فیبر تک رشته ای

فیبر تک رشته ای چه کاربردی دارد

قطعات رایج مورد استفاده در انتقال فیبر تک رشته ای

فیبر تک رشته ای :برای دستیابی به انتقال فیبر تک رشته، فیبر نوری تک رشته ای مورد نیاز است تا اطمینان حاصل کنید که ارسال و دریافت اطلاعات به طور همزمان روی یک رشته فیبر واحد برای کاربران میسر است.در بخش بعدی، می‌خواهیم انواع مختلفی از مولفه‌های تک رشته را که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی کنیم.

مزایای استفاده از فیبر تک رشته ای به شرح زیر است:

1_ شبکه را افزایش می‌دهد:

با فیبر تک رشته ای که به طور همزمان در بیش از یک طول موج عمل می‌کند و عمل انتقال و دریافت را در یک رشته انجام می‌دهد، ظرفیت فیبر می‌تواند افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال، اگر شما یک کابل شش رشته دارید، می‌توانید تمام شش خط را برای ارتباط استفاده کنید. اما در صورتی که از روش سنتی انتقال و دریافت در فیبرهای جداگانه استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید نیمی از خطوط را برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

2_ افزایش قابلیت اطمینان:

راه‌ حل فیبر تک رشته ای ، حساسیت کمتری نسبت به خطاهای اتصال دارد چون اتصالات و دستگاه‌های انتهایی کمتری در شبکه وجود دارد. علاوه بر این، مشتری همچنین می‌تواند از یک فیبر واحد استفاده کند تا میزان افزونگی را در شبکه کم کند.

3_ صرفه‌جویی کلی در هزینه‌ها:

هزینه‌هایی از جمله موارد مرتبط با کابل‌ کشی فیبر نوری، کار و متریال حاضر در ترمینال کردن دستگاه‌های انتهایی می‌توان با استفاده از یک راه‌ حل فیبر تکی کاهش یابد.

طبیعی است که کاهش کل مقدار فیبرها به کاهش هزینه‌های کل کار منجر می شود. هزینه‌های ساخت و ساز حذف می‌شوند چون شما به جای اینکه فیبر اضافی نصب کنید در حال افزایش ظرفیت فیبر موجود هستید.

به جز این، کاهش تعداد رشته‌های فیبر نهایی به نصف، به این معنا است که تعداد پچ کوردها و پورتهای پچ پنل نیز کم می شود، روندی که باعث کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود.با این حال، لابد آن ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید می‌گوید: هر سکه دو رو دارد.

ترانسیورهای BiDi (فرستنده WDM)

ترانسیور BiDi، که به عنوان فرستنده WDM نیز شناخته می‌شود، یک نوع ماژول فرستنده فیبر نوری بر اساس تکنولوژی انتقال دو طرفه WDM است.بر خلاف ماژول‌های نوری معمول، این نوع ترانسیور تنها یک پورت فیبر نوری دارد که از کوپلر یکپارچه WDM برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها از طریق فیبر تک رشته ای استفاده می‌کند. به طور کلی، این ترانسیور به صورت جفتی استفاده می‌شود.

برای مثال، اگر شما از یک ترانسیور BiDi که دارای طول موج دریافت ۱۵۵۰ نانومتری و یک طول موج انتقال ۱۳۱۰ نانومتری است، استفاده کنید، باید ماژول سازگار با آن را که طول موج پریافت ۱۳۱۰ نانومتری و طول موج انتقال ۱۵۵۰ نانومتری دارد به کار ببرید.

در حال حاضر فیبرهای نوری SFP BiDi (ترانسیور اس‌اف‌پی قابل نصب) رایج هستند. اما فیبرهای نوری اس‌پی‌اف پلاس BiDi 10Gbase (ترانسیور اس اف‌پی قابل نصب ارتقاء یافته) و فیبرهای نوری Gbase۴۰ QSFP (ترانسیور اس‌اف‌پی قابل نصب کوآد) تنها توسط چند فروشنده ارائه می‌شوند.

کابل پچ کورد فیبری سیمپلکسفیبر تک رشته ای

کابل‌های پچ کورد فیبری سیمپلکس برای اجرای اتصالات بین دو ترانسیور BiDi استفاده می‌شوند.آنها معمولا با فیبر سینگل مود طراحی شده و با کانکتور LC برای سازگار شدن با رابط نوریِ فیبرهای + BiDi SFP / SFP و طول موج مورد نظر تکمیل می‌شود.

کانورتر فیبر تک رشته ای به اترنت

کانورتر فیبر به اترنت تک رشته‌ای، سبب می‌شود که «اتصالات تجهیزات اترنت مسی UTP (کابل زوج به هم تابیده بدون حفاظ) روی یک لینک فیبر نوری تک رشته،» برای ارائه‌دهندگان اشتراک خدمات، شبکه‌های لن سازمانی یا هر جایی که در آن محدودیت هایی در فیبر موجود وجود دارد ایده‌آل باشند.

با سازگاری کانورتر، مدیران شبکه قادر خواهند بود از صرفه‌جویی در بودجه متریال و کار بهره ببرند، و در عین حال ظرفیت فیبر بدون نصب کابل‌های جدید دو برابر خواهد شد.

Simplex BiDi WDM Mux/DeMux

ترانسیور BiDi WDM Mux/DeMux سیمپلکس برای ترکیب کردن و جدا کردن طول موج‌ها به صورت WDM Mux / DeMux معمول استفاده می‌شود.

اما برای انتقال فیبر تک رشته طراحی شده است. به طور کلی، این نوع ترانسیور به صورت جفتی استفاده می‌شود و پورتهای Mux / DeMux برای طول موجهای خاص باید مخالف هم باشند.

با توجه به انواع سیستم‌های مختلف، می‌توان آن را به این صورت تقسیم‌بندی کرد: CWDM BiDi Mux / DeMux (WDM غیرمتراکم) و DWDM BiDi Mux / DeMux (WDM متراکم).آنچه که ما در بالا ذکر کردیم تنها شامل بخش کوچکی از مولفه‌هایی است که با راه‌حل فیبر تک رشته مرتبط هستند.علاوه بر اینها، بسیاری از مولفه‌های دیگر مانند اسپلیترهای سیمپلکس PLC (مدار موج نوری مسطح)، OADM (مالتی‌پلکسر نوری ADD/DROP) و محصولات مختلف فیبری سیمپلکس وجود دارد.

نتیجه‌گیری در رابطه با فیر تک رشته ای

به طور خلاصه، مروری کلی داشتیم روی فناوری انتقال فیبر تک رشته ای همراه با توضیح مزایا و محدودیت‌های آن، و چندین مولفه معمول که در سیستم انتقال فیبر تک رشته ای نیز استفاده می‌شوند.

شکی نیست که شایستگی‌های فیبرهای تک رشته برتر از سایر روش‌های انتقال است، به این دلیل که با استفاده از آن در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و ظرفیت شبکه نیز افزایش می‌یابد.

با این حال، فیبر تک رشته به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، در حال حاضر نه می‌تواند جایگزین فیبر دوال (DUAL FIBER) شود و نه می‌تواند به گستردگی فیبر دوال (DUAL FIBER) مورد پذیرفتگی قرار بگیرد.علاوه بر این، هنگام استفاده از راه‌حل فیبر تک رشته ای، مجبور هستید قطعات مختلف فیبر نوری تک رشته را مد نظر داشته باشید.

منابع:

نخبگان طراح

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...