پریز سیم ارت دار

نکات مهم در مورد پریز برق ساختمان

نکات مهم در مورد پریز برق ساختمان

  • جريان نامي پريزهاي تکفاز و سه فاز بايد حداقل ۱۶ آمپر باشد.
  • سیم مورد استفاده برای پریزهای برق باید حداقل نمره ۲٫۵ باشد.
  • فیوز مورد استفاده برای پریزهای برق باید ۱۶ آمپر نوع C باشد.
  • استفاده از سه راهی های برق در هر کجای ساختمان غیر مجاز است.

بهتر است در جایی که فکر می کنید دستگاه تلویزیون قرار میگیرد، ۲ عدد پریز برق در کنار همدیگر نصب کنید تا در آینده نیازی به استفاده از ۳ راهی برق نباشد.

یکی از این پریزها برای گیرنده دیجیتال و دیگری برای دستگاه تلویزیون استفاده خواهد شد. یک پریز آنتن و ماهواره هم در کنار این ۲ پریز برق قرار می‌گیرد.

کلید پریز ها باید ارت دار باشند

کلیه پریز برق های مورد استفاده در ساختمان باید از نوع ارت دار باشند، چه یک ساختمان ویلایی و یک واحدی باشد ، چه یک مجتمع مسکونی بزرگ و چند واحدی ، بعضی ها به اشتباه فقط در آشپزخانه پریز ارت دار نصب می کنند که این اشتباه است، و تمام پریز برق های یک ساختمان باید از نوع ارت دار باشد.

اگر از قوطی کلیدهای فلزی (گالوانیزه) در پشت پریزها استفاده شده است، خود قوطی کلید هم باید به سیم ارت متصل شود.

جهت اتصال سیم های برق به پریز، از سرسیم استفاده شود یا سر سیم‌ها قلع اندود (لحیم کاری یکپارچه) شود.

استفاده از سیم های تکه تکه و چسب خورده در مدار پریزهای برق و در مدار روشنایی ها ممنوع است، تمامی سیم‌ها باید بصورت یکپارچه باشند.

در پریز برق توجه کنید که…

سیم هایی که در زیر پیچ های پریز برق قرار میگیرند، باید همسایز باشد، یعنی هر دو رشته سیم قطر یکسانی داشته باشند. چون اگر قطر یکی از سیم ها کمتر باشد، بعد از سفت کردن پیچ های پریز، سیم نازکتر از زیر ترمینال خارج می شود.

شما مجاز نیستید که زیر هر کدام از ترمینال های پریز، بیش از ۲ رشته سیم را قرار دهید. زیرا اگر بیشتر از ۲ رشته سیم در زیر پیچ ها قرار گیرد، چون پیچ به درستی سفت نمی شود، امکان جدا شدن سیم ها وجود دارد.

لوله گذاری برای پریزها باید مجزا از لوله گذاری برای روشنایی ها باشد. و استفاده از یک لوله مشترک برای هر دو ممنوع است.

در هیچ کجای ساختمان شما مجاز نیستید که سرخط پریزهای برق را با سرخط روشنایی ها مشترک در نظر بگیرید. حتی سیم نول مورد استفاده برای پریزها باید از سیم نول مورد استفاده برای روشنایی ها جدا باشد.

آیا می‌دانید سوراخ سمت راست و چپ پریز برق …پریز برق

در تمام پریز برق، سوراخ سمت راست باید فاز باشد (روزنه سمت راست هنگام دید از مقابل) و سوراخ سمت چپ باید نول باشد. این مورد به ۲ دلیل پیشنهاد می‌شود، اولاً چون در داخل دوشاخه بعضی از وسایل برقی، یک فیوز شیشه ای کوچک در مسیر سیم فاز قرار دارد.

دوماً از لحاظ همسان شدن تمام پریزهای یک واحد مسکونی این مورد باید رعایت گردد.

روی یک سرخط، نباید بیشتر از ۱۲ پریز برق (مربوط به مصارف عمومی) قرار گیرد. ولی اگر نوع و توان وسیله ای كه از پريزها تغذيه خواهند شد معلوم باشد، تعداد آنها براي هر مدار محدود به جريان مجاز هادی مدار(سیم) و جريان مجاز وسيله حفاظتي آن خواهد بود، به شرط آنكه از ۱۲ عدد پريز تجاوز نكند.

در ساختمانهای مسكونی براي جلوگيری از خطرات برق گرفتگی كودكان، بايد پريزها مجهز به درپوش ايمني يا پرده محافظ باشد.

رنگ سیم مورد استفاده برای سیم فاز در پریزهای برق، باید قرمز، زرد یا سیاه باشد. رنگ سیم نول بایستی آبی کم رنگ و رنگ سیم ارت هم ترکیبی از زرد/سبز باشد.

پیچیدن سیم ها به دور یکدیگر و عایق بندی محل اتصال با استفاده از چسب برق (نوار چسب) ممنوع است و کلیه اتصالات و انشعابات بایستی با استفاده از ترمینال پیچی یا ترمینال فشاری صورت گیرد.

انجام هرگونه سیمکشی روکار با استفاده از سیم های تک لا یا سفید دولا، و استفاده از میخ دوپا یا میخ معمولی اکیداً ممنوع است.

مجدد تکرار کنیم، به تازگی در نقشه تاسیسات برقی ساختمان ها، یک روشنایی اضطراری (مهتابی شارژی) در داخل پذیرایی و در ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتری در نظر میگیرند.

این روشنایی اضطراری معمولاً در بالای درب ورودی واحد یا در بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار میگرد و برای آن یک پریز برق تعبیه می شود تا مهتابی شارژی از طریق دوشاخه به این پریز متصل شود.

این پریز برق نباید با سایر پریزهای ساختمان اشتباه گرفته شود و برق ورودی به این پریز باید از کلیدهای روشنایی پذیرایی تامین شود، نه اینکه با سایر پریزهای پذیرایی سری شود. چون در واقع این پریز یک پریز واقعی نیست، بلکه محلی برای تشخیص و نصب روشنایی اضطراری است.

پریز برق

محل و تعداد پريزهاي آشپزخانه بايد با توجه به چيدمان تجهيزات و وسايل برقي مشخص شود. نصب ۶ پریز برق در آشپزخانه الزامی است.

یک پریز برق برای یخچال، یک پریز برای اجاق گاز، یک پریز برای هود، یک پریز برای ماشین لباسشویی، یک پریز برای روی پیشخوان (اوپن)، و یک پریز هم برای پکیج ، اگر در نقشه های جانمایی تجهیزات ماشین ظرفشویی و دستگاه تسویه آب هم قرار داردبایدبرای آنها پریزمجزا نصب کنیم

دانیال نور تولید کننده انواع سیم و کابل و کالای برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...