الکتریسیته چیست و جریان الکتریکی چگونه ایجاد می‌شود؟ ( بخش سوم )

مدار الکتریکی چیست

برای تولید جریان برق الکتریسیته جاری نیاز به یک مدار الکتریکی دارد. این مدار شامل یک حلقه بسته و یکپارچه از یک ماده رساناست. یک مدار الکتریکی ساده می‌تواند از یک سیم رسانا تشکیل شود که سر و ته آن به هم متصل شده است، اما معمولا مدارهای الکتریکی مفید و مورد استفاده، ترکیبی از سیم و اجزای دیگری است که کنترل جریان برق را برای ما امکان‌پذیر می‌کنند.

تنها قانون برای داشتن یک مدار الکتریکی این است که هیچ فاصله یا شکافی بین اجزای آن مدار وجود نداشته باشد.

اگر شما یک سیم مسی داشته باشید، الکترون های ازاد اتم مس می‌توانند در طول این سیم جریان یابند. مس یک رسانای خوب الکتریسیته بوده و برای ساختن مدارهای الکتریکی بسیار مناسب است. اگر یک مدار سیم مسی قطع شود، بارها قادر نخواهند بود تا از طریق هوا جریان پیدا کنند، اما از سوی دیگر اگر هر دو انتهای سیم به یکدیگر متصل باشند، تمام الکترون ها یک اتم همسایه خواهند داشت که از طریق آن می‌توانند در همان جهت کلی جریان یابند.

001 13
مدار الکتریکی

هر مدار الکتریکی از اجزای زیر تشکیل شده‌ است:

  • یک منبع تغذیه مانند باتری یا مولد
  • سیم‌ها یا نوارهای ارتباط دهنده مدار که از یک ماده رسانای الکتریسیته خوب مانند مس ساخته می‌شوند.
  • قطعات مداری همچون خازن، مقاومت، القاگر، دیود، ترانزیستور و …

اکنون ما می‌دانیم که جریان الکتریکی چگونه ایجاد شده و الکترون ها به شکلی می‌توانند جریان پیدا کنند، اما ما چگونه می‌توانیم این جریان را به یک سمت هدایت کنیم و هنگامی که این الکترون ها به حرکت درآمدند، چگونه انرژی لازم برای روشن کردن لامپ های الکتریکی و یا موتورهای گردشی را تامین می‌کنند. برای درک این موضوع ما باید میدان الکتریکی را بشناسیم.

میدان الکتریکی چیست

تا اینجا ما همه چیز درباره الکتریسیته و جریان الکترون ها برای تولید برق را فهمیدیم. این موضوع بسیار خوب است، اما همه چیز نخواهد بود. اکنون برای هدایت الکترون ها در یک مسیر مشخص ما به یک منبع نیاز خواهیم داشت. اغلب اوقات این منبع جریان الکترون از یک میدان الکتریکی نشات می‌گیرد.

002 13
میدان الکتریکی

میدان های الکتریکی را نمی‌توان دید، چرا که آنها یک ظاهر فیزیکی ندارند، اما اثرات آن به خوبی قابل مشاهده است.

همه ما ناخودآگاه با یک میدان خاص به نام میدان گرانشی زمین آشنا هستیم. میدان گرانشی زمین را می‌توان با بردارهایی که به سمت مرکز کره کشیده شده است، مدل سازی کرد.

میدان الکتریکی نیز یک کمیت برداری است و خاصیتی است که هر بار الکتریکی در اطراف خود ایجاد می کند. این میدان یک ابزار مهم برای درک این موضوع است که برق چگونه تولید می شود و به چه شکلی جریان می‌یابد.

یک بار منفی دارای میدان الکتریکی به سمت داخل است و یک بار مثبت دارای میدان الکتریکی به سمت خارج است. یک منبع الکتریکی از همین قانون استفاده می‌کند. یک سر آن مثبت و سر دیگر منفی است پس میدان الکتریکی ایجاد می شود که سر مثبت آن نیروی برداری به سمت خارج دارد و سر منفی در حال جذب این نیرو است. همین موضوع جریان برق را ایجاد می کند و این جریان از طریق یک مدار الکتریکی قابل انتقال است.

در حال حاضر می‌توانید تعریف درستی از برق و جریان الکتریسیته داشته باشید. همه چیز به الکترون های آزاد و میدان الکتریکی بستگی دارد و اکنون شما اطلاعات نسبتا کاملی از آن دارید.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و techrato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...