تفاوت پریز ارت دار و معمولی

آموزش تعویض کلید و پریز

کلید و پریزهای برق در تمام نقاط منزل وجود دارند و امروزه با توجه به افزایش تعداد وسایل برقی کاربرد زیادی دارند و میتوان گفت جزو قطعات حیاتی برای منزل به حساب می‌آیند. بعد از گذشت چند سال از ساخت منزل ممکن است بخواهید منزل خود را بازسازی کنید و یا اینکه به مرور زمان کلیدها و پریزهای برق منزل خراب شده باشند، تعویض این‌ها میتواند هزینه‌بر باشد چون نیاز است تا از متخصص برق استفاده شود، اما ما در این نوشتار قصد داریم تا به روش‌ها و نکات لازم برای تعویض کلید و پریز در منزل بپردازیم تا حتی الامکان خودتان این کار را انجام دهید.

گام اول: اطمینان از قطع برق کلید و پریز مربوطه

برای اینکه تعویض کلید و پریز با ایمنی کامل انجام شود ابتدا باید برق آن قسمت قطع شده باشد، سراغ جعبه فیوز بروید و فیوز مربوط به آن قسمت از خانه را قطع کنید، اگر نمیدانید کدام یک فیوز مربوط هستند میتوانید هر کدام از آنها را قطع کرده و با فازمتر پریز را چک کنید و از قطع بودن برق مطمئن شوید، اما اگر مشکل نور ندارید و میتوانید کل فضا را ببینید فیوز اصلی را قطع کنید و با خیال راحت به کارتان برسید.

در نهایت باز هم یکبار پریز را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ خطری شما را تهدید نمیکند و میتوانید کارتان را آغاز کنید.

002 12
چاه ارتگام اول: اطمینان از قطع برق کلید و پریز مربوطه

گام دوم: باز کردن روکش کلید یا پریز از روی دیوار

برای اینکه بتوانید سیم‌ها را ببینید و کل مغزی پریز یا کلید را تعویض کنید ابتدا باید روکش روی پریز را باز کنید. در مدل‌های قدیمی روی همان روکش یک یا دو پیچ تعبیه شده که با باز کردن آنها میتوانید روکش را جدا کنید، اما در برخی مدل‌های جدید پریز برق باید ابتدا با یک پیچ‌گوشتی دو سو، روکش پلاستیکی اول را جدا کنید و بعد به پیچ‌های اصلی پریز برسید.

مراقب باشید پیچ‌ها را به آرامی باز کنید چون اتصال پیچ به دیوار خیلی سطحی‌ است و با خراب کردن آن احتمالا دردسر استفاده دوباره از دریل برای سوراخ کردن دیوار را خواهید داشت.

003 7
گام دوم: باز کردن روکش کلید یا پریز از روی دیوار​

گام سوم: باز کردن مغزی پریز/کلید از دیوار و جداکردن سیم‌ها

بعد از اینکه روکش را جدا کردید باید مغزی پریز یا کلیدی که میخواهید آن را تعویض کنید هم باز شود، بلافاصله بعد از اینکه آن را از داخل دیوار در آوردید با استفاده از موبایل یک یا چند عکس بگیرید تا چینش سیم‌ها را ببینید و سیم‌ها را به پریز بعدی اشتباه وصل نکنید. برای پریز‌هایی که دو پریز به یک مغزی وصل شده‌اند چون با چهار سیم سر و کار دارید احتمال اشتباهی سیم فاز به نول وجود دارد و باید با دقت آن را انجام دهید.

004 10
گام سوم: باز کردن مغزی پریز/کلید از دیوار و جداکردن سیم‌ها

گام چهارم: بستن سیم‌های پریز/کلید جدید

بستن ول سعی کنید از روی عکس مشخص کنید که کدام سیم به کدام قسمت پریز قبلی وصل شده است، اما اگر به هر دلیلی عکسی نداشتید یا نتوانستید تشخیص دهید میتوانید از این دستورالعمل استفاده کنید. سیم‌هایی با رنگ روشن مثل سفید به قسمتی باید وصل شوند که اسلات آن طولانی‌تر است و سیم‌های تیره رنگ مثل سیاه باید به قسمتی وصل شوند که اسلات کوتاه تری دارد و معمولا پیچ‌های طلایی رنگ دارند. برای بستن پریز فرقی نمیکند از کدام سیم همرنگ استفاده کنید، برای مثل اگر دو سیم سفید داشتید از هرکدام میتوان استفاده کرد.

گام پنجم: بستن کلید/پریز جدید روی دیوارسیم‌های پریز/کلید جدید

ابتدا باید مغزی پریز را با پیچ‌های خودش به قسمتی که روی دیوار تعبیه شده وصل کنید و سپس روکش آن را روی مغزی قرار دهید. اما پیچ‌های روکش را نبندید تا پریز جدید تست شود.

گام ششم: تست پریز/کلید جدید

ابتدا فیوز را وصل کنید، اگر وسیله تعویضی شما یک کلید بود لامپ را از سر پیچ جدا کنید و با فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق وصل شده باشد. اگر وسیله‌ای که تعویض کرده‌اید یک پریز بود با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر فقط یکی از دو شاخه‌ی پریز برق داشت کار به درستی انجام شده است. در غیر این صورت باید تمام مراحل را چک کنید تا سیمی که اشتباه متصل شده اصلاح شود.

گام آخر: بستن روکش کلید/پریز جدید

پس از اینکه از صحت انجام کار اطمینان حاصل کردید روکش را روی پریز قرار داده و با دقت پیچ‌های آن را ببنید. برای اینکه مطمئن شوید کار به درستی انجام شده میتوانید یک وسیله کم مصرف و ترجیحا کم ارزش به برق متصل کنید تا برای بار آخر هم تست شود و در نهایت میتوانید از پریز استفاده کنید.

005 5
گام آخر: بستن روکش کلید/پریز جدید

اگر منزل و پریز به سیستم ارت متصل بودند باید چگونه این کار را انجام دهم؟

اغلب پریزهایی که به ارت متصل هستند دکمه ست و ریست را روی خود دارند و با رنگ‌های قرمز و مشکی تعبیه شده‌اند، به طور معمول سیم‌هایی که وظیفه ارتینگ را بر عهده دارند نیز از همین رنگ‌ها تهیه شده‌اند، فقط کافیست حین بستن‌ سیم‌ها این دو سیم را نیز به درستی متصل کنید. توجه کنید در صورتی که سیم‌ها وصل نشوند و یا اتصال‌ آنها مشکل داشته باشد ارتینگ در آن پریز کار نخواهد کرد.

منابع : tadbirkara.com و ostadkar.pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...