فیبر تک رشته چیست؟

فیبر تک رشته چیست؟

فیبر تک رشته

راه استفاده از آن چگونه است؟

فیبر تک رشته :مدت زیادی است که اکثر شبکه‌های نوری یک جفت فیبر برای دستیابی به عملکرد فول داپلکس (یا دوجهته‌ کامل) نیاز دارند به این صورت که یکی عمل انتقال و دیگری عمل دریافت را انجام بدهد.

با این حال، رشد گسترده در شبکه‌های مترو اترنت طیف محصولاتِ مترو WDM (مالتی پلکس کردن بر پایه تفکیک طول موج) را افزایش داده است. در دسترس بودن محصولات فیبر تک رشته ای یکی از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.

فیبر تک رشته اجازه می‌دهد که کاربر، ارسال و دریافت داده‌ها را در یک رشته فیبر به طور همزمان انجام دهد.

این نوع فیبر عملکرد دو طرفه را بدون هزینه کردن برای خرید کابل فیبر دوم انجام می‌دهد.فیبر تک رشته انتقال کامل دوطرفه (فول داپلکس) را در یک فیبر واحد (دو طرفه) امکان‌پذیر می‌کند؛ و این ویژگی جایگزین مناسبی را در اختیار مدیران شبکه که ظرفیت فیبر محدود و بودجه محدودی دارند، قرار می‌دهد.

علاوه بر این، فیبر تک رشته به طور فزاینده‌ای برای تاسیسات جدید محبوب است. ما در این نوشتار قصد داریم توضیحات کوتاهی درباره فیبر تک رشته ارائه کنیم.

مروری بر انتقال فیبر تک رشته

در انتقال فیبر تک رشته، یک رشته واحد شیشه‌ای (فیبر نوری) برای ارسال اطلاعات در هر دو جهت ( که به عنوان انتقال دو طرفه (BiDi) نیز شناخته می‌شود) به کار می‌رود. در سال‌های اخیر، تکنولوژی انتقال فیبر تک رشته متداول، بر اساس دو طول موج است که در جهت مخالف حرکت می‌کنند (انتقال TW BiDi نیز نامیده می‌شود).

این تکنولوژی از طریق کوپلر WDM، که با عنوان دیپلکسر نیز شناخته می‌شود، به دست می‌آید که داده‌های انتقال داده شده از طریق یک فیبر واحد را بر اساس طول موج نور با هم ادغام می‌کند یا از هم جدا می‌کند.

به طور کلی، این کوپلر WDM به یک ماژول فرستنده فیبر نوری استاندارد متصل است.

علاوه بر این دو طول موج برای انتقال BiDi، راه‌حل BiDi طول موج واحد (SW) زمانی محبوب بود که منابع فیبر کمیاب بودند و لیزر DFB ۱۵۵۰ نانومتر گران بود.

طول موج واحد براساس تکنولوژی‌های کوپلر طول موج یک طرفه است که اجازه می‌دهد طول موج یکسان (به عنوان مثال ۱۳۱۰ نانومتر تا ۵۰ کیلومتر یا ۱۵۵۰ نانومتر برای مسافت‌های طولانی) در جهت‌های Tx و Rx حرکت ‌کنند: دو سیگنال به یک فیبر تک رشته همراه با کوپلر جهت‌دار وصل می‌شوند (تقسیم‌کننده – جمع‌کننده).

سپس کوپلر جهت دو سیگنال (ورود یا خروج) را شناسایی می‌کند و آنها را جداسازی یا ترکیب می‌کند. این راه‌حل معمولا برای کاربردهای گیگابیت، قابل اطمینان و مقرون به صرفه نیست زیرا آنها فقط باید یک نوع فرستنده را در ۱۵۵۰ نانومتر (یا ۱۳۱۰ نانومتر) به کار ببرند. با این حال، اجرای SW BiDi به دلیل نویز بازتاب، قادر به پشتیبانی از نرخ بیت بالا نیست.

مزایای راه‌حل فیبر تک رشته

راه‌حل فیبر تک رشته با مزایا و پتانسیل شناخته شده‌ای که دارد، در سیستم‌های ارتباطیِ‌ شبکه‌های انتقال نوری، شبکه‌های دسترسی، شبکه‌های بک‌هال وایرلس و همین‌طور شبکه‌های انتقال خصوصی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این دلیل که بنا به نیاز مشتری سازگاری پیدا می‌کند و هر تلاشی را برای صرفه‌جویی در هزینه سرمایه‌ای (CAPEX) و هزینه‌ی عملیاتی (OPEX) به کار می‌بندد.

 

فیبر تک رشته

مزایای استفاده از فیبر تک رشته به شرح زیر است:

ظرفیت شبکه را افزایش می‌دهد

با فیبر تک رشته که به طور همزمان در بیش از یک طول موج عمل می‌کند و عمل انتقال و دریافت را در یک رشته انجام می‌دهد، ظرفیت فیبر می‌تواند افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما یک کابل شش رشته دارید، می‌توانید تمام شش خط را برای ارتباط استفاده کنید. اما در صورتی که از روش سنتی انتقال و دریافت در فیبرهای جداگانه استفاده می‌کنید، فقط می‌توانید نیمی از خطوط را برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

افزایش قابلیت اطمینان

راه‌حل فیبر تک رشته، حساسیت کمتری نسبت به خطاهای اتصال دارد زیرا اتصالات و دستگاه‌های انتهایی کمتری در شبکه وجود دارد. علاوه بر این، مشتری همچنین می‌تواند از یک فیبر واحد استفاده کند تا میزان افزونگی را در شبکه کاهش دهد.

صرفه‌جویی کلی در هزینه‌ها

هزینه‌هایی از جمله موارد مرتبط با کابل‌کشی فیبر نوری، کار و متریال حاضر در ترمینال کردن دستگاه‌های انتهایی می‌تواند با استفاده از یک راه‌حل فیبر تکی کاهش بیابد. طبیعی است که کاهش کل مقدار فیبرها به کاهش هزینه‌های کل کار منجر خواهد شد. هزینه‌های ساخت و ساز حذف می‌شوند زیرا شما به جای اینکه فیبر اضافی نصب کنید در حال افزایش ظرفیت فیبر موجود هستید.

علاوه بر این، کاهش تعداد رشته‌های فیبر نهایی به نصف، به این معنی است که تعداد پچ کوردها و پورتهای پچ پنل نیز کاهش می‌یابد، روندی که باعث کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود.با این حال، لابد آن ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گوید هر سکه دو رو دارد.

راه‌حل فیبر تک رشته نیز یک سری محدودیت‌ها دارد. فیبر تک رشته همان محدوده / فاصله را که فیبر دوال (DUAL FIBER) در اختیارمان می‌گذارد، فراهم نمی‌کند.

در حال حاضر انواع ترانسیورهای فیبر نوری برای فیبر تک رشته محدود و گران‌تر هستند. به همین دلیل است که با وجود مزایایی که انتقال فیبر تک رشته دارد، هنوز هم نمی‌تواند جایگزین انتقال فیبر دوال (DUAL FIBER) شود. در نتیجه قبل از به کار بردن راه‌حل فیبر تک رشته، باید نسبت به محدودیت‌های آن آگاهی داشته باشید.

منبع :نخبگان طراح و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...