اهمیت مواد اولیه در ساخت سیم و کابل خودرویی

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل قزوین مطرح کرد:

اهمیت مواد اولیه در ساخت سیم و کابل خودرویی

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل قزوین گفت: سیم و کابل خودرویی از نوع سیم و کابل‌های حساس محسوب می‌شود و باید در انتخاب مواد اولیه ساخت آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد. هادی مسی مورد استفاده برای تولید این نوع سیم نیز باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد.

سعید سهلورد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل قزوین در سال 1368 تاسیس شد و عمده محصول تولیدی این شرکت سیم و کابل‌های خودرویی است. این مجموعه در ماه، 25 میلیون متر سیم خودرویی تولید می‌کند. برای ساخت این نوع سیم‌ها از مفتول مسی هشت میلی‌متری به عنوان هادی استفاده می‌کنیم. عایق سیم و کابل‌های خودرویی در سه گرید تامین می‌شوند که یک گرید آن وارداتی بوده و دو نوع دیگر را از واحدهای تولیدی داخلی تهیه می‌کنیم. مس مورد نیاز را نیز از بورس کالا و در برخی مواقع از بازار آزاد تامین می‌کنیم و همواره سعی می‌کنیم مفتول را به نازل‌ترین قیمت ممکن خریداری کنیم.

وی افزود: عمده مشتریان مجموعه سیم و کابل قزوین، قطعه‌سازان خودرویی هستند، اما تولیدکننده‌های لوازم خانگی نیز جزو مشتریان ما محسوب می‌شوند. علاوه بر این دو صنف، انبوه‌سازان و ساختمان‌سازان در رده بعدی مشتریان سیم و کابل قزوین قرار می‌گیرند و تولیدکنندگان لوازم پزشکی نیز کم‌‌وبیش از محصولات ما استفاده می‌کنند، اما در مجموع خودروسازها 80 درصد مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل قزوین در خصوص حضور در بازارهای بین‌المللی، تصریح کرد: به طور کلی، کیفیت محصولات سیم و کابل قزوین در سطح استانداردهای جهانی قرار دارد. در چهار ماه ابتدایی سال گذشته فروش صادراتی داشتیم و بخش عمده مشتریان خارجی ما را دو کشور عراق و افغانستان تشکیل می‌دادند، اما پس از آن دوره به دلیل توجه ویژه‌ای که به تولید ملی شد  و خودروسازی جان دوباره گرفت، ما نیز این فرصت را غنیمت شمرده و فروش محصولات خود را به بازار داخلی معطوف ساختیم و عملا فروش خارجی را به صفر رساندیم تا در رشد و توسعه خودروسازی کشور سهیم باشیم.

سهلورد در خصوص نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت سیم و کابل خودرویی، توضیح داد: تکنولوژی تولید سیم‌های خودرویی نیز مشابه سایر سیم‌ها است، به ‌طوری که مفتول تحت عملیات کشش قرار گرفته و نازک می‌شود و به اندازه دلخواه می‌رسد. استانداردهای ساخت این سیم و کابل‌ها نیز طبق جدیدترین معیارها در صنعت خودروسازی، به‌روز می‌شود؛ در نتیجه، کیفیت محصول نسبت به سایر سیم و کابل‌های موجود در بازار (ساختمانی و مخابراتی)، به مراتب بالاتر است. به طور کلی سیم و کابل‌های خودرویی با حساسیت و دقت بیشتری تولید می‌شوند.

وی در رابطه با عوامل موثر بر افزایش کیفیت سیم و کابل خودرویی، گفت: هادی به کار رفته در ساخت این نوع سیم و کابل باید یک هادی مسی خاص باشد. این هادی، در واقع آلیاژی نبوده و بالاترین درصد خلوص و رسانایی را نسبت به سایر هادی‌های مسی دارد. عایق مصرفی در این نوع سیم باید در مقابل حرارت‌های بالا بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند و باید دمای آزمایشگاهی 150 درجه سانتیگراد را تحمل کند. این دو موضوع ازجمله مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر تولید سیم و کابل خودرویی با کیفیت محسوب می‌شود.

مدیربازرگانی شرکت سیم و کابل قزوین بیان کرد: شرکت سیم و کابل قزوین همچون سایر واحدهای تولیدی چشم‌انداز روشنی را برای خود متصور است و سعی دارد با افزایش ظرفیت تولید سیم و کابل‌های خودرویی در این حوزه خوش بدرخشد. همچنین قصد داریم در حوزه تولید سایر سیم و کابل‌ها نیز ورود کنیم.

سهلورد در پایان به مشکلات صنعت سیم و کابل خودرویی اشاره کرد و یادآور شد: به‌ طور اجمالی می‌توان گفت مهم‌ترین معضل ما، تامین مواد اولیه است. در واقع، مواد اولیه 70 تا 80 درصد قیمت تمام شده محصول نهایی را تشکیل می‌دهد و این قیمت به تبع نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی مس تغییر می‌کند. پیش‌بینی آینده قیمت‌ها عملا غیر ممکن است و نمی‌توانیم هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای تامین مواد اولیه در ماه‌های پیش رو داشته باشیم.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک وfelezatonline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...