تفاوت پریز ارت دار و معمولی

تفاوت پریز ارت دار و معمولی

تفاوت پریز ارت دار و معمولی؟

تفاوت پریز ارت دار و معمولی

تفاوت پریز ارت دار و معمولی: پریز برق معمولی وسیله است که برای اتصال سیم ها در سیم کشی استفاده می شود. جمعا پریز ها در دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار موجود هستند که براساس نوع حفاظتشون به انواع دیگری نیز تقسیم می شوند. بعضی از پریزها دارای اتصال به زمین هستند و بعضی دیگر معمولی هستند این اتصال را ندارند.

پریز برق از سری ابزارهایی است که برای کنترل جریان برق می باشد و استفاده از آنها در مدارات الکتریکی بسیار ضروری است. پریزها مطابق نوع کاربردشان انواع گوناگونی دارند و طبق استانداردهای موجود تقسیم بندی می شوند، می توانید براساس نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

پریز برق ارت دار: وسیله ای برای قطع و وصل مدار است که در مدارهای الکتریکی جهت اتصال به کار برده می شود. وجود خروجی ارت برای حفاظت در برابر برق گرفتگی است که این مطلب از مزایای این نوع پریز برق می باشد. این مسئله بسیار مهمی است که برای حفظ و برقراری امنیت در تجهیزات شبکه باید به دست متخصصان در نظر گرفته شود.

این نوع پریز برق در همه ی شبکه ها و به صورت روکار و توکار قابل مصرف است، لازم است بدانید این پریز برق یک قطعه ماژول است که فضایی معادل یک یونیت را تصرف می کند. از فواید پریز برق ارت دار، تعداد زیاد قطعات و یکپارچه بودن آن ها می باشد که موجب ظاهر زیبا شده است. قطعات و داکت ها به درستی روی هم چفت می شوند و در کنار هم قرار می گیرند که به این صورت خروجی قابل قبول و حرفه ای خواهد شد.

پریز ارت دار چه کارهایی انجام می دهد؟

در این پریزها به غیر از سیم فاز و نول یک سیم ارت هم وجود دارد که مثل یک گاوصندوق (Safe Box) عمل می‌کند. اگر مشکلی مانند اتصال کوتاه در یک پریز به وجود آید و یا خرابی ایجاد شود، جریان برق به راحتی در امتداد سیم زمین به پنل باز خواهد گشت. اگر این سیم نباشد، آن جریان الکتریسیته می‌تواند به موادی همانند پارچه‌هایی که در نزدیکی پریز قرار دارند و یا یک شخص هدایت شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

معمول، لوازم الکترونیکی که نیاز به برق بیشتری دارند، بهتر است دارای یک پریز با اتصال به زمین باشند، از جمله: کامپیوتر، لپ تاپ، جاروبرقی، ابزار قدرتی و…

ارت بیشتر برای وسایل الکترونیکی کاربرد دارند که برای کار کردن به انرژیخیلی زیادی نیاز ندارند که می‌تواند شامل این موارد باشد: شارژرهای گوشی، مسواک برقی و…

اصلا سیم ارت چیست؟

ما در مدار سه نوع سیم داریم:

سیم ارت: یک سیم ایمنی هست که در وسایل با بدنه فلزی مورد نیاز است. این سیم باعث می‌شود در صورت بروز ایراد، لمس دستگاه ایمن‌تر شود تا از برق گرفتگی جلوگیری کند. سیم ارت برای وسایلی که بدنه فلزی دارد ضروری می باشد و بدون این سیم، در صورت بروز مشکل در سیستم، جریان الکتریسیته از درون محفظه فلزی شروع می‌شود. در اصل سیم زمین یک مسیر جایگزین برای جریان فراهم می‌کند.

سیم فاز: سیمی است که پتانسیل بالایی دارد. یعنی ولتاژ بالا را جابجا یا حمل می‌کند و به دستگاه می‌رساند. برای داشتن یک مدار کامل، سیم فاز به سیم نول نیاز دارد تا جریان را به منبع تغذیه برگرداند. این سیم برق خطرناک‌ترین سیم است چون این سیم ولتاژ بالایی دارد، هیچ وقت نباید سیم ارت را لمس کرد (مگر اینکه عایق بین آنها باشد) چون این یک مدار کامل را از منبع تغذیه شما به زمین (ارت) می‌سازد که در این صورت شوک الکتریکی یا آتش سوزی بسیار محتمل است.

سیم نول: سیمی است که پتانسیل آن صفر می باشد. این سیم مسیر برگشت جریان را به منبع برق فراهم می‌کند و مدار را کامل می‌سازد. سیم نول نشان دهنده یک نقطه مرجع در یک سیستم پخش الکتریکی است. رساناهای متصل به این نقطه مرجع (خنثی) اغلب باید رساناهایی بدون جریان باشند و به اندازه‌ای باشند که خطاهای لحظه‌ای رخ داده در سیستم الکتریکی را کنترل کند.

ارتینگ به چه معناست؟

ارتینگ، یک اقدامی ایمنی است که از آسیب تجهیزات الکتریکی و برق گرفتگی انسان جلوگیری می‌کند.زمین، به عنوان رسانای خوب جریان الکتریکی، یک مسیر مناسب برای جریان الکترون‌هایی که از عایق فرار می‌کنند، می باشد. علاوه بر این، سایز و اندازه غول پیکر زمین مسیری را برای تخلیه‌ی ایمن بار الکتریکی هموار می‌کند.

در یک اصطلاح فنیElectrical Earthing را می‌توان به عنوان فرآیند انتقال تخلیه‌ی فوری انرژی الکتریکی به طور مستقیم به زمین را با کمک سیم با مقاومت کم تعریف کرد. ارتینگ الکتریکی با اتصال بخش غیر حامل جریان تجهیزات یا قسمت خنثی سیستم تغذیه به زمین انجام می‌شود.

همانطور که گفته شد، ارتینگ مسیر ساده‌ای را برای نشتی فراهم می‌کند. یعنی جریانی که به خاطر وجود نقص در عایق از دستگاه خارج می‌شود. جريان اتصال كوتاه تجهيزات به زمين مي‌رسد كه پتانسيل آن صفر است و به اين ترتيب سيستم و تجهيزات را در برابر آسيب حفاظت می کند.

پریز برق ارت دار تفاوت پریز ارت دار و معمولی

یک وسیله برای قطع و وصل مدار است که مدارات الکتریکی جهت اتصال به کار برده می شود. وجود خروجی ارت برای حفاظت در مقابل برق گرفتگی است که این موضوع از مزایای این نوع پریز برق می باشد. این موضوع مسئله بسیار مهمی است که برای حفظ و برقراری امنیت در تجهیزات شبکه باید توسط متخصصان در نظر گرفته شود.

این نوع پریز برق در تمام شبکه ها و به صورت روکار و توکار قابل استفاده است، لازم به ذکر است این پریز برق یک قطعه ماژول است که فضایی معادل یک یونیت را اشغال می کند.

از مزایای پریز برق ارت دار، تعداد زیاد قطعات و یکپارچه بودن آنها است که موجب ظاهر زیبا و شکیل شده است. قطعات و داکت ها به درستی روی هم جفت می شوند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند که به این صورت نتیجه نهایی قابل قبول و حرفه ای خواهد شد.

تفاوت پریز ارت دار و معمولی

در هر پریز معمولی دو عدد سیم فاز و نول وجود دارند، ولی در سیم‌های ارت دار سه عدد سیم وجود دارد، که به آن سیم ارت می گویند. در واقع پریز برق یک اتصال زمین را جابجا می‌کند، که اجازه می دهد الکتریسیته اضافه حاصل از مواردی مانند عایق خراب به جای عبور از بدن فرد، به طور ایمن به داخل زمین هدایت شود.امکان دارد یک خانه دارای پریزهای ارت دار با سیم کشی نامرغوب باشد که به نظر می رسد اتصال به زمین دارند.تفاوت پریز ارت دار و معمولی همین است.

برای اطمینان از اینکه پریز سه شاخه به درستی سیم کشی شده است، از یک دستگاه تست پریز استفاده کنید که در این کار می‌توانید از برقکار کمک بگیرید.

خرید انواع کلید پریز

حالا که با انواع پریز و تفاوت پریز ارت دار و معمولی و کاربردهای آن آشنا شدید، می‌توانید از بین گزینه‌هایی که در فروشگاه دانیال نور وجود دارند، مرغوب ترین و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کنید. البته انتخاب در این موضوع بستگی به نیاز شما دارد، اما همیشه موضوع زیبایی ظاهری و کیفیت کالا هم مهم است.

در آخر اعتماد به برندهای شناخته شده راه حل خوبی برای اطمینان خاطر از کیفیت لوازم الکتریکی بوده است. برند دانیال نور جز برندهای معتبر داخلی است و از نظر کیفیت سالهاست برای مشتریان ثابت شده است، چون تنوع ظاهری زیادی دارند که هر کسی می‌تواند طبق سلیقه و موارد مورد نظر خود، بهترین گزینه را انتخاب کند.

منابع:

دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...