بازرسی قرقره و کابل

بررسی قرقره و کابل

بررسی قرقره و کابل

قرقره و کابل
قرقره و کابل

قرقره و کابل را باید در هنگام دریافت آن‌ها در انبار مورد بازرسی قرار داد.

همچنین کابل و قرقره را باید پیش از خروج آن‌ها از انبار بازرسی نمود.

قرقره کابل چیست؟

قرقره­ های کابل، قرقره ­های مختلفی هستند که انواع مختلفی از سیم­های صنعتی را حمل می‌کنند. در اصل هدف از تولید این وسیله این است که حلقه کابل آن، حمل و نقل و سیم­کشی شما را سازماندهی کند. قرقره کابل برای باز کردن، و یا سیم­پیچی کردن کابل رسانا استفاده می‌شود.

قرقره کابل با داشتن چندین پریز به شما این امکان را می‌دهد که در یک ساختمان، چندین وسیله کار را برق­رسانی کنید. در واقع قرقره وسیله­ای است که اقلامی که طول زیادی دارند مانند کابل، سیم و کاغذ، برای جابه­جایی به دور آن پیچیده می‌شوند و در عوض بر هم ریختگی، حالتی منظم به خود می‌گیرند. این قطعه را می‌توان به عنوان یک دستگاه ذخیره­سازی ساده در نظر گرفت که در سبک­های پیشرفته­تر، حالت اتوماتیک آن را شاهد خواهیم بود.

انواع قرقره کابل

جمع شدن قرقره کابل به 5 روش رایج است.شامل: قرقره تاشو، قابل حمل، اتصال زنده، مونتاژ قرقره و کابل و قرقره ذخیره­ سازی می‌شوند.

قرقره ­های جمع ­شونده برای جمع ­وجور کردن و حمل انبوهی از سیم­ها بکار می‌روند. نوع قابل حمل آن، قابلیت جابه­ جایی دارد و از یک دسته بالابر برخوردار است. قرقره­ های اتصال زنده به سخت ­افزاری مجهز شده ­اند تا زمانی که کابل هنوز بر روی حلقه قرار گرفته یا روشن است، برق بتواند از آن بگذرد و اختلالی در روند کار به وجود نیاورد. نوع ذخیره­ سازی این ماشین، می‌تواند وسایلی غیر از کابل یا طناب را نیز حمل کند. همچنین قرقره کابل از نظر محور در دو دسته کلی وجود دارد..

هر دو نوع قرقره چوبی و فلزی باید مورد بازرسی قرار گیرد تا از سالم بودن و آسیب ندیدن تسمه کشی، تخته روکوبی یا آب بندی دو سر کابل اطمینان حاصل شود.

اگر هرگونه صدمه در هنگام حمل ‌و نقل به تسمه یا روکوبی وارد شده باشد باید آن‌ها را باز نمود تا بررسی شود کابل آسیب ندیده باشد. بطور معمول بین لایه بیرونی کابل روی قرقره و بخش داخلی تخته‌های روکوب فضای کافی برای اینکه کابل آسیب نبیند، در نظر می‌گیرند.

از طرفی بازرسی موردنظر باید شامل بازبینی وضعیت قرقره در اثر تکان‌های ناشی از حمل‌ونقل و جابجایی و آسیب‌های ناشی از عوامل آب‌وهوایی و یا محیطی نیز باشد.

در آب ‌و هوای متغیر یا مرطوب، یا آب ‌و هوای پیوسته خشک و گرم (حدود ۳۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر)، بخش چوبی قرقره منقبض شده و کل قرقره از حالت استواری خارج میگردد و این امر سبب آسیب دیدن دیدن کابل در هنگام جابجایی قرقره میشود.

بنابراین، مهره‌های افقی قرقره را قبل از جابجایی باید با یک آچار گشتاوری محکم نمود در غیر این صورت قرقره‌ها در حین حمل امکان از هم گسیختگی خواهند داشت. برای اطمینان از محکم شدن این مهره‌ها در حین عملیات نصب باید آن‌ها را مجدداً آچارکشی کرد.

نیرو (گشتاور) لازم برای سفت کردن مهره‌ها به‌صورت زیر است:

  • سایز قرقره از ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ = نیروی لازم برای آچارکشی ۸۰Nm
  • سایز قرقره از ۱۶۰۰ تا ۲۲۰۰ = نیروی لازم برای آچارکشی ۱۰۰Nm
  • سایز قرقره از ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ = نیروی لازم برای آچارکشی ۱۲۰Nm

اقدام اصلاحی در نظر گرفتن ۴ پیچ یا بیشتر برای هر قرقره است که طول آن از یک صفحة قرقره تا بیرون صفحه دیگر امتداد پیدا کند و در سر دیگر آن یک مهرة هشت‌وجهی به کار رود. این مهره‌ها را باید در قرقره‌هایی که به هر دلیلی لق شده باشند، پیش از جابجایی آچارکشی نمود.

طراحی قرقره و کابل:

در طراحی قرقره‌ و کابل های چوبی برای کابل‌های سنگین برق صفحه‌ای فلزی را در نظر می‌گیرند تا استحکام قرقره در قسمت سوراخ محور آن افزایش یابد. بدین ترتیب در صورتی که ۴ عدد پیچ یا بیشتر که وظیفة نگهداری این صفحة فولادی را در بخش سوراخ محوری قرقره به عهده دارند نیز باید محکم شوند در غیر این صورت در حین عملیات نصب و کابل‌کشی قرقره روی مرغک یا شفت متکی بر آن به خوبی نمی‌چرخد.

این رویه باید در همة پروژه‌های نصب پیش از جابجایی قرقره‌ها موردتوجه قرار گیرد چون در تکان، جابجایی، عوامل آب‌وهوایی و مدت زمان قرارگیری در محیط این اثرات می‌تواند فزاینده باشد.

باید توجه نمود که میخ‌های واقع در الوارهای صفحات قرقره یا میخ‌های واقع در تخته‌های استوانة قرقره در صورت انقباض این تخته‌ها همانند آنچه که در مهره‌ها اتفاق می‌افتد، احتمال لق شدن در آن‌ها بیشتر است، ولی اصلاح لقی میخ‌ها به مراتب از اصلاح لقی مهره‌ها دشوارتر است.

در هنگام باز کردن کابل از روی قرقره باید دقت و مراقبت نمود تا میخ‌های لق و بیرون زده به کابل آسیب نرسانند.

اگر دو سر کابل در دسترس باشند، امکان بازرسی وجود داشتن و سالم بودن سر کابل‌ها امکان پذیر است. این سر کابل‌ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دو سر کابل در نظر گرفته می‌شوند. هرگونه آسیب‌دیدگی، سوراخ شدن یا ترک برداشتن در این سر کابل‌ها باید مشخص شود و در این صورت باید سر کابل موردنظر تعویض شود تا از ورود رطوبت یا آب چه در حین انبارش بعدی و چه در هنگام نصب آن پرهیز شود.

در صورتی که سر کابل وجود نداشته باشد، باید دو سر کابل با چسب یا خمیر مناسب توسط تأمین کنندة کابل آب‌بندی‌شده باشد، ولی در صورتی که هیچ‌گونه آب‌بندی اعمال نشده باشد، یک سر کابل حرارتی باید به کار رود تا از آب‌بندی خوب لایة بیرونی کابل اطمینان حاصل شود. گفتنی است که، اگر سر کابل یا آب‌بندی مناسب در سر بیرونی کابل (سر ابتدایی روی قرقره که معمولاً از آن سر، کابل در هنگام نصب کشیده می‌شود) وجود نداشته باشد، در این صورت باید این سر کابل را مورد بازرسی قرار دهیم تا آب و رطوبت در آن نفوذ نکرده باشد.

در صورتی که سر کابل یا آب‌بندی مناسب برای مدت طولانی (بیش از یک ماه) وجود نداشته باشد، یا سرانتهایی کابل رو به آسمان قرار گرفته باشد؛ یا در طول دوره‌های بارندگی سر کابل وجود نداشته باشد یا هرگونه آلودگی، کهنگی، بادکردگی یا تخریب در انتهای کابل مشاهده شود، توصیه می‌شود ۳۰۰ میلی‌متر از انتهای کابل را بریده و در ابتدای بخش باقیمانده مجدداً وجود رطوبت بررسی گردد و در صورت مشاهدة رطوبت مقداری دیگر از کابل بریده شده تا بخش عاری از رطوبت در دسترس قرار گیرد. در این بخش باید یک سر کابل جدید به کار رود تا از آب‌بندی کامل لایة بیرونی کابل اطمینان حاصل شود.

بررسی قرقره و کابل

هشدار

در صورت مشاهدة هرگونه آسیب‌دیدگی در تخته‌های صفحة قرقره یا تخته‌های روکوب یا شل شدن لایه‌های کابل روی قرقره و یا بروز هرگونه نامتعادلی در حین جابجایی قرقره احتمال آسیب‌دیدگی کابل نیز وجود خواهد داشت و باید تمهیدات لازم و مراقبت‌های خاص برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به کابل موردتوجه قرار گیرد.

منابع:

نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...