نحوه ی محاسبه سطح مقطع سیم افشان و سیم ارت و کابل ارت

نحوه ی محاسبه سطح مقطع سیم افشان و سیم ارت و کابل ارت

سیستم حفاظت زمین (سیستم ارت)

سطح مقطع – در حال حاضر از جمله قسمت های بااهمیت در تاسیسات الکتریکی بخش ‌‌های صنعتی، اداری، تجاری و حتی مسکونی سیستم حفاظت زمین یا ارتینگ می باشد. این سیستم به منظور افزایش امنیت مجموعه و پیشگیری از صدمه وارد شدن به افراد و مجموعه، طراحی و انجام می گردد.

در ایران تا سالیان قبل توجه زیادی به این مورد نشده بود ولی در حال حاضر با آگاهی پیدا کردن از مزایای سیستم ارت و حائزاهمیت بودن این موضوع، از این سیستم معمولا در کلیه ساختمان‌های امروزی استفاده می شود.

در حالت کلی متصل شدن بخش های فلزی تاسیسات و تجهیزات الکتریکی به زمین را ارتینگ می نامند. در ارتینگ، بخشهای فلزی موتورهای الکتریکی، تابلو برق ‌ها و بقیه تجهیزات به وسیله یک هادی (اغلب مسی) یا صفحه فلزی به زمین وصل می‌شوند تا از این طریق از خطر برق گرفتگی افراد پیشگیری شود.

سطح مقطع

لازم به ذکر است ارتینگ به منظور اتصال نقطه خنثی (Neutral Point) یک منبع تغذیه سه فاز، ترانسفورماتور سه فاز و … به زمین نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا به این صورت در زمان وقوع خطاهای اتصال کوتاه، امکان جریان یافتن جریان خطا از سیم اتصال زمین فراهم شود و از صدمه رسیدن به تجهیز مربوطه پیشگیری گردد.

از سایر کاربردهای بااهمیت سیستم ارتینگ، بکارگیری از آن در سیستم حفاظت از صاعقه می باشد؛ به این صورت که جریان زیاد ناشی از صاعقه بعد از برخورد با صاعقه گیر، به وسیله این سیستم به زمین انتقال یافته و ساختمان را در مقابل هرگونه خطر ناشی از صاعقه محافظت می کند.

عوامل موثر در تعيين سطح مقطع سیم ارت

  • بالاترین دمای مجاز
  • افت ولتاژ مجاز
  • تنشهای الكترومكانيكی كه امکان دارد در اثر اتصال كوتاه آنها ایجاد شود.
  • تنشهای مكانيكی خارجی كه امکان دارد در هاديها به وجود آید.
  • بیشترین مقاومت ظاهری با يادآوري به عمل وسيله حفاظتی در مقابل اتصال كوتاه

تعیین سطح مقطع سیم ارت

سطح مقطع سیم ارت

به منظور تعیین سطح مقطع سیم ارت ، جدول زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که سطح مقطع غیر استاندارد باشد باید از نزدیکترین سطح مقطع استاندارد استفاده گردد.

در ارتباط با مدارهایی با سطح مقطع هادی فاز تا 4 میلیمتر مربع اگر هادی حفاظتی PE همراه مدار (رشته ای از کابل یا رشته ای از یک مدار درون لوله ) نباشد و به طور جدا کشیده باشد، سطح مقطع آن نباید از مقادیر زیر کمتر باشد.

2.5 میلیمتر مربع : در صورتی که هادی حفاظتی از حفاظت مکانیکی لازم برخوردار باشد.

4 میلیمتر مربع : در صورتی که هادی حفاظتی از حفاظت مکانیکی موردنیتز برخوردار نباشد.

سطح مقطع هادی فاز مدار S
mm2
حداقل سطح مقطع هادی حفاظتی
mm2
اگر S کوچکتر مساوی 16 باشد S
اگر S بین 16و 35 باشد 16
اگر S بزرگتر از 35 باشد S/2

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

منبع : ویکی پدیا ، دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...