آموزش برق کشی ساختمان

برای رعایت اصول سیم کشی ساختمان رعایت ترتیب مراحل سیم کشی ساختمان، رعایت استانداردها و ضوابط مخصوص و همچنین استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی، ضروری است. برق‌کاری ساختمان اصولی دارد که به شرح برخی از این اصول می‌پردازیم.

اصول سیم کشی ساختمان (نحوه لوله کشی برق ساختمان)

برای اینکه بدانیم نحوه لوله گذاری برق ساختمان چگونه است، باید به ارائه اندک توضیحاتی درباره این مرحله از سیستم برق ساختمان بپردازیم و چگونگی انجام آن را شرح دهیم.

باید بدانیم که برای برق کشی ساختمان لازم است به ساخت رایزرهای مجزا بپردازیم و این رایزرهایی که برای لوله‌های برق تعبیه می‌شوند، باید در فاصله‌ای حدود ۳۰ سانت با رایزرهای مربوط به لوله فاضلاب قرار بگیرند. در نتیجه برای هر یک از لوله‌های برق و فاضلاب باید رایزرهای مجزایی در نظر گرفته شود و عدم انجام این کار، در اصول ساخت و ساز و قوانین سیم کشی برق ساختمان، تخطی محسوب می‌شود و اگر قصد تبعیت از استانداردهای مربوط به برق‌کشی را داریم، باید این اصول را رعایت نماییم.

لوله گذاری برق ساختمان

در لوله گذاری برق ساختمان باید توجه داشته باشیم که زانو برق‌ها را به واسطه ابزاری مانند نوارهای پهن چسب، به شکلی محکم و غیر قابل تفکیک به لوله واحد و اصلی متصل کنیم تا در صورت وارد آمدن ضربات یا فشارهای مختلف، از این لوله جدا نشود و به هیچ وجه آسیب نبیند. در حقیقت با این کار می‌توانیم احتمال آسیب به لوله اصلی و همچنین زانو برق را محدود کرده و ضریب ایمن سازی را افزایش دهیم.

استفاده از هیلتی‌هایی که عملکرد چرخشی دارند، می‌تواند در نحوه لوله‌کشی برق ساختمان موثر و مفید واقع شود. این دستگاه‌ها قادر هستند، در محیط‌هایی مثل دیواره‌ها و کف و یا سقف به اندازه قطر مته‌هایی که در آن‌ها قرار داده می شود، سوراخ و روزنه ایجاد کنند و به محیط‌های غیر ضروری دیگر صدمه وارد نکنند و به این ترتیب، دیگر قسمت‌های دیواره‌ها یا سقف و کف، دچار آسیب نشوند. در ضمن این سوراخ‌های ایجاد شده به وسیله هیلتی‌ها دارای سایز و اندازه مناسبی برای رد کردن لوله‌های برق ایجاد می‌کند و در نتیجه لوله‌گذاری بهتر و با جلوه بیشتر انجام خواهد شد.

برای لوله گذاری لازم است فرزها را نیز به یاری بطلبیم تا بتوانیم با استفاده از آن‌ها خطوط شیار مانند نازکی را برای جای دادن لوله‌های باریک برق به شکل عمودی، ایجاد نماییم. اندازه عرض خطوط شیار مانند باید سازگار با قطر و پهنای مجموعه لوله برق‌هایی باشد که قرار است عمود بر دیوار قرار گیرند.

علاوه بر این‌ها برای سهولت در طی شدن سلسله مراتب گچ کاری‌ها و سیمان کاری‌ها و رنگ که بعد از اتمام مراحل سیم کشی ساختمان و لوله گذاری‌ها انجام می شود، لازم است ژرفای شیارهای ایجاد شده به اندازه‌ای باشد که لوله‌ها را به طور کامل در خود جا داده و با گذاشتن لوله‌ها در شیارها با کمبود جا مواجه نباشیم تا لوله‌های برق از عمق شیارها بالا نیایند و برآمدگی ایجاد نکنند.

002 18

روش برق کشی ساختمان

روش و اصول سیم کشی ساختمان دو نوع است:

  1. برق‌کاری ساختمان به روش سیم کشی توکار

این روش از برق‌کاری روشی است که در آن، سیم‌ها و کابل‌های برق را از زیر گچ و سیمان دیوار رد می‌کنند و این سیم‌ها روی دیوار دیده نمی‌شوند و اصطلاحا توکار انجام شده‌اند.
در آن قسمت از دیوار که نیازی به لوله‌گذاری برق نیست، سیم‌های مورد نیاز به شکل مستقیم و بی‌واسطه در فضای درونی دیوار تعبیه می‌شوند.

  1. برق‌کاری ساختمان به روش سیم کشی روکار

زمانی که کابل‌ها یا سیم‌ها یا لوله‌های برق را از روی دیوار رد کنیم، در حقیقت سیم کشی را به روش روکار انجام داده‌ایم‌.

استانداردها و اصول سیم کشی ساختمان

قوانین مربوط به سیم کشی چه چیزهایی هستند؟ در برق‌کاری ساختمان چه ضوابطی را باید رعایت نمود؟ با انجام چه اقداماتی از آسیب‌ها و خطرات ناشی از استفاده نادرست از برق، جلوگیری نماییم؟ چه استانداردهایی باید لحاظ شود تا سیم کشی برق ساختمان درست و بی نقص صورت بگیرد؟

  • اندازه مقطع کابل ها باید مناسب باشد‌

میزان سطح مقطع سیم‌های مربوط به سیستم‌های کولر گازی: معادل ۴ میلی متر مربع.
میزان سطح مقطع سیم‌های مربوط به سیستم‌های کولر آبی: معادل ۲‌.۵ میلی متر مربع.
میزان سطح مقطع سیم‌های مربوط به جریان برق اصلی: معادل ۴ میلی متر مربع.
میزان سطح مقطع سیم‌های مربوط به سیستم‌های تولید روشنایی: معادل ۱.۵ میلی متر مربع.
میزان سطح مقطع سیم‌های مربوط به پریزها: معادل ۲.۵ میلی متر مربع.

  • ظرفیت فیوزها باید مناسب باشد

ظرفیت فیوز کنتور: معادل ۲۵ آمپر.
ظرفیت فیوز اصلی: معادل ۲۰ آمپر.
ظرفیت فیوز مربوط به سیستم های کولر آبی: معادل ۲۰ آمپر.
ظرفیت فیوز مربوط به پریز: معادل ۱۶ آمپر.
ظرفیت فیوز مربوط به سیستم های تولید روشنایی: معادل ۱۰ آمپر.

  • شیوه در نظر گرفتن مکان ها برای نصب پریزها به منظور برق رسانی به وسایل برقی باید مناسب باشد

جایگاه مربوط به دستگاه ماشین لباسشویی
جایگاه مربوط به دستگاه ماشین ظرف شویی
جایگاه مربوط به یخچال
جایگاه مربوط به اجاق گاز
جایگاه مربوط به پکیج

  • میزان فاصله‌ها باید در اصول سیم کشی ساختمان مناسب باشد

میزان فاصله مربوط به لوله‌های گاز و آب از باکس فیوز: معادل ۱ متر.
میزان فاصله مربوط به باکس فیوز از کف زمین: معادل محدوده ۱۵۰ تا ۱۷۰ سانتی متر‌.
میزان فاصله مربوط به پریزهای آنتن و برق و تلفن از کف زمین: معادل محدوده ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر.
میزان فاصله مربوط به چهارچوب درها از تمام قوطی‌ها: معادل محدوده ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر‌.
میزان فاصله مربوط به تمام کلیدها از کف: محدوده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر.
میزان فاصله مربوط به آویز چراغ‌ها و لامپ‌ها از سقف: محدوده ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر.
میزان فاصله آیفون و گوشی آیفون از کف: محدوده ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر.

ابزار برق کشی ساختمان

رعایت اقدامات احتیاطی از مهم‌ترین اصول سیم کشی ساختمان است که در آن، استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حال به چند ابزار مهم که در سیم کشی ساختمان باید از آن‌ها بهره گرفت، اشاره کرده و کارایی‌شان را به طور مختصر، عنوان می‌کنیم.

  • پیچ گوشتی: برای باز و بسته کردن پیچ‌های مختلف نظیر پیچ‌های مربوط به کلیدها و پریزها و باکس فیوز از آن استفاده می‌شود. پیچ گوشتی ها به لحاظ شکل و کارایی و به تناسب مدل پیچ‌ها، به دو دسته پیچ گوشتی‌های دوسو و پیچ گوشتی‌های چهارسو تقسیم می‌شوند.
  • انبردست: انبردست یک ابزار مرکب است و می‌توان آن را پکیجی از ابزارهای مختلف مثل سیم چین، آچار و غیره دانست که کاربرد زیادی در سیم کشی دارد.
  • سیم لخت کن: برای برداشتن روکش سیم‌ها و لخت کردنشان از سیم لخت کن استفاده می‌شود.
  • سیم چین: در میان ابزار آلات سیم کشی برق ساختمان، سیم چین‌های تیز را که به شکل انبر هستند می‌بینیم. آن‌ها دارای دسته‌های نارسانا بوده و اهرمی برای بریدن و یا لخت کردن سیم به شمار می‌آیند.
  • فازمتر: از انواع پیچ گوشتی‌ها است و برای تشخیص وجود یا عدم وجود جریان برق در سیم از آن استفاده می‌شود. برای این کار باید نوک فازمتر را که جنس فلزی دارد به سیم مورد نظر وصل کنیم و انگشت خود را روی ته دسته آن بگذاریم. با روشن شدن چراغ کوچک قرار گرفته در انتهای دسته، از وجود جریان برق در سیم مطمئن می‌شویم و چنانچه لامپ خاموش بماند، یعنی سیم برق ندارد.
  • پیکور: از اجزایی مثل قلمک‌های نوک تیز و نوک پهن و همچنین مته تشکیل شده و با آن می‌توان سوراخ‌ها و حفره‌های قطوری را برای عبور دادن لوله‌ها در دیوار به وجود آورد.
  • فنر: با استفاده از این فنرها می‌توان کابل‌ها و سیم‌های برق را از داخل لوله‌های خرطومی پهن عبور داد.
  • تراز: برای مطلع شدن از تراز و میزان اجزایی مثل کلید و پریز از این وسیله استفاده می‌شود.
    تصویر ابزار برق کشی ساختمان: از مهم ترین ابزار برق کشی ساختمان می توانیم به مواردی چون فاز متر، سیم لخت کن، سیم چین، پیچ گوشتی و غیره اشاره کنیم.
003 14

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و ostadkar.pro و amoozesh-bargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...