لایه های کابل (ساختار کابل قدرت) بخش سوم

لایه هشتم : لایه زیرین / Bedding or Inner Sheath

این لایه معمولا از جنس مواد ترموپلاستیک (مثل PVC) و یا ترموستینگ ها (مثل CSP) می باشد. بدینگ جهت باندل کردن لایه های قبل از خود (یکپارچه نگه داشتن) و فراهم کردن بستری مناسب برای قرارگیری زره ها (آرمور یا Armour) روی لایه شیت هادی (غلاف) یا شیلد (Conductor sheath or shield) می باشد. (البته گاهی نیز قبل از لایه شیلد به کار می رود.) از دیگر کاربردهای این لایه می توان به حفاظت لایه زیر خود (شیت یا غلاف، عایق و …) در برابر خوردگی و هچنین حفاظت آن لایه (شیت یا غلاف، عایق و …) از آسیب های مکانیکی آرمور و یا شیلد نام برد. جنس این لایه معمولا با جنس لایه نهایی (ژاکت) یکسان است. شایان ذکر است در برخی مواقع بر اثر نیاز به محافظت از لایه های قبل ممکن است حتی دو لایه بدینگ در کابل مورد استفاده قرار می گیرد. (به عنوان مثال یک لایه برای حفاظت در برابر آرمور و لایه دیگر برای حفاطت در برابر شیلد. نمونه کابل CU/XLPE/Bd/Lsh/Bd/SWA/PVC در سطح ولتاژ پایین LV : هادی کابل یاد شده از نوع مس – عایق آن XLPE – لایه سوم : بدینگ – شیلد سربی – لایه پنجم بدینگ – آرمور از جنس سیم گالوانیزه فولادی – ژاکت از جنس PVC)

لایه نهم : زره یا آرمور / Armour

این بخش از کابل جهت حفاظت مکانیکی بخش های زیرین به هم پیوسته در کابل می باشد. به عنوان مثال در کابل های زیر زمینی که احتمال برخورد بیل های مکانیکی، پیکور و … با آن ها بیشتر است (در حین عملیات راه سازی، شهرسازی و عمرانی)، برای حفاظت بیشتر از کابل ها از کابل های زره دار استفاده می شود. شاید باز هم با این کار روکش اولیه کابل آسیب ببیند، اما نیروهای تاسیساتی با مشاهده مقاومت زمین یا دیدن رشته های آرمور خارج شده بر اثر برخورد بیل یا پیکور از محل بهره برداری، از ادامه فعالیت جلوگیری کرده و جهت ترمیم کابل مورد نظر اقدام نمایند. با این کار احتمال قطعی برق در خطوط مورد نظر بر اثر صدمات مکانیکی به حداقل مقدار خود می رسد. (هرچند که هر تیم باید قبل از بهره برداری، یک مسیر از نقشه های تاسیات، برق، لوله ها و کابل های عبوری از محل مورد نظر را مورد بازبینی قرار داده تا از نبود تقاطع در آن محل، اطمینان حاصل نماید.) در بیشتر مواقع جهت این کار از سیم فولادی و یا تابانده شده (Stranded) استفاده می شود. در مواردی که معمولا آرمور از جنس استیل (فولاد یا steel) اجازه استفاده نداشته و یا محدود شده باشد، از فسفر، برنز، مس قلع اندود و یا مواردی دیگر در ساختار کابل استفاده خواهد شد.

لایه دهم : شیت بیرونی یا ژاکت / Outer Sheath or Jacket

این لایه که لایه نهایی کابل و معمولا از جنس ترکیبات PVC یا CSP می باشد، جهت حفاظت مکانیکی، حفاظت در برابر آب و هوا (گرما، بارندگی) و حفاظت شیمیایی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این لایه معمولا از جنس مورد استفاده شده در لایه زیرین ( Bedding ) در ساختار کابل، استفاده می شود. ( جنس این دو لایه در ساختار کابل معمولا یکسان است. )

002 3
ساختار لایه های کابل

تا اینجا، لایه‌های پرکاربرد در ساختار کابل‌ ها مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، لایه‌های دیگری که در صورت نیاز می‌توان در ساختار لایه های کابل از آن ها استفاده کرد، مورد بررسی قرار می‌گیرد:

نوار میکا

این نوار در کابل‌های مقاوم در برابر آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمان آتش‌سوزی توانایی جلوگیری از قطعی مدار الکتریکی یا اتصال رشته‌های کابل به یکدیگر، تا دمای 850 درجه سانتیگراد را دارد. محل قرارگیری این لایه، مابین هادی و نوار اسکرین هادی است.

شایان ذکر است در برخی حالات که فقط نیاز دارند تحمل حرارتی کابل کمی بالاتر از حالت عادی باشد و توانایی قطع مدار اهمیت بالایی ندارد. می توان به جای رشته های مس از مس قلع اندود در ساختار کابل استفاده نمود. کابل دیتای LIYCY نمونه ای از این کابل ها می باشد. ( LI : مس قلع اندود، Y : عایق پی وی سی، C : شیلد برید مسی، Y : ژاکت پی وی سی )

نوار مایلار ( نوار PP، نوار PET)

استفاده از این نوار، به غیر از کابل‌های ابزار دقیق، در ساختار کابل اجباری نبوده و تنها به منظور بالا بردن کیفیت شکل ظاهری کابل از این لایه استفاده می گردد. درواقع استفاده از این نوار به نوع مراحل کابل‌سازی وابسته است.

از مصارف این نوارها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. پس از تابیده شدن عایق‌های کابل سکتور (کابل‌هایی با هادی‌های دارای سطح مقطع مثلثی – به منظور بهره‌وری بیشتر از فضا)، جهت نگه داشتن عایق‌ها در کنار یکدیگر از یک یا چند نوار مایلار استفاده می‌شود.
  2. به منظور جلوگیری از فرورفتگی سیم‌های شیلد یا آرمور در مرحله بعد از اکسترود شدن (فرآیند آب شدن مایع عایقی به صورت خمیری دور کابل) استفاده می‌شود. این نوار همچنین باعث حفظ کردن سطح مقطع دایره ای کابل نیز می‌شود.
  3. استفاده از این نوارها در کابل‌های ابزار دقیق جهت شکل‌گیری مناسب رشته‌های بهم تابیده شده و همچنین یک حفاظ خوب به عنوان نگهدارنده کابل‌ها در کنار هم می‌باشد. در یک کلام و به طور خلاصه این نوار هیچ کاربرد خاصی به جز هم بندی لایه های زیر خود و ایجاد یک شکل دایره ای در ساختار کابل را ندارد.
003 3
نوار مایلار

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و mobinsanatrastin.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...