نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان

نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان دانیال نور

نکات مهم در سیم کشی ساختمان

نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان : سیم کشی ساختمان یکی از کارهایی است که باید در مراحل اولیه ساخت و قبل از گچ کاری، نقاشی انجام شود. چون سیم کشی ساختمان یک کار حساس است، قبل از شروع به کار باید نکات ایمنی ویژه ای را رعایت کرد. این نکات، خطرهای احتمالی با برق را به صفر می رساند و باعث می شوند کار در نهایت امنیت و بدون خطر به انتها برسد. و اینکه بدون انجام مرحله سیم‌کشی ساختمان تقریباً نمی‌توان از هیچ وسیله رفاهی در ساختمان استفاده کرد.

از جمله مهم‌ترین قوانین و حالت‌های استاندارد که در برق‌کشی ساختمان باید مورد دقت و توجه قرار گیرد و در صورت رعایت آن‌ها می وتوان از امنیت سیم‌کشی و ساختمان مطمئن بود،شامل این موارد هستند:

1_ ابتدا باید دقت کنیم که سیم‌کشی به تخصص نیاز دارد پس باید از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه استفاده کنید.

۲- با توجه به حساسیت سیم‌کشی در کامل کردن ساختمان لازم است که از بهترین و باکیفیت‌ ترین سیم و کابل، لوله برق، مواد و لوازم مورد نیاز در برق‌کشی استفاده کنید تا بتوانیم برای مدت‌ طولانی از آن استفاده کرد.

3_ لوله هایی که برای سیم کشی ایمن ساختمان تهیه می شوند، باید داخل دیوار قرار بگیرند. مشخص است که این کار باید قبل از شروع مرحله نازک کاری انجام شود.

نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان
نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان

چه نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان باید رعایت کنیم

برای برق کشی ساختمان، اول باید نقشه سیم کشی مشخص شود تا یک نقشه ی اولیه داشته باشید و بتوانید از روی آن، با برنامه بهتری کارهارا انجام دهیم و پیش ببریم.

نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان:طراحی سیم کشی ساختمان باید به طور تک خطی انجام گردد تا بین سیم ها اختلال به وجود نیاید و خطر اتصالات حادثه ساز به حداقل برسد.

برق کشی ساختمان باید در یک خط مستقیم انجام شود و روشنایی های سالن و اتاق ها در فضای وسط قرار بگیرد. برای سالن های عظیم، ابتدا باید فضا را به چند بخش تقسیم کرد و برای هر قسمت، یک حد وسط در نظر گرفت و روشنایی را در آن قسمت قرار داد.

لوازمی مثل کولرهای آبی و گازی دارای بار سنگین هستند؛ یعنی مقدار برقی که مصرف میکند به نسبت لوازم برقی دیگر بیشتر است. به همین دلیل باید برای آن ها فیوز جداگانه با یک خط مستقیم در نظر گرفت. در سیم کشی ایمن، باید یک فیوز جداگانه برای روشنایی ها و یک خط جداگانه برای پریزهای سالن و اتاق ها در نظر گرفته شود.

کلید و پریزها باید در یک ارتفاع مناسبی قرار بگیرند. این ارتفاع اغلب 50 سانتی متر از کف ساختمان است؛ اما بعضی اوقات کلید و پریزها در دو ارتفاع متفاوت قرار می گیرند. البته ارتفاع کلید و پریز هر ساختمان می تواند بنا به درخواست ساکنین و کارفرما مشخص صورت بگیرد.

مثلا: کلید و پریزهای مربوط به برق اجاق گاز یا ماشین لباسشویی باید در ارتفاع پایین تر از بدنه اجاق گاز و ماشین لباسشویی قرار داده شوند. فاصله پریزهای برقی در آشپزخانه با کابینت باید 30سانتی‌متر، پریز مربوط به یخچال باید 120سانتی‌متر از کف زمین ارتفاع داشته باشد

رعایت ظرفیت استاندارد فیوزها که برای قسمت‌های مختلف استفاده می‌شوند. به عنوان مثال فیوز روشنایی باید ظرفیتی 10 آمپری داشته باشد، فیوز پریزها باید ظرفیتی 16 آمپری داشته باشد، فیوز کنتور باید ظرفیتی 25 آمپری داشته باشد و در نهایت فیوز اصلی ساختمان باید ظرفیتی 20آمپری داشته باشد.

پریز تلفن و برق باید به تعداد مجاز و استاندارد در نظر گرفته شوند، به طوری که در هر جایی از ساختمان، دسترسی به برق و تلفن وجود داشته باشد.سیم تلفن را باید درون یک لوله مجزا قرار داد تا با سیم های برق تداخلی نداشته باشد و از نویز افتادن روی خط تلفن جلوگیری شود.

لوله هایی که برای سیم کشی ایمن ساختمان ساخته می شوند، باید داخل دیوار قرار بگیرند. روشن است که این کار باید پیش از آغاز مرحله نازک کاری به سرانجام رسیده باشد.

برای کابل آنتن تلویزیون باید لوله مجزا در نظر گرفته شود. دقت کنید که کابل آنتن به هیچ عنوان نباید کنار سیم های برق باشد.
سیم تلفن را باید درون یک لوله مجزا قرار داد تا با سیم های برق اختلالی نداشته باشد و از نویز افتادن روی خط تلفن پیشگیری شود.

کلید و پریزها باید طراحی متناسبی داشته باشد و در جایی نصب شود که هنگام ورود به خانه، سریع به آنها دسترسی داشته باشید.

کابل ها و اتصالات برقی نباید در محیطی که مرطوب است قرار داده شوند؛ چون رطوبت باعث ایجاد اتصالات برقی می شود و احتمال جرقه ها زیاد است و منجر به آتش سوزی می شود و این احتمال حادثه را افزایش می دهد.

برای سیم کشی حمام و سرویس بهداشتی باید از کلیدها و پریزهای شامل روکش ضدآب استفاده شود. لامپ این نقاط هم باید درون محفظه ی عایق آب قرار داده بگیرد. تا جایی که امکان دارد باید از اشغال کردن فضا به طور بیهوده پرهیز کرد و کار سیم کشی ساختمان را با طراحی بهینه انجام داد.

اگر در زمان سیم کشی ساختمان این موارد را رعایت کنید، می توان از عملکرد ایمن سیستم برق ساختمان اطمینان حاصل کرد. در زمان سیم کشی ثانویه که امکان دارد پس از وصل برق ساختمان انجام گردد، باید به طور کامل نکات ایمنی را مد نظر بگیرید و مراقب اتصالات باشید. درضمن تحت هر شرایطی، قبل از دست زدن به سیم ها و پریزها از فازمتر استفاده کنید. سیم کشی ساختمان یک علم است و ظرافت های زیادی دارد که باید رعایت کرد.به همین دلیل، توصیه می کنیم این کار را به افراد حرفه ای بسپارید تا از ایمنی برق ساختمان خاطر جمع باشید.

منابع:

نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...