فیبر مالتی مود (‏multi-mode optical fiber‏) چیست؟

فیبر مالتی مود یا multi-mode optical fiber یک نوع فیبر نوری است که برای جابجایی اشعه‌های چندگانه نور به صورت همزمان، با تفاوت جزئي در زاویه بازتاب‌شان درون هسته فیبر نوری، طراحی شده است.فیبر مالتی مود اساسا برای انتقال در فواصل بسیار کوتاه‌تر استفاده می‌شود، چرا که مودها در فواصل طولانی‌تر پخش می‌شوند.

این پدیده به عنوان پراکندگی وجهی (modal dispersion) شناخته شده است.

یکی دیگر از انواع رایج فیبر نوری عبارت است از فیبر سینگل مود که اساسا برای فواصل طولانی‌تر استفاده می‌شود.فیبر multi-mode را به عنوان فیبر نوری multi-mode نیز می‌شناسند.

مشخصات فیبر مالتی مود

فیبر مالتی مود
فیبر مالتی مود

کابل مالتی مود از فیبرهای شیشه‌ای با قطر رایجی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون برای عنصر حمل کننده نور تشکیل شده است. رایج‌ترین اندازه آن ۶۲.۵ میکرون است. فیبر نوری پلاستیکی (POF) یک کابل مدرن مبتنی بر پلاستیک است که عملردی شبیه به کابل شیشه‌ای، ولی به صورت اقتصادی، ممکن می‌سازد.

در مقابل، فیبرهای سینگل مود یک هسته شیشه‌ای کوچک دارند که معمولا نزدیک به ۹ میکرون است. با فیبرهای سینگل مود، داده‌ها را می‌توان با سرعت بالا در فواصل طولانی‌تر منتقل کرد. فیبرهای multi-mode در مقایسه با فیبر سینگل مود نسبت به تضعیف سیگنال‌ها آسیب‌پذیرتر است.

فیبر مالتی مود، پهنای باند بالا با سرعت بالا در فواصل متوسط در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امواج نور در مودها یا مسیرهای مختلف گسترده می‌شوند، چرا که از طریق هسته کابل، در طول موج nm ۱۳۰۰ یا ۸۵۰ منتقل می‌شوند.از سوی دیگر، در کابل‌های طولانی (مثلا بالای ۱ متر)، مسیرهای مختلفی از نور وجود دارند که ممکن است به انحراف سیگنال در گیرنده منجر شوند.

این امر در نهایت به انتشار ناقص و مبهم داده‌ها منتج می‌شود.فیبرهای multi-mode احتمالا برای انتقال داده با سرعت بالا مناسب نیستند. ترکیب کردن فیبرها با یکدیگر اصلا توصیه نمی‌شود. تلاش برای اتصال فیبر سینگل مود با فیبر مالتی مود ممکن است به کاهش db ۲۰ منتج شود که ۹۹٪ از توان کلی است.

تفاوت فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

تفاوت فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد، اگرچه فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد به طور گسترده ای در زیر ساخت های ارتباطی امروزی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما هنوز تردید زیادی در مورد تفاوت های بین فیبر تک حالته ( سینگل مد ) و فیبر چند حالته ( مالتی مد ) است که باعث سردرگمی در انتخاب شبکه مناسب برای مدیران و کاربران شده است.

پیرامون این موضوع ، تلاش می نماییم در این مقالات به بررسی ساختار انواع فیبر های نوری ، فواصل پشتیبانی هر کدام ، هزینه های نصب و راه اندازی آنها ، تفاوت های رنگ بندی انواع فیبر ها و … پرداخته ایم تا دید مناسب تری از لحاظ تفاوت های بین فیبر نوری سینگل مد و فیبر مالتی مد برای عزیزان مشخص شود.

فیبر نوری Single mode ، تک حالته یا سینگل مد، از نظر اسم گذاری معنای عملکرد حرکتی نور را در خود دارا می باشد ، این فیبر امکان انتقال یک نوع از حالت نور را در طول مسیر خود فراهم می‌کند ، در حالی که فیبر نوری مالتی مد امکان انتقال حالت های مختلفی از نور را ایجاد می نماید.

تفاوت بین نوع حرکت تک حالته و چند حالته نور اغلب به دلیل تفاوت در قطر هسته این فیبر ها شکل گرفته است ، که ویژگی های بیشتری را در انتقال شامل طول موج و منبع نور ، پهنای باند ، فواصل قابل پشتیبانی و هزینه های راه اندازی و.. را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

فیبر مالتی مود -دانیال نور

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...