کابل برق کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی

سیم کشی برق کولر های آبی در دو مرحله سیم فاز و نول انجام می شود . سیم نول را مستقیما و بدون نیاز به وارد شدن به ترمینال کلید کولر به اتصال نول جعبه تقسیم کولر می رود .

اما در مورد سیم فاز روال کار متفاوت است ، این سیم به ترمینال اول کلید کولر وصل می شود . در این کلید علاوه بر سیم فاز ترمینال های پمپ و دور تند و کند کولر هم قرار می گیرند . برای سیم کشی در صورت وجود سیستم ارت در برق ساختمان استفاده از کابل برق ۳ در ۲٫۵ را پیشنهاد می کنیم . در غیر این صورت استفاده از کابل ۲ در ۲٫۵ مناسب است .

در سیم کشی کولر دقت داشته باشید چرا که ممکن است شاهد عملکرد نادرست کولر باشید مثلا با زدن کلید دور کند ، دور تند کولر شروع به کار کند یا پمپ آب عمل نکند و مواردی از این قبیل .

ویژگی های کابل برق کولر

کابل برق کولرهای آبی یا اسپیلت ها به دلیل اینکه ممکن است در محیط های خارجی نصب شوند و در مورد کولرهای آبی با جریان آب هم در ارتباط هستیم، باید از برند معتبری باشند و ویژگی های یک کابل کولر مناسب را داشته باشند . از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سطح بیرونی کابل صاف و یکدست و بدون هیچگونه فرو رفتگی یا برجستگی باشد .
  • در نظر گرفتن جریان عبوری از میزان جریان مجاز کابل ؛ این میزان نباید از حد مجاز بیشتر باشد چراکه موجب آتش سوزی می شود .
  • افت ولتاژ کابل کولری نباید از میزان تعیین شده بیشتر شود .
  • به دلیل اینکه نیاز است تا رشته سیم های موجود در کابل برای سیم کشی از هم جدا شوند باید این نکته را در نظر بگیرید کابل کولر مرغوب کابلی است که سیم های آن به راحتی از هم جدا شوند .

سیم کشی کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی با استفاده از یک کابل اصلی و چند رشته سیم انجام می شود و روش سیم کشی به این صورت است که یک جعبه فیوز در برق اصلی ساختمان وجود دارد . در مرحله بعد سیم کشی های این جعبه به کلید کولر و بعد خود کولر می رسد .

برای سیم کشی از جعبه فیوز تا کلید کولر از سه سیم شماره ۲٫۵ استفاده می کنند . همانطور که قبلا گفتیم یکی از این سیم ها به عنوان سیم ارت و دو سیم دیگر برای سیم های فاز و نول هستند .

در مرحله بعد از کلید کولر تا خود کولر که از کابل مفتول ۵ رشته سایز ۱٫۵ استفاده می شود . این ۵ رشته به ترتیب برای سیم ارت ، دور تند و کند کولر ، پمپ آب و سیم نول هستند .

نکاتی که در این میان برای سیم کشی کولر باید ذکر کرد یکی اینکه ترمینال کولر آبی داخل کولر و بالای بدنه آن قرار دارد . برای نصب کردن کابل ۵ رشته ای از پشت کولر کابل را به جعبه ترمینال برق وارد می کنند .

همانطور که می دانید ممکن است بر اثر حرارت و به مرور زمان کابل کولر پوسیده می شود و باید آن را تعویض کرد . در صورت تعویض به موقع عمر مفید کولر آبی بیشتر شده و فیوز برق به اصطلاح نمی پرد.

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

سیم کشی برق کولر آبی

هر چند از نظر خیلی از متخصصین در حوزه برق کولر آبی نباید به رنگ بندی سیم ها در زمان سیم کشی کولر اکتفا کرد، در این قسمت شما با سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی سیم ها آشنا می‌شوید.

  • نحوه تشخیص سیم های فاز و نول ورودی به کلید و بستن آنها

دو رشته سیم برق از جعبه فیوز ساختمان به جعبه کلید متصل می شوند که با دو رنگ مشکی و آبی دارند. معمولا باید یکی از آن ها فاز و دیگری نول باشد.

برای تشخیص دادن این دو سیم از هم فقط باید از فازمتر دقیق و ایمن استفاده کنیم، اگر بعد از اتصال نوک فلزی فاز متر به سیم چراغ داخل فازمتر روشن شد، به این معنی است که سیم مورد نظر ما فاز است.

در این مرحله باید اتصالی که بین کلید پمپ آب و کلید موتور کولر در پشت جعبه کلید قرار گرفته را پیدا کنیم.

دقت کنید که سیم ورودی به پمپ و دور کند و تند کلید هر دو فاز است، پس سیم فاز پیدا شده را به کلیدهای پمپ آب و موتور کولر اتصال می دهیم.

  • رنگ سیم های کلید کولر آبی

همانطور که گفته شد در زمان سیم کشی کلید کولر آبی با 4 رشته سیم در داخل کابل کولر روبه رو هستید، اگر استاندارد سیم کشی رعایت شده باشد، هر کدام از این رنگ ها به یکی از کلیدهای کولر وصل می شود.

سیم آبی رنگ کلید کولر

سیم برقی که به رنگ آبی در قسمت کلید کولر می‌بینید، به پمپ آب کولر مربوط است. یعنی شما باید سیم آبی رنگ را به پایه کلید مربوط به پمپ کولر متصل کنید.

سیم قرمز رنگ کلید کولر

برای روشن کردن موتور کولر بایستی سیم رنگ قرمز را به کلید اتصال دهید. پس سیم رنگ قرمز در کلید کولر مخصوص موتور دستگاه است.

سیم مشکی و سیم قهوه ای رنگ کلید کولر

کلید های 4 پل دارای دو کلید جدا برای دور تند و دور کند کولر آبی می‌باشد. برای متصل کردن این دو کلید از سیم های مشکی و قهوه ای رنگ و گاهی سفید استفاده می شود.

بنابراین با این اوصاف رنگ سیم مختص کلید دور تند و دور کند کولر آبی ممکن است در مدل های مختلف کولر تفاوت داشته باشد.

  • نحوه متصل کردن سیم های کلید و کولر به یکدیگر

بدون در نظر گرفتن سیم زرد رنگ ارت که در صورت داشتن سیستم برق کشی ساختمان به صورت مستقیم از لوله برق مختص کلید به سمت بدنه اصلی کولر ختم می شود، ما 4 رشته سیم خروجی از کلید کولر داریم.

پس باید هر کدام از این 4 سیم خروجی از کلید کولر را به سوکت مختص خود در جعبه تقسیم داخل اتاقک کولر وصل کنید.

برای این کار اول دو رنگ سیم متفاوت قهوه ای و مشکی مختص کلید دور کند و دور تند موتور را از سایر سیم ها جدا کرده و به سوکت های مختص خود در جعبه تقسیم کولر وصل کنید.

حالا نوبت به وصل کردن سیم آبی رنگ می رسد، که ما آن را سیم پمپ مد نظر می گیریم. هر چند در نقشه سیم کشی برق کولر که در متن آورده ایم، رنگ سیم پمپ سبز است.

به همین خاطر است که می گویم برای هر مدل کولر آبی باید به نقشه سیم کشی مخصوص همان مدل دقت کنیم و زیاد به رنگ بندی سیم ها اعتماد نکنیم.

در هر صورت اگر شما سیم های آبی و قرمز خروجی از کلید کولر داشتیم، می توانیم سیم آبی را پمپ در نظر بگیریم و به سوکت مختص خود در جعبه تقسیم کولر وصل کنیم. در آخر هم سیم قرمز را به سوکت موتور وصل می کنیم.

دانیال نور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...