز هادی و افت ولتاژ مجاز سیم و کابل دارد. در شبکه های خانگی افت ولتاژ مجاز برای ولتاژ 220 تا 380 ولت حدود ۵ درصد است و افت ولتاژ بیشتر از این مقدار موجب عملکرد نادرست دستگاه ها و خرابی تجهیزات می شود. همچنین جریان مجاز برای گذر از سیم و کابل ساختمانی باید طوری باشد که حرارت ایجاد شده در هادی به خوبی به محیط انتقال یابد. دمای معمول برای سیم های ساختمانی با عایق PVC بیشتر از ۷۰ درجه سانتی گراد نباید باشد. باید توجه داشت که از سیم و کابل های زیر گچی فقط در مواردی می توان استفاده کرد که طول شاخه از محل سیم کشی ثابت تا محل مصرف کننده بیشتر از 1.5 متر نباشد.

کابل آیفونی ساختمانی

 

کابل ساختمانی
کابل آیفونی

کابل ساختمانی آیفون تصویری یکی از عناصر اصلی برای نصب و راه اندازی آیفون است که با استفاده صحیح از آن می توانیم ارتباط مناسبی بین پنل درب خانه و آیفون تصویری یا صوتی برقرار کنیم. کابل آیفون در دو نوع کابل آیفون معمولی و کابل آیفون فویل دار وجود دارد که بخشی از سیستم ارتباطی هستند و وظیفه انتقال پیام ها و اطلاعات را دارند. متأسفانه در برخی ساختمان ها برای کاهش هزینه ها از کابل های نامناسب برای نصب آیفون استفاده می شود که این موجب ایجاد نویز در صدا و تصویر می شود.

واضح است که برای انتقال صدا در آیفون صوتی و همچنین صدا و تصویر همزمان در آیفون تصویری نیاز به سیم و کابل ساختمانی مناسب با هادی با کیفیت می باشد. با توجه به اهمیت سیم و کابل در کیفیت انتقال صدا و تصویر، از گذشته تاکنون انواع متفاوتی از سیم و کابل تولید و در بازار عرضه شده است. در این میان بهترین نوع کابلی که می توان در بازار پیدا کرد به دو عامل اصلی جنس و قطر کابل آیفون تصویری بستگی دارد. انتخاب بهترین کابل برای نصب آیفون صوتی و آیفون تصویری کاملا متفاوت است و باید از سیم و کابل آیفون صوتی به جای آیفون تصویری استفاده نکنیم تا نویز ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...