محافظ-برق-و-چندراهی

تفاوت محافظ ولتاژ برق و چندراهی برق

تفاوت چندراهی و محافظ برق خانگی چیست؟

 

محافظ ولتاژ برق و چندراهی :اگر چه هر دو آن ها می توانند پریز یا به عبارتی (خروجی های برق) متعددی را داشته باشند، ولی فقط یک محافظ برق استاندارد، می‌تواند از وسایل برقی در برابر نوسان های احتمالی مراقبت کند. چندراهی برق فقط دارای چند خروجی کم هزینه است، که تعداد پریز شما را زیاد می‌کند.

محافظ برق و چندراهی چیست؟محافظ ولتاژ برق و چندراهی

با افزایش استفاده از تجهیزات الکتریکی در زندگی، اکثر اوقات با کمبود پریز برق برای مصرف دستگاه‌های برقی روبه‌رو شده‌ایم. از جمله وسایل برقی با اهمیتی که امروزه در همه مکان‌های مسکونی و اداری استفاده زیادی از آن می‌شود و با کمک آن می‌توان به طور همزمان از تعداد دستگاه برقی مورد نیاز استفاده کرد، چندراهی برق می‌باشد.

مثلا: اگر قصد داشته باشید از سینما خانگی، تلویزیون، گیرنده دیجیتال، ویدیو و چند وسیله برقی دیگر همزمان استفاده کنید، جدا کردن یکی از این دستگاه‌ها از پریز و وصل کردن دستگاه دیگر امکان پذیر نیست برای همین وجود یک سیم رابط تحت عنوان دو راهی، سه‌ راهی، چهار راهی یا پنج راهی در منزل و انواع چند راهی‌های دیگر در اداراه ها بسیار مهم است.

با زیاد شدن وسایل الکتریکی مورد نیاز در منازل و محل‌های کار و همچنین هزینه‌هایی که به منظور خرید و استفاده از آنها صرف می‌شود، یکی از مواردی که لازم است برای استفاده بهتر و بالابردن طول عمر مفید این تجهیزات برقی استفاده شود، محافظ برق خانگی نام دارد.محافظ ولتاژ برق و چندراهی

از محافظ برق خانگی به منظور بیشتر کردن طول عمر تجهیزات کامپیوتر حفاظت از یخچال و دیگر وسایل برقی در برابر اختلالات برق استفاده می‌شود. محافظ برق یا چندراهی برق از نظر راندمان و کارکرد تفاوت‌هایی با هم دارند.

در بسیاری از چندراهی ها از یک محافظ داخلی که شامل یک فیوز و یک متعادل کننده جریان می باشد استفاده شده است. زمانی که نوسانات برق زیاد نباشد متعادل کننده جریان با کنترل کردن این نوسانات موجب پایدار شدن جریان برق خروجی می شود. همچنین فیوز به متعادل کردن نوسانات بیش از حد کمک می کند در این شرایط فیوز می سوزد و باعث قطع شدن جریان برق خروجی می شود بنابراین آسیبی به تجهیزات متصل به چندراهی نمی رسد.

نکات مهم قبل از خرید محافظ و چندراهی برق خانگی:محافظ ولتاژ برق و چندراهی

انتخاب طول سیم رابط مناسب:

برای خرید محافظ ولتاژ برق و چندراهی لازم است به طول سیم آن دقت کنید. مثلاً باید مسافت اتصال چندراهی برق را تا نزدیکترین پریز به آن با هدف استفاده از جریان برق توجه داشته باشید و با توجه به این مسافت چندراهی را خریداری کنید.

انتخاب محصول باتوجه به تعداد اتصالات همزمان:

قبل از آنکه قصد خرید محافظ ولتاژ برق و چندراهی برق را داشته باشید حتماً باید تعداد وسایل و تجهیزات الکتریکی که در طول روز به صورت همزمان از آنها استفاده می‌کنید را بررسی کنید تا بتوانید مدل و تعداد انشعاب درست را انتخاب کنید. مثلاً اگر در یک روز از سه وسیله به طور همزمان استفاده می‌کنید، باید یک چهار راهی داشته باشید. بررسی صحیح و دقت در انتخاب محافظ ولتاژ برق و چندراهی می‌تواند از ایجاد آشفتگی ظاهری سیم‌ها جلوگیری کند و فضای شلوغی را ایجاد نکند.

انتخاب سیم رابط مناسب با تعداد انشعابات مورد نیاز مطابق با طراحی آنها:

شرکت‌های سازنده این وسیله‌ها، مدل‌های متفاوت را بر اساس مکان‌هایی که از محافظ ولتاژ برق و چندراهی استفاده می‌شود با طرح‌ها و کاربردهای گوناگون طراحی و تولید می‌کنند. بیشتر اوقات چندراهی‌هایی که در خانه استفاده می‌شوند، امکان استفاده سه وسیله الکتریکی را به طور همزمان می‌دهند این چندراهی‌ ها که به آنها سه راهی نیز گفته می‌شوند شکل زیبا و کوچک دارند و در عوض سیم رابط‌های کارگاهی و اداری، دارای شکل نسبتا یزرگ تری هستند. این محصولات با طول سیم متفاوت از 1 تا 5 متر تولید می‌شوند که مصرف کننده بر اساس نیاز خود باید بهترین نمونه را از نظر طول سیم یا کابل انتخاب کند.

حفاظت از وسایل برقی در مقابل نوسانات جریان:

برخی از چندراهی‌های برقی، شامل یک محافظ داخلی هستند. این محافظ داخلی در واقع از یک فیوز و یک متعادل کننده جریان تولید شده اند. وظیفه متعادل کننده جریان برق این است که زمانی که شدت نوسانات برق افزایش داشته باشد نوسانات را کنترل و جریان برق خروجی را ثابت کند و کاربرد فیوز زمانی است که نوسانات برق بالاتر از حد تحمل متعادل کننده باشد. در صورتی که این شرایط پیش بیاید فیوز می‌سوزد و جریان برق خروجی قطع می شود در آخر از صدمه رسیدن به تجهیزات و وسایل الکتریکی متصل به چند راهی جلوگیری می‌کند. محافظ‌های برق خانگی نیز همانطور که از اسمشان مشخص است از وسایل برقی در برابر نوسانات بالا جریان الکتریکی محافظ می‌کنند.

قابلیت خاموش و روشن کردن چند شاخه به صورت مجزا یا همزمان:

مهم‌ترین مواردی که لازم است در زمان خرید محافظ ولتاژ برق و چندراهی به آن توجه کنید، انتخاب روش عملکرد چندراهی با یک کلید کلی و یا یک کلیدی جداگانه برای هر وسیله‌ای که به آن متصل شده است، می‌باشد.

کلام آخر دانیال نور برای شما کاربران گرامی

محافظ ولتاژ برق و چندراهی :این روزها با افزایش استفاده از وسایل الکتریکی به وسیله‌ای نیاز داریم که امکان استفاده از چند وسیله برقی را به طور همزمان برای ما ایجاد کند، داریم. به این وسیله چندراهی برق گفته می‌شود که در طرح‌ها و با کاربردهای مختلف تولید می‌شود. برای تهیه و خرید چندراهی برق مناسب نیاز است به تعداد اتصالات آن به صورت همزمان، سیم رابط مناسب با تعداد انشعابات مورد، طول سیم رابط، نیاز قابلیت خاموش و روشن کردن چند شاخه به صورت همزمان یا جدا از هم و حفاظت از وسایل الکتریکی توجه کنید.

محافظ برق خانگی یکی از انواع چندراهی برق می‌باشد که از وسایل الکتریکی شما در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌کند. محافظ برق خانگی نسبت به چندراهی برق، قیمت بالاتری دارد اما از آنجا که از وسایل گران قیمت الکتریکی در برابر خرابی محافظت می‌کند، این اختلاف قیمت زیاد به چشم نمی‌آید.

سه راهی برق محافظ دار را می‌توان از روی کلمه محافظ یا اعدادی که روی بسته‌ بندی آن برای نشان دادن مقدار جذب انرژی درج شده است تشخیص بدهید. همچنین سه راهی محافظ دار دارای یک یا بلکه سه لامپ است که در صورت اتصال به پریز برق این لامپ‌های کوچک روشن می‌شوند.

این موضوع نشان دهنده سالم بودن محافظ می‌باشد در صورتی که لامپ‌ها روشن نشوند هیچ‌گونه محافظتی از دستگاه شما انجام نمی‌شود و از این سه راهی محافظ دار فقط می‌تواند به منظور یک چندراهی استفاده کرد. بنابراین برای تهیه‌ی یک سه راهی محافظ دار باید به نکانتی که ذکر شد توجه کنید.

شما کاربران عزیز برای خرید انواع محافظ برق خانگی و چندراهی برق، همچنین استعلام قیمت بروز این محصولات می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...