سیم و کابل خودرویی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم و کابل خودرویی و کاربرد آن؟

سیم و کابل خودرویی تجهیزاتی هستند که در ساخت و مونتاژ خودرو به کار گرفته می شوند. این محصولات با دقت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی می شوند. سیم و کابل خودرویی نیز کاربردی مشابه با کابل برق دارند و برای اتصال دستگاه های الکتریکی داخل خودرو و انتقال جریان الکتریکی به کار گرفته می شوند.

سیم و کابل خودرویی انواع مختلفی دارند که بر اساس سطح مقطع، تعداد رشته، ضخامت عایق، نوع هادی و روکش، استاندارد و کاربرد تفاوت دارند. برخی از انواع رایج سیم و کابل خودرویی عبارتند از:

سیم های مفتولی و نیمه افشان:

این سیم ها از هادی های مسی مفتولی یا نیمه افشان تشکیل شده اند که با عایق های پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن (PE) پوشانده شده اند. این سیم ها برای اتصال کلیه دستگاه های الکتریکی (مصرف کننده ها، سوئیچ ها، حفاظت کننده مدارها و …) به باتری و مولد جریان الکتریکی خودرو استفاده می شوند3. برخی از مدل های این سیم ها عبارتند از: AV، AVS، AVSS، CAVUS، T2 ID، T2 IR و …

سیم های افشان:

این سیم ها از هادی های مسی افشان تشکیل شده اند که با عایق های پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن (PE) پوشانده شده اند. این سیم ها برای اتصال دستگاه های الکتریکی با جریان کم و ولتاژ پایین در خودرو استفاده می شوند3. برخی از مدل های این سیم ها عبارتند از: AEX، AESSX، AESX، CAVS، T3 ID، T3 IR و …

کابل های افشان:

این کابل ها از چندین سیم افشان تشکیل شده اند که با روکش های پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن (PE) پوشانده شده اند. این کابل ها برای اتصال دستگاه های الکتریکی با جریان بالا و ولتاژ متوسط در خودرو استفاده می شوند3. برخی از مدل های این کابل ها عبارتند از: CAV، CAVS، CAVSS، T4 ID، T4 IR و …

کابل های شیلدار:

این کابل ها از چندین سیم افشان تشکیل شده اند که با روکش های پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی اتیلن (PE) پوشانده شده اند و در زیر روکش یک لایه شیلد از جنس فویل آلومینیوم یا مس قرار دارد. این کابل ها برای اتصال دستگاه های الکتریکی حساس به نویزهای الکترومغناطیسی در خودرو استفاده می شوند3. برخی از مدل های این کابل ها عبارتند از: AVSSX، CAVSX، CAVSSX و …

سیم و کابل خودرویی چه استانداردهایی دارند؟سیم و کابل خودرویی

سیم و کابل خودرویی باید مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. برخی از استانداردهای مربوط به سیم و کابل خودرویی عبارتند از:

استاندارد JASO (Japanese Automobile Standards Organization): این استاندارد توسط سازمان استاندارد خودروی ژاپن تدوین شده است و برای سیم و کابل خودرویی با ولتاژ کمتر از 60 ولت اعمال می شود. این استاندارد شامل مشخصات فنی، آزمون ها و نشانه گذاری سیم و کابل خودرویی است.

استاندارد ISO (International Organization for Standardization): این استاندارد توسط سازمان بین المللی استاندارد تدوین شده است و برای سیم و کابل خودرویی با ولتاژ کمتر از 60 ولت اعمال می شود. این استاندارد شامل مشخصات فنی، آزمون ها و نشانه گذاری سیم و کابل خودرویی است.

استاندارد SAE (Society of Automotive Engineers): این استاندارد توسط انجمن مهندسان خودرو آمریکا تدوین شده است و برای سیم و کابل خودرویی با ولتاژ کمتر از 50 ولت اعمال می شود. این استاندارد شامل مشخصات فنی، آزمون ها و نشانه گذاری سیم و کابل خودرویی است.

استاندارد DIN (Deutsches Institut für Normung): یا مؤسسه استاندارد آلمان نام یک سازمان ملی آلمانی است که در راستای استانداردسازی فعالیت دارد و عضو سازمان بین‌المللی استانداردسازی از طرف آن کشور است1. این سازمان برای سیم و کابل خودرویی با ولتاژ کمتر از 60 ولت استاندارد DIN EN ISO را تدوین کرده است که مشخصات فنی، آزمون ها و نشانه گذاری سیم و کابل خودرویی را شامل می شود. این استاندارد اگر همزمان به عنوان یک استاندارد اروپایی نیز تصویب شود، با پیشوند EN مشخص می شود.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …دانیال نور

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...