وجود رقابت ناسالم در بازار سیم و کابل

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی البرز ابهر عنوان کرد:

وجود رقابت ناسالم در بازار سیم و کابل

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی البرز ابهر گفت:

میزان تقاضا در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای سیم و کابل برقی به خصوص انواع ساختمانی آن بسیار مطلوب بوده و همیشه تقاضا برای این محصول وجود داشته اما با رشد تولید و عرضه سیم و کابل‌های غیراستاندارد، سهم بازار واحدهای تولیدی که محصول استاندارد و با کیفیت تولید می‌کنند، کاهش یافته است.

محمدرضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت:

تنها معضل صنعت سیم و کابل، وجود محصولات غیراستاندارد در بازار است که سازمان‌های مربوطه نظارت لازم را در این خصوص ندارند و از تولید و عرضه این محصولات بی‌کیفیت جلوگیری نمی‌کنند. این صنعت با مشکل خاصی دیگری روبه‌رو نیست زیرا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل، مفتول مس و گرانول PVC بوده که به راحتی در داخل کشور قابل تامین است. ایران به نوبه خود از لحاظ برخورداری از معادن مس در جایگاه مطلوبی قرار دارد و تولیدکنندگان سیم و کابل کشور به مرغوب‌ترین نوع مس دسترسی دارند.

وی افزود:

میزان تقاضا در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای سیم و کابل برقی به خصوص انواع ساختمانی آن بسیار مطلوب بوده و همیشه تقاضا برای این محصول وجود داشته است. کشورهای همسایه نیز مشتریان دائمی سیم و کابل‌های ایرانی هستند و تنها دلیل این حجم از تقاضا کیفیت این محصولات است. با رشد تولید و عرضه سیم و کابل‌های غیراستاندارد، سهم بازار واحدهای تولیدی که محصول استاندارد و با کیفیت تولید می‌کنند، در حال کاهش است.

سیم و کابل استاندارد وزن مشخصی دارد

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی البرز ابهر تصریح کرد:

مردم با معیارهای تشخیص سیم و کابل استاندارد از غیراستاندارد آشنایی ندارند و تمایز این دو از ظاهر محصول ناممکن است و به دانش کافی نیاز دارد. شاید بهتر باشد که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از مصرف سیم و کابل‌‌های غیراستاندارد، آموزش‌های لازم به مشتریان داده شود. اغلب مشتریان عادی وزن سیم را با دست قیاس کرده و بر اساس سنگینی محصول را انتخاب می‌کنند، در صورتی که وزن مس و روکش سیم و کابل میزان مشخصی دارند و نباید بیشتر یا کمتر از آن باشد؛ در غیر این صورت در ساخت سیم و کابل معیارهای لازم لحاظ نشده است.

اشرفی ادامه داد:

یکی از روش‌های ساخت سیم و کابل تقلبی، کاهش میزان مس و افزایش ضخامت روکش سیم است. به عبارت دیگر، برخی تولیدکنندگان سطح مقطع سیم و کابل را کاهش می‎‌دهند و از این طریق سودجویی می‌کنند. مشتری نیز بدون اطلاع سیم و کابل را تهیه کرده و در درازمدت با خسارت‌هایی مواجه می‌شود. قیمت تمام شده سیم و کابل‌های غیراستاندارد حدود 40 درصد کمتر از انواع استاندارد است اما در بازار می‌توان گفت هر دو نوع را به قیمت محصول استاندارد به مصرف‌کننده می‌فروشند.

وی مطرح کرد:

شرکت ما تولیدکننده سیم و کابل‌های فشار ضعیف یک کیلو ولت در ابعاد ساختمانی و صنعتی است. همواره تلاش کرده‌ایم محصولی با کیفیت و با رعایت تمام نکات و معیارهای استاندارد جهانی تولید کنیم. مواد مصرفی برای ساخت این نوع سیم و کابل مس، آلومینیوم و PVC است که مس را از بورس کالا تهیه می‌کنیم. ما در مجموعه دستگاه کشش آلومینیوم نداریم بنابراین آلومینیوم کشیده شده را به صورت آماده از کارخانه‌های مربوطه تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی البرز ابهر تاکید کرد:

عمده مشتریان سیم و کابل تولیدی مجموعه، ساختمان‌سازها و انبوه‌سازها بوده و همچنین شرکت‌های صنعتی هستند. علاوه بر بازار داخلی نیاز مشتریان خارجی را نیز پوشش می‌دهیم و به کشورهایی همچون عراق، ارمنستان، افغانستان و آذربایجان محصول صادر می‌کنیم.

قیمت بازار آزاد پایین‌تر از بورس کالا!

اشرفی در رابطه با تاثیر نوسانات قیمتی بر میزان رقابت در بورس کالا توضیح داد:

قیمت داخلی مس، نتیجه حاصل ضرب قیمت بورس لندن و نرخ ارز نیمایی است و محصول نیز با این قیمت در بورس کالا عرضه می‌شود. در چند سال اخیر قیمت در بازار آزاد از این قاعده پیروی نمی‌کند و نسبت به بورس کالا بسیار ارزان‌تر است که این موضوع جزو موارد استثنایی در دنیا محسوب می‌شود. میزان معاملات در بورس کالا تا حدودی تحت تاثیر قیمت مس بوده و با افزایش قیمت‌ها میزان تقاضا در این تالار صنعتی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به تعداد خریداران در بازار آزاد اضافه می‌شود.

وی در خصوص تفاوت نوع تکنولوژی تولید سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی، گفت:

تکنولوژی‌های تولید این دو محصول، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اگرچه بر اساس نوع مواد اولیه مصرفی نوع فرآیند تولید نیز تغییر می‌کند و وجود برخی تجهیزات در خط تولید، روند تولید سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی را از یکدیگر متمایز کرده است. در دنیا برای ساخت سیم و کابل تکنولوژی جدیدی معرفی نشده اما دستگاه‌ها و تجهیزات مربوطه طی این سال‌ها توسط کشورهای صنعتی و پیشرفته به‌روزرسانی شده است. خط تولید مجموعه البرز ابهر مجهز به ماشین‌آلات مدرن نیست و این خط تولید از لحاظ به‌روز بودن در سطح متوسطی قرار دارد.

این تولیدکننده اضافه کرد:

واحدهای تولیدی که به دستگاه‌های مدرن مجهز شده‌اند، علاوه بر اینکه مطلوب می‌توانند سیم و کابل با کیفیت‌تری تولید کنند بلکه با اتکا به سرعت بالای تولید دستگاه‌های مدرن، می‌توانند میزان تولید خود را تا حد زیادی افزایش دهند. ما نیز بدون دسترسی به این فناوری، در هشت ماهه نخست سال جاری توانستیم نسبت به کل سال گذشته رشدی حدود 80 درصد را در میزان تولید تجربه کنیم.

تولید سیم و کابل فشار قوی

اشرفی مطرح کرد:

برای ادامه سال جاری قصد داریم با روند رو به رشد تولید همسو شویم؛ همچنین یک طرح توسعه‌ای در دست احداث داریم که امیدوار هستیم برای اواسط سال آینده آماده بهره‌برداری باشد. در این طرح قصد داریم به سمت تولید سیم و کابل‌های صنعتی و با ولتاژ بالاتر برویم. علاوه بر توسعه خطوط تولید، برای افزایش میزان تولید نیز برنامه‌هایی را مدنظر داریم.

وی در خصوص آینده صنعت مس اظهار کرد:

قیمت جهانی مس بر خلاف قیمت داخلی آن نوسان زیادی ندارد و طبق تجربه‌های هر سال، معمولا با نزدیک شدن به انتهای سال میلادی قیمت مس روند صعودی را در پیش می‌گیرد و برای سال آینده میلادی نیز پیش‌بینی می‌شود که مس در کانال هفت هزار دلار قرار بگیرد و در 6 ماه نخست از آن به مرز هفت هزار و 500 دلار نیز برسد.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی البرز ابهر اضافه کرد:

اعتصابات کارگری، میزان فعالیت معادن در کشوری همچون شیلی و میزان تقاضای کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در دنیا ازجمله عوامل مهم موثر بر قیمت‌گذاری جهانی فلز سرخ هستند. عمدتا در پایان سال میلادی معادن میزان فعالیت خود را افزایش می‌دهند و با نزدیک شده به پایان سال چینی، اغلب مشتریان چینی حجم قابل توجهی مس خریداری می‌کنند که در نتیجه، این موارد تاثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند و موجب می‌شود که قیمت مس در سال جاری میلادی در کانال 6 هزار دلار باقی بماند.

منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...