نحوه ی محاسبه ی سطح مقطع کابل فشار قوی

نحوه ی محاسبه ی سطح مقطع کابل فشار قوی بر اساس جریان عبوری

کابل فشار قوی

سطح مقطع کابل فشارقوی : همان کابل ولتاژ بالا می باشد و نوعی از کابل است که به منظور منتقل کردن انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این کابل‌ها بر اساس نوع عملکردشان با هم فرق دارد. ویژگی های کابل فشارقوی توسط تعدادی علائم بر روی آن نوشته شده است.

سطح مقطع کابل بر اساس جریان (جریان مستقیم، متناوب تکفاز و متناوب سه فاز) باهم فرق دارد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه مصرف کننده اندکتیو (سلفی) یا غیر اندوکتیو (غیر سلفی یا مقاومتی) است باهم تفاوت دارد. همچنین سایر شرایط مانند طول کابل، میزان جریان، درصد افت ولتاژ و ولتاژ نامی شبکه در این مورد حائز اهمیت می باشد.

به تعریف ساده تر زمان بریدن یک جسم به چند قطعه،به صورت موازی ایجاد می گردند. سطح مقطع کابل برق نیز به همین صورت است زمانی که بخشی از کابل برق به صورت عمودی بریده می شود می توان سطح‌مقطع‌کابل برق را مشاهده نمود.

محاسبه سطح مقطع کابل در سیستم سه فاز

سطح مقطع
  • I: جریان بر اساس آمپر
  • cosφ:ضریب توان
  • K:هدایت مخصوص (بر اساس جنس کابل)
  • %Δu:درصد مجاز افت ولتاژ
  • un:ولتاژ نامی شبکه

محاسبه سطح مقطع کابل در تکفاز و جریان مستقیم

سطح مقطع کابل

نکته ۱: در سیستم جریان مستقیم ۱= cosφ در نظر گرفته می شود.

نکته ۲: در سیستم تکفاز در صورتی که بار مقاومتی باشد cosφ=۱ می باشد.

در صورتی که کابل محاسبه شده مقدارش استاندارد نبود، آن را به سطح مقطع استاندارد بزرگتر گِرد نمایید. همچنین باید به این مورد توجه نمایید که هر اندازه دما افزایش یابد میزان کارکرد و عملکرد سیم کاهش می یابد و مقاومت سیم بیشتر می شود. در نتیجه دقت نمایید که دما از جمله معیارهای بااهمیت در انتخاب کردن سطح مقطع است. به همین دلیل برای مکان یک ضریب کاهش سطح مقطع در نظر گرفته می شود که به صورت زیر می باشد.

  • مکان سرد: ۰.۸ تا ۰.۹
  • معتدل: ۰.۷ تا ۰.۸۵
  • مکان گرم: ۰.۶ تا ۰.۷۵

برای مثال در صورتی که سطح مقطع کابل 35 بدست آید در جدول مربوطه مشاهده می شود که جریان مجاز 165 آمپر می باشد.

در صورتی که تمایل داشته باشیم از کابل در فضای گرم بکار بریم باید ۱۶۵ *۰.۶ نماییم که ۹۹ آمپر می شود و از جریان عبوری محاسبه شده کمتر می گردد. جریان بعدی را در ضریب دما ضرب می نماییم که آن ۵۰ است و توانایی عبور ۲۰۰ آمپر را دارد که ۲۰۰*۰.۶ مساوی است با ۱۲۰ آمپر که کمتر از جریان مجاز می باشد. در نتیجه سطح مقطع کابل بعدی را انتخاب می کنیم که با استفاده از این فرمول ها جریان مجاز کابل برابر با ۱۷۷ می باشد که این مناسب می باشد.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد.با ما همرته باشید…

 

منبع : ویکی پدیا ، دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...