خودنگهدار آلومینیومی

کابل آلومینیومی خودنگهدار

کابل آلومینیومی : دسته دیگری از کابل ها، کابل خودنگهدار است که به آنها کابل ABC هم گفته می شود.

با توجه به اینکه قیمت این کابل ها به نسبت کابل های مسی ارزان تر است، از این کابل‌ها در چند سال اخیر برای سیستم های برق رسانی تک فاز و سه فاز استفاده فراوانی شد.کابل آلومینیومی

البته باید گفت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای شبکه های توزیع برق همچنان از هادی های لخت استفاده می کنند . این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته به خصوص در چند دهه اخیر استفاده از کابلهای خودنگهدار برای انتقال برق بسیار گسترده شده است.

از کابل های خودنگهدار برای برق سه فاز و هم برای برق تک فاز می توان استفاده کرد. در صورت طراحی کابل خودنگهدار برای برق سه فاز از شش رشته هادی آلومینیومی و در صورت طراحی آن برای برق تک فاز یا از چهار رشته سیم و یا سه رشته بدون روشنایی استفاده می شود.

معایب کابل های خودنگهدار آلومینیومی

کابل آلومینیومی

کابل های خود نگهدار را برای انتقال برق از پست های برق فرعی به سیستم های خانگی و صنعتی و کشاورزی می توان به کار برد. خرید کابل های آلومینیوم خود نگهدار هوایی و استفاده از آن معایبی را به همراه دارد.

از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با قرار گیری کابل خودنگهدار در مقابل آفتاب روکش خارجی بعد از مدتی دچار پوسیدگی می شود. البته اگر هنگام خرید کابل آلومینیوم خودنگهدار برای ارزان تر شدن قیمت کابل آلومینیومی نخواهیم از سطح مقطع کوچکتری استفاده کنیم این مشکل کمتر می شود.
  • در برخی موارد هزینه نصب کابل از هزینه نهایی پرداختی برای خود کابل گرانتر است؛ به خصوص در مناطق کوهستانی.
  • کابل خودنگهدار به دلیل داشتن نگهدارنده در غلافشان به نسبت سایر کابلهای آلومینیوم سنگین تر هستند و دهانه کوتاه تر و قطب تری دارند.

مزایا

اما در کل به نسبت کابل زمینی مزایای خاص خود را هم دارند، از جمله:

  • ایمنی بیشتر این کابل‌ها
  • مرتب و تمیز بودن بیشتر، امکان پنهان سازی کابل ها در بعضی معابر به راحتی وجود دارد.
  • احتمال دزدی و سرقت کمتر کابل ها
  • کاهش هزینه شاخه زنی برای مناطق مشجر
  • کاهش خطرات آتش سوزی و تلفات حیوانات و محیط زیست
  • ایمنی بیشتر و امکان استفاده در معابر با عرض کم
  • زمان نصب و راه اندازی کمتر

نوع و سایز کابل خودنگهدار

کابل آلومینیومی

برای مشخص کردن نوع و سایز کابل خودنگهدار از فرمول خاصی استفاده می کنند.در این فرمول در نظر گرفتن سطح مقطع فاز ، سطح مقطع نول ، سطح مقطع روشنایی و سطح مقطع نگهدارنده به عنوان عوامل تعیین کننده برای سایز این کابل در نظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است تمامی رشته سیم های مورد استفاده در کابلها خود نگهدار با عایق XLPE ( پلی اتیلن ) عایق می شوند و بعد از اکسترود شدن در اتاق بخار مخصوص در دما و فشار بخار بالا کراسلینک می شود.

عمل کراسلینک کردن کابل‌های خودنگهدار باعث بهبود عملکرد کلی کابل و خواص الکتریکی و مکانیکی آن می شود. همچنین استحکام کابل در برابر اشعه فرابنفش را نیز افزایش می دهد. در کابل های خودنگهدار رشته نگهدارنده وطیفه تحمل نیروهای مکانیکی را دارد.

برای ساخت این کابل‌ها باید نکاتی از قبیل : شناسایی فاز که به این منظور در امتداد طول هر فاز بین ۲ تا ۴ عدد برآمدگی وجود دارد ، مواد استفاده شده در عایق کابل باید از پلی اتیلن مخصوص سیاه رنگ مقاوم در برابر تغییرات جوی باشد .

استفاده از مفصل و اتصالات نگهدارنده در طول کابلها مجاز نیست مگر اینکه اتصال در میله یا سیم اصلی و قبل از کابل کشی نهایی انجام شود . نگهدارنده باید به صورت دایره ای شکل باشد و علامت های مخصوص کارخانه تولیدی روی کابل خود نگهدار درج شده باشد.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...