فیوزهای برق چگونه عمل می‌کنند؟

فیوزهای برق یک قطعه و وسیله‌ای حفاظتی است که در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی کاربرد دارد و آن‌ها را در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی محافظت می‌کند. فیوز حاوی یک تکه سیم رسانا که در یک محفظه غیررسانا است که به راحتی ذوب می‌شود. اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد، سیم گرم می‌شود تا زمانی که ذوب شود و مدار را بشکند. فیوز ارزان‌ ترین نوع حفاظت در مدار الکتریکی است.

فیوز عبارت است از یک سیم حرارتی که در مدار جریان قرار می گیرد و به ازای جریان به خصوصی در زمان معین ذوب می شود (می سوزد). عملکرد صحیح فیوز نه فقط تابع دقت مرحله ساخت می باشد، بلکه همچنین به استفاده درست و نگهداری صحیح پس از نصب نیز بستگی دارد. چنانچه فیوز به درستی به کار گرفته نشود احتمال وارد آمدن خسارت جدی به تجهیزات گران قیمت وجود دارد.

آیا می‌دانید ظرفیت فیوزهای برق چقدر است؟

فیوزهای برق

ظرفیت فیوزها به مقدار جریانی اشاره دارد که فیوز قادر است بدون آسیب دیدن عبور دهد. این مقدار معمولاً بر حسب آمپر (A) بیان می‌شود. اگر جریان بیش از ظرفیت فیوز بگذرد، فیوز سوخته و مدار را قطع می‌کند تا از آسیب به سایر قسمت‌های مدار جلوگیری کند.

برای مثال، فیوزهای برق روشنایی باید ظرفیت 10 آمپر داشته باشند. فیوزهای پریز باید ظرفیت 16 آمپر داشته باشند. فیوز کولر گازی و فیوز اصلی ساختمان باید ظرفیت 20 آمپر داشته باشند. فیوز کنتور ساختمان باید ظرفیت 25 آمپر داشته باشد.

همچنین، برخی فیوزها ممکن است برای جریان‌های خاص طراحی شده باشند. برای مثال، فیوزهای سریع الذوب برای مدارهایی طراحی شده‌اند که نیاز به حفاظت سریع در برابر افزایش جریان دارند. در مقابل، فیوزهای کند الذوب برای مدارهایی طراحی شده‌اند که ممکن است جریان‌های موقتی بالا داشته باشند.

چگونه فیوزهای برق مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب فیوز مناسب برای کاربرد خود، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

نوع فیوزهای برق: بسته به کاربرد مورد نظر خود، یک نوع فیوز را انتخاب کنید. برای مثال، فیوزهای دارای تأخیر برای بارهای سلفی مناسب هستند و فیوزهای قطع سریع برای بارهای مقاومتی مناسب هستند.

توان دستگاه: توان (وات) دستگاهی که قصد دارید فیوز برای آن انتخاب کنید را یادداشت کنید.

ولتاژ کاری دستگاه: ولتاژ کاری دستگاه را ثبت کنید. برای حفاظت مناسب دستگاه، ولتاژ فیوز باید بزرگ‌تر از ولتاژ مدار باشد.

محاسبه جریان: جریان را با تقسیم توان بر ولتاژ به دست آورید.

انتخاب فیوزهای برق با حاشیه ایمنی: برای انتخاب فیوز مناسب، تمامی پارامترها مانند نسوختن سیم را باید در نظر بگیرید و فقط 10 درصد بالاتر از جریان عملکردی در نظر گرفتن کافی نیست. درصورت امکان جریان عملکرد را در تمامی شرایط، تمامی دماها و کل بازه یک فرکانس (درصورت ورودی AC) محاسبه کنید.

با توجه به این مراحل، می‌توانید فیوز مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کنید.

بهتر است بدانید…

کابل های ساختمانی چیست؟…

کابل ساختمانی از نظر عایق…

کابل ساختمانی پارس الکتریک…

کابل ساختمانی با بهترین کیفیت…

قیمت سیم و کابل ساختمانی…

کابل های ساختمانی عایق…

کابل های ساختمانی زره دار…

کابل ساختمانی و نکات نصب و تعمیر…

استاندارد کابل های ساختمانی و ایمنی…

کابل ساختمانی و جلو گیری از خرابی و آتش سوزی…

کابل های ساختمانی و انواع آن…

مزایای کابل ساختمانی…

بررسی انواع سیم و کابل ساختمانی …

دانیال نور را بیشتر بشناسید …دانیال نور

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...