معرفی کابل مفتولی

معرفی کابل مفتولی

کابل مفتولی :اگر نگاهی به لغت نامه دهخدا کرده باشید در قسمت « میم » کلمه مفتول را این چنین معنا کرده است ؛ تافته ، تاب داده ، هر چیز تافته شده و…. اما در بحث صنعت و آهن آلات مفتول معنای متفاوتی دارد و تعریف آن فرق دارد. کابل مفتولی ، در اصطلاح به سیمی که به صورت تک رشته ایست ، رسانا و هادی می باشد و از فلزی مانند مس ساخته می شود که پوشش عایقی سطح آن را فرا گرفته است، گفته می شود.کابل-مفتولی

در این سیم پلیمری از جنس پی وی سی به کار رفته است. این سیم به دو صورت تولید می شود سیم خشک یا سیم ثابت.

سیم خشک را در سیم کشی های تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده های برق استفاده می کنند که جریان برق را از خود عبور می دهد ، در مقابل سیم نصب ثابت است که غیر قابل انعطاف می باشد و در لوله ها و زیر گچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم های مفتولی می توانند ولتاژ نامی بین 300 تا 500 ولت را در مقاطع 0/5 و 0/75 و یک میلی متر مربع داشته باشند.

برای سیم هایی که بیش از یک میلی متر مربع باشد 450 و 750 ولت در نظر گرفته می شود. در مورد سایز کابل مفتولی باید نکته ای را عنوان کرد مبنی بر این که مفتول ها هادی بوده و این محصول تا سایز 10 یعنی سطح مقطع 10 میلی متر مربع تولید می شود. چون که در بیشتر مواقع تک روکش است به همین خاطر به آن سیم مفتولی می گویند چرا که کابل ، بیشتر از دو روکش عایق و ژاکت تشکیل می شود.

قطر مفتول تک رشته ای براساس سایز از 1.13 میلی متر که به آن سایز یک می گویند شروع می شود و تا 3.57 میلی متر که معروف به سایز 10 است ، متغیر می باشد. نکته مهم و قابل توجه این است که به خاطر خشکی زیاد و عدم قوس پذیری مفتول از این نوع سیم استفاده نمی شود.

سیم مفتول از لحاظ نوع تولید به دو بخش تقسیم می شود نوع فابریک که با نازک کردن و کشش میلگرد تولید می شود و نوع غیر فابریک که از تسمه های فلزی به دست می آید. سیم مفتول فابریک را از لحاظ نرمی ، وزن هر کلاف و سایز آن می توان شناسایی کرد.

ضخامت انواع کابل مفتولیکابل مفتولی

کابل های نمره 10 ضخامتی در حدود 3 میلی متر دارند که بسته های آن 50 کیلوگرم وزن دارند.

برای کابل هایی با ضخامت 2.5 میلی متر بسته های 25 و 50 کیلوگرمی موجود است که شامل کابل شماره 12 می شود.

سیم نمره 14 نیز دارای ضخامت 2 میلی متر است و نمره 16 و 18 نیز به ترتیب 1.5 و 1.2 میلی متر ضخامت دارد. لازم به ذکر است که سیم نمره 18 برای رابیتس بندی بسیار مناسب است.

سیم شماره 20 با ضخامت 0.9 میلی متر پر مصرف ترین نمره سیم است که علاوه بر این که در عایق بندی از آن استفاده می شود مصارف دیگر چون گل آرایی در گل فروشی و عایق کاری موتورخانه ها را نیز شامل می شود.

سیم نمره 22 به سیم جارو سازی معروف است که ضخامت آن 0.07 میلی متر است. این کابل از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این سیم به صورت کلاف و یک سره است و ضخامت و یکنواختی آن بسیار حائز اهمیت است.

کابل های نمره 23 ، 24 ، 25 ، 26 به ترتیب 0.06 ، 0.55 تا 0.56 ، 0.5 ، 0.48 میلی متر است.

مزایای کابل مفتولی

کابل مفتولی

  • این محصول در صورتی که با گالوانیزه گرم تهیه شده باشد بسیار سازگار است و برای تمامی مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب است.
  • در برابر نم و هوای مرطوب مقاوم است و زنگ زدگی پایینی دارد.
  • نسبت به ساییدگی و پیچیده شدن مقاوم است.
  • برای همه افراد در همه شهر ها قابل دسترس است.
  • از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است.
  • سطحی صاف دارد و عمر مفید آن بالاست و می تواند در آب و هوای خوب و خوش حدود 70 سال عمر کنند.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

همان طور که در بالا به آن اشاره شد یکی از مهم ترین تفاوت های این دو محصول در انعطاف پذیری است. کابل های هادی افشان به نسبت مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارد.

علاوه بر این مورد اختلاف مقاومت اهمی است که در کابل های مفتولی بیشتر از کابل افشان است.

سومین مورد مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی است که در کابل مفتولی این مقاومت بیشتر است.

چهارمین مورد را می توان در کاربرد آن ها عنوان کرد که کاربری متفاوتی دارند و هر کدام در وسایل مختلفی استفاده می شوند.

به طور نمونه کابل افشان به خاطر نوع انعطاف پذیری اش و عملکرد بهتر در ماشین آلات و تابلو های فرمان مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت کابل مفتولی از کابل افشانی کمتر است و آخرین مورد این که ،کابل های افشان به خاطر خاصیت شکل پذیری که دارد ، نمی شکنند.

شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت کابل مفتولی به صفحه مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...