دریک خانه هوشمند چه می گذرد

اتوماتیک سازی منزلتان هم جالب و هم هیجان انگیز است و محدودیت امکانات موجود در آن نیز تنها به آنچه در ذهن دارید وابستگی دارد. در این مبحث به برخی از گزینه هایی که برای یک منزل هوشمند می توان تدارک دید می پردازیم. می توانید گام به گام در این جهت پیش بروید و سیستم موجود خود را بازسازی کنید یا اینکه همه این سامانه ها را در یک ساختمان جدید پیاده سازی کنید ، انتخاب با خودتان است.

کنترل روشنایی وسایل منزل :

چراغ ها را می توانید روشن یا خاموش ، پرنور یا کم نور کنید و این کار را می توانید از هر نقطه ای در داخل یا بیرون منزل بدون نیاز به سیم کشی جدید انجام دهید. انجام این کار با کنترل در خطوط برق یا کنترل فرکانس رادیویی/ وایرلس میسر است.

می توانید درصورت بروز حادثه یا مطابق زمان بندی منظم چراغ های داخل یا خارج ساختمان را روشن یا خاموش کنید .

با فشار یک دکمه می توانید کل صفحه های روشنایی را برنامه ریزی کنید . مثلا با یک سویچ ریموت می توانید سیستم ایمنی و چراغ های روشنایی در منزل را فعال نمایید که در این صورت دیگر ناچار نخواهید بود که در منزل تاریک وارد شوید . لامپ های دکوری منزل را می توانید پرنور یا کم نور کنید ، پرده ها را ببندید، لوازم سرگرمی را روشن کنید و حتی دستگاه پاپکورن ساز را را روشن کنید .

لامپ ها و لوازم برقی منزلتان را با حسگر های نوری می توانید کنترل کنید. یعنی در صورتی که هوا تاریک می شود ، چراغ ها روشن و پس از چند ساعت مجدداً خاموش شوند. یا زمانی که هوا روشن شود به طور خودکار دستگاه قهوه ساز روشن و یا حتی وسیله فرزنی موهای شما روشن شود.

حسگر ها می توانند چراغ های بیرون را درصورتی که کسی به منزل نزدیک شود ، روشن کنند همچنین می توانید در حین رانندگی با یک سویچ ریموت چراغ های منزل را روشن کنید .

استخر و استراحتگاه :

عملکرد های مربوط به استخر و محل تفریح خود را از داخل محل تفریح ، در پاسیو ، داخل منزل ، در ماشین یا هر جای دیگر به طور کامل کنترل کنید. علاوه بر آن می توانید سیستم شست وشو ، گرمایشی یا حتی پمپ تصفیه را نیز به صورت خودکار فعال کنید.

سیستم های آبیاری:

سیستم های آبیاری خود را میتوانید به صورتی برنامه ریزی کنید که مطابق یک زمانبندی مشخص عمل کند یا زمان مشخصی پیش از طلوع آفتاب به کار بیفتد.

کنترل کننده های اتوماسیون:

اگر کنترل کننده های هوشمند خود را طوری برنامه ریزی کنید که به صورت مغز متفکر منزلتان عمل کند در این صورت کل منزل شما عملکردی کاملا” اتوماتیک خواهد داشت. می توانید روشنایی ،کنترل کننده های مربوط به شرایط محیطی ، وسایل سرگرمی آبیاری و سیستم های دیگری را تحت کنترل درآورید.

پس از برنامه ریزی سیستم، دیگر خودآگاه است که تحت شرایط مختلف چه عملکردی از خود نشان دهد. از طرفی می توانید خودتان با استفاده از صفحه کلید و یا صفحات نمایشگر لمسی و یا حتی تلفن موبایل و اینترنت به صورت دستی سیستم را کنترل کنید.

ایمنی منزل :

درصورتی که بدانید خانواده شما توسط یک سیستم ایمنی محافظت می شوند خیالی آسوده خواهید داشت . سیستم های ایمنی شامل تابلو های کنترل ، صفحه کلیدها، حسگر ها، آژیر ها ،قفل ها ، چراغ ها ، کنترل های اجازه ورود و دسترسی و غیره است در این مورد می توانید یکی از سیستم های یکپارچه سیم کشی یا وایرلس دارای ویژگی نصب آسان استفاده کنید.

از طریق ریموت یا به وسیله تلفن موبایل خود قفل های مربوط به ساختمان را کترل کنید.

آژیر ها سبب گریختن افراد غیر مجاز شده و در صورت ورود افراد ناشناس یا بروز آتش سوزی همسایگان و مسئولین را آگاه می کند.

به وسیله دودیاب های پیش رفته که هشدار لازم را به سیستم ایمنی یا اتوماسیون اعلام میکند خانواده و واحد مسکونی خود را محافظت کنید.

حسگرها:

حسگر ها سبب کشف حرکات و جابجایی ها ، دما ، نور و غیره می شوند. کاربرد آنها در اتوماسیون بسیار زیاد است.

این حسگر های محیطی در صورتی که شخصی از حریم ملکتان گذر کند شما را آگاه خواهد کرد همچنین حسگر های حرکت یاب را می توان روی دیوار ها ، سقف ، در درون کلیدهای برق ،خارج ساختمان و غیره نصب کرد.

حسگر های درب و پنجره را با سیستم ایمنی ادغام کنید و هنگامی که در منزل هستید از آنها به عنوان حسگرهای اتوماسیون استفاده کنید .

حسگر های شکست شیشه هنگامی که پنجره ای شکسته شود هشدار های لازم را به سیستم ایمنی می دهند

در صورت ورود افراد از زمان رسیدن آنها آگاه می شوید.

حسگر های نوری به روشن یا تاریک شدن هوا پی می برند. درصورتی که هوا تاریک شود چراغ ها روشن و پس از چند ساعت به طور خودکار خاموش می شوند.

حسگر های غرقابی درصورتی که ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی یا آبگرم کن دچار آسیب شوند و آب از آنها جاری شود آگاهی لازم را داده و حتی پیش از وقوع حادثه قادرند به صورت خودکار ورودی آب را ببندند.

هشدار های مربوط به ورودی ساختمان ها در صورت رسیدن افرادی که منتظر ورودشان هستید شما را مطلع می کنند.

دوربین های عکسبرداری و فیلمبرداری:

مانیتورهای منزلتان را به دوربین های بازرسی متصل کنید. می توانید دوربین ها دید در شب ، دوربین های کوچک یا بزرگ فشنگی و یا گنبدی و کلاهک دار و یا حتی دوربین های مخفی را برای این کار انتخاب کنید. برخی از دوربین های بی سیم هم برای کاربرد های خاص وجود دارند.

منزل خود را از طریق کامپیوتر و اینترنت و تلفن موبایل مشاهده کنید.

دوربینی را در درب ورودی نصب کنید تا شخصی که پشت درب قرار دارد را ببینید.

دوربین های دیجیتال چرخان آنچه در اطراف منزلتان می گذرد ثبت می کنند.

می توانید موارد بازرسی را به صورت وایرلس از تلویزیون ،VCR و ویدئو ارسال کنید.

مانیتور ها امکان مشاهده مکان های مختلف خانه را از جمله استخر یا اتاق خواب کودک را برای شما فراهم میکند. مبدل هایی نیز می توانند فیلم های دریافتی حاصل از بازرسی دوربین ها را بر روی تلویزیون منزل شما نشان دهند.

سیم کشی سازمان یافته: سامان دهی در سیم کشی

سیم کشی سازمان یافته کل سیستم های منزلتان را در یک محل به هم متصل می کند. این نوع سیستم های ساماندهی در سیم کشی که” خانه مرتبط ” نیز نامیده می شود شامل یک تابلوی کنترل در محلی مرکزی است و سیستم های باکیفیت بالا به خروجی های چند رسانه ای در کل منزل متصل می شوند.

شبکه اختصاصی خود را به صورت وایرلس درون دیوار یا در سقف منزل فراهم کنید تا بیش ترین پوشش دهی Wi-Fi را با حداکثر سلیقه و زیبایی در اختیار بگیرید.

یک سیستم سیم کشی سازمان یافته موجب توزیع اینترنت پرسرعت و با قابلیت اطمینان بالا در کل منزلتان می شود.این اتصالات سیم کشی پرتوان تصاویر ویدئویی واضح ، سیستم صوتی دیجیتالی hi-fi ، بازی های آنلاین مطمئن و اینترنت پرقدرت را برای شما فراهم می سازد.

اصلاح جریان برق و محافظت در برابر نوسانات برق

کامپیوتر ،تلفن، فکس و اتصالات خطوط کابلی خود را با پریز های تصحیح کننده جریان برق محافظت کنید.

کل جریان برق منزل را با تصحیح کننده نوسان برق محافظت کنید .

سیستم X10 خود را با آمپلی فایر های سیگنالی و باز دارنده های نویز به خوبی تنظیم کنید.

وسایل سرگرمی: پخش صدا و موسیقی:

زمانی که یک سیستم هوشمند صوتی منزل خود را ارتقا می دهید وسایل سرگرمی متفاوتی را در اختیار خواهید داشت.

از یک محل واقع در منزل خود می توانید موسیقی را با یک سیستم پخش در کل منزل بشنوید.

می توانید صدای پخش موسیقی را از بلندگوهای دیواری یا سقفی ، سیستم صوت فرا گیر یا سایر اجزا پخش صوت به اختیار خود بشنوید. همچنین می توانید از پخش صوت های بیرون ساختمان برای شنیدن موسیقی استفاده کنید.

درصورتی که نمی خواهید در کل ساختمان را سیم کشی کنید می توانید از سیستم های پخش صوت وایرلس استفاده کنید این گزینه برای اجاره نشین ها مناسب است.

سیستم تصویری منزل خود را با تجهیزات پخش HDMI یا IR ارتقا دهید.

وسایل آسایش: کنترل پنجره و پرده:

می توانید پرده های منزل را طوری تنظیم کنید که مطابق برنامه زمانی مشخص ، توسط ریموت کنترل یا به صورت خودکار و درصورت ورود نور خورشید به داخل منزل بسته شوند.این راه می تواند سبب صرفه جویی طبیعی در مصرف انرژی شود .

باز و بسته شدن پنجره ها را می توانید با کلید دیواری ، ریموت کنترل یا از طریق سیستم اتوماسیون کنترل کنید. می توانید زمانی که بارندگی شروع شد آنها به صورت خودکار ببندید . این عمل برای پنجره های رو به آسمان که دسترسی به آنها بسیار دشوار است بسیار مناسب می باشد.

سیستم مکش مرکزی جاروبرقی:

سیستم های مکش مرکزی کارآمد ترین روش برای تمیز کردن منزل است. این سیستم شامل یک موتور مکش است که در مکانی مناسب مثلا در گاراژ نصب و در دیوارهای اتاق ها لوله کشی شده و در هر یک از اتاق ها به یک ورودی متصل می شود. زمان جارو کشی می توانید به راحتی یک شیلنگ سبک را به نزدیک ترین ورودی وصل کنید تا سیستم مکش مرکزی با صدای کم شروع به کار کند.

کنترل شرایط محیطی :

کنترل کننده های دمایی می توانند با در نظرگرفتن تامین آسایش محیطی یا در نظر گرفتن هزینه های هر نوع وسیله تهویه مطبوع را کنترل کند. کنترل کننده های دمایی را می توانید با حضور در محل منزل یا بر اساس برنامه زمانی تنظیم و از کنترل چند منطقه ای ، کنترل از راه دور و غیره لذت ببرید.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...