روشهای نوین در طراحی کابل و تفاوتهای آن در جهان

روش ساخت کابلهای فشار قوی، تقریباً در تمام کارخانه‌های سازنده، در گوشه و کنار جهان، همانند است. اما در طراحی کابلها و شبکه‌های کابلی و انتخاب نوع کابل تفاوتهایی دیده می‌شود. این تفاوتها در زمینه ساخت کابلهای توزیع خیلی اساسی نیستند. استانداردهایی نیز که برای کابلهای توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند همواره یکسانند و تفاوتهای اساسی آنها به سبب اختلاف در دستگاه یکاهای آنهاست

در رابطه با ساخت با استفاده از کابل‌ها، کشورهای جهان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. کشورهایی که از روش ساخت بریتانیا و اروپا پیروی می‌کنند
  2. آنهایی که با روش طراحی در ایالات متحده آمریکا سازگارند

با آنکه همانندهای قابل توجهی در طراحی و نصب شبکه‌های توزیع در هر دو دسته وجود دارد. اما تفاوتها نیز به گونه‌ای هستند که تاکنون امکان تهیه یک کتاب مرجع قابل استفاده برای هر دو گروه پدید نیامده است.

با آنکه همانندهای قابل توجهی در طراحی و نصب شبکه‌های توزیع در هر دو دسته وجود دارد. اما تفاوتها نیز به گونه‌ای هستند که تاکنون امکان تهیه یک کتاب مرجع قابل استفاده برای هر دو گروه پدید نیامده است.

کشورهایی چون فیلیپین یا کشورهای آمریکایی جنوبی که از نظر اقتصادی وابسته به کشور آمریکا هستند، از روشهای طراحی متداول در ایالات متحده آمریکا سود می‌برند.

وجه مشخصه شبکه‌های توزیع این کشورها آن است که در نواحی شهری، صرف‌نظر از مفهوم نسبتاً جدیدتر «شبکه توزیع زیرزمینی» (U.D.N) ، قسمت عمده شبکه‌های توزیع هوایی است و زمینی کردن شبکه‌ها، تنها در نواحی پربار که مساحت کمی دارند و یا بیشتر در قسمتهای مرکزی شهرها و کلان شهرهای انجام گرفته است.

حتی در چنین شهرهایی نیز مفهوم شبکه زمینی، با مفهوم رایج آن در کشورهای اروپایی بسیار متفاوت است، برای نمونه بیشتر از کابلهای تک رشته‌ای سود می‌برند و آنها را از درون یک کانال عبور می‌دهند.

از همان گامهای نخست سازندگان آمریکایی همواره عایقهای لاستیکی را بر عایقهای کاغذی ترجیح می‌دادند و هیچگاه به گستردگی اروپا از عایقهای کاغذی استفاده نکردند.

ورود عایقهای گرما-نرم (Thermoplast) و گرما-سخت (Thermoset)به صورت تولیدات عظیم صنایع شیمیایی آمریکا موجب گسترش کابلهای تک رشته‌ای با عایق پلیمری گشت و این خود منجر به تغییراتی شد که به گونه‌ای روزافزون در سراسر جهان رواج یافت.

در روش بریتانیایی – اروپایی، در نواحی مسکونی بیشتر از کابلهای توزیع زمینی سه فاز استفاده شده است و همواره از به کارگیری دکلها، سیمها و ترانسفورماتورهای هوایی که در معرض دید باشند پرهیز می‌گردد.

لازم به یادآوری است که در سالهای اخیر استفاده از شبکه‌های انتقال هوایی در ایالات متحده آمریکا نیز به سرعت در حال منسوخ شدن بوده و به دلیل مشکل زیست محیطی در مناطق مسکونی به سرعت با شبکه‌های زیرزمینی جایگزین گردیده‌اند.

منبع : ramin1367423.blogfa​ ​ و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...