ده مورد از بزرگ‌ترین نظریات و اختراعات تسلا(بخش 2)

نیکولا تسلا (به انگلیسی: Nikola Tesla) (زاده ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ – درگذشته ۷ ژانویه ۱۹۴۳)، مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک و آینده‌نگر صرب‌تبار آمریکایی بود. وی بیشتر برای نقشش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب شناخته می‌شود. به پاس خدماتش، یکای چگالی شار مغناطیسی در سیستم SI، به نام وی، تسلا است.

۵- کنترل آب و هوا

تسلا فکر می‌‌کرد که راه حلی برای این مشکل پیدا کرده است. او تصور می‌‌کرد که می‌‌توان دمای زمین را، با وسیله‌‌ای که مانند ترموستات عمل می‌‌کند کنترل کرد. او مدعی بود می‌‌توان با ارسال امواج رادیویی، میدان مغناطیسی زمین را تحت تاثیر قرار داده و امواج رادیویی پایایی ایجاد کرد. سپس می‌‌توان با این امواج، جریان‌‌های باد را تحت تاثیر قرار داد و با تغییر مسیر آنها آب ‌و‌ هوای زمین را کنترل کرد.

002 17

۴- اسلحه‌ اشعه‌ ایکس

کشف اشعه ایکس توسط ویلیام رونتگن (William Roentgen) بسیاری از افراد از جمله تسلا را مجذوب خود کرد. با استفاده از طرح های اولیه رونتگن، تسلا شروع به گسترش آزمایش‌های خود با اشعه ایکس کرد. تسلا مردم را به آزمایشگاه خود دعوت می‌کرد تا شاهد آزمایش‌های وی باشند.

در طول این مدت تسلا با مارک تواین (Mark Twain) که شاهد آزمایش‌های او بود رابطه بسیار نزدیکی داشت. تواین و تسلا غالباً در حال بازی با اسلحه‌ اشعه ایکس بودند که تسلا اختراع کرده بود. گفته می‌شود که این دو نفر نوار فیلم را از دیوار آویزان کرده و سپس با اسلحه اشعه ایکس به آن شلیک می‌کردند. اسلحه‌ای که تسلا اختراع کرده بود، توانایی شلیک مقادیر عظیم پرتوی ایکس از مسافت ۱۲ متری داشت.

اگرچه این اختراع برای تواین و تسلا فوق العاده سرگرم کننده تلقی می‌شد، اما با شکست روبرو شده و هیچوقت نتوانست عملی شود. نقشه‌های اشعه ایکس تسلا و تواین امروز هم در دسترس هستند.

003 13

۳- متناوب کردن جریان

در آن زمان ژنراتور جریان مستقیم مشکلات فراوانی داشت و ادیسون به تسلا وعده داده بود که اگر این مشکلات را رفع کند، به او ۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد کرد. تسلا به آنچه که از وی خواسته شده بود عمل کرد، و پتنت‌‌های زیادی برای رفع مشکلات ژنراتور ادیسون به ثبت رساند، اما ادیسون هیچ‌‌گاه به وعده‌ی خود عمل نکرد و هیچ‌‌گونه مبلغی به تسلا پرداخت نکرد.

این اتفاق باعث شد تا تسلا شرکت ادیسون را ترک کرده و شرکت جدیدی برای خود تاسیس کند. پس از تاسیس شرکت خود جریان متناوب را اختراع کرد که بعدها باعث بوجود آمدن جنگ جریان‌ها شد ولی مزایای واضح و فراوانی در استفاده از جریان متناوب وجود داشت، از جمله توانایی تغییر ولتاژ و ارسال جریان به مسافت‌های طولانی که صرفه‌جویی فراوانی در زمینه‌ی انرژی و هزینه، برای مصرف کننده به‌ همراه داشت.

004 4

۲- روشن کردن کره‌‌ی زمین

تسلا قصد داشت جریان بزرگی از انرژی مانند اسلحه‌‌ی امواج فرابنفش را به قسمت بالایی اتمسفر کره‌‌ی زمین شلیک کند، تا با تحریک گازهای کم فشار موجود در آن ناحیه، کره‌ی زمین به طور کامل روشن شود.

005 3

۱- اوسیلاتور

تسلا مدعی بود که با دستگاه کوچکی می‌‌‌تواند یک ساختمان عظیم را با خاک یکسان کند. او در حال شرح کار خود به یک خبرنگار بود که ناگهان با بالا بردن فرکانس دستگاه، همه‌ی اشیای آزمایشگاه در هوا غوطه‌‌ور شدند، این اتفاق به قدری شدید بود که مجبور به تماس با آتش‌نشانی و پلیس شدند و در نهایت قبل از اینکه ساختمان فرو بریزد تسلا دستگاه را با چکش نابود کرد.

006 2

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و elminsider.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...