سیم افشان و سیم ارت موجود در بازار کدامند؟

سیم افشان و سیم ارت موجود در بازار

سیم افشان و سیم ارت موجود در بازار

سیم افشان و سیم ارت

سیم افشان و سیم ارت چیست؟

سیم افشان: به علت اینکه از تعداد زیادی سیم مسی باریک ایجاد شده اند، نرم می باشند و از انعطاف پذیری زیادی برخوردار هستند. به همین علت از آن ها در سیم کشی ساختمان بکار برده می شود. ولتاژ نامی این سیم های افشان 500/300 ولت می باشد و بر اساس جریان عبوری در سطح مقطع های گوناگون وجود دارند.

سیم ارت: یا سیمی که به زمین هم اتصال می دهیم، یکی از روش‌های جلوگیری از برق گرفتگی می باشد.تمام تجهیزاتی که دارای جریان الکتریکی می‌باشند، ممکن است که دچار نشتی جریان برق شوند.

  • سیم ارت ماشین لباسشویی
  • سیم ارت در پریز
  • سیم ارت خودرو
  • سیم ارت یخچال
  • سیم ارت در اجاق گاز
  • یبم ارت درماشین ظرفشویی

کاربرد سیم افشان و سیم ارت چیست؟

سیم افشان: انتخاب نوع سیم به کاربردی که از آن انتظار داریم، بستگی دارد. سیم‌ها و کابل‌ها خیلی متنوع هستند. پس می‌توان گفت برای هر موقعیتی می‌توان از سیم متناسب با همان موقعیت استفاده کرد.
سیم های افشان به عنوان سیم رابط در داکت‌های زیرزمینی و ماشین آلات و تابلوهای فرمان مورد استفاده قرار می گیرند. سیم‌هایی که برای این کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند باید انعطاف پذیری زیادی داشته باشند. می‌توان گفت سیم‌های افشان تنها سیمی هستند که به این اندازه منعطف هستند.
از این سیم در تجهیزات الکتریکی، اتاق‌های خشک، کلیدها و تابلوهایی که تا ولتاژ ۷۵۰ ولت هستند استفاده می‌شود.از کاربردهای دیگر سیم های افشان استفاده در وسایل برقی و سیستم‌های روشنایی می باشد.

به طور کلی از این سیم در زمینه‌های مختلف تأسیسات و وسایل الکتریکی و صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. با توجه به نکات گفته شده، می‌توان دریافت که این سیم‌ افشان جزو پرکاربردترین محصولات موجود در بازار هستند.

چرا سیم ارت استفاده می شود؟

  1. بالا بردن ایمنی و امنیت و حفاظت افراد یا دستگاه‌ها
  2. جلوگیری از افزایش الکتریسیته ساکن
  3. جلوگیری از آسیب دیدن عایق‌ های مدار بر اثر افزایش ولتاژ
  4. محافظت از افراد در برابر برق گرفتگی و آتش سوزی

انواع مختلف سیم افشان:

سیم افشان

  • سیم افشان مسی
  • سیم افشان آلومینیومی
  • سیم افشان آلومینیومی با پوشش مس

سیم افشان و سیم ارت را چگونه بشناسیم ؟

سیم افشان:

  • سیم افشان دارای رشته ‌های متعدد در کنار هم است.
  • اگر روی سیم عباراتی مثل AF و MH نوشته شده باشد، به معنی افشان بودن سیم خواهد بود.

سیم ارت:

  • سیم ارت که دارای عایق یا روکش هستند، از جمله سیم و کابل هایی می باشند که در استانداردهای متعدد رنگ خاصی برای آنها تعریف شده است که ترکیب رنگ سبز و زرد ویژه سیم ارت است و منحصرا برای شناسایی این وایر یا رشته مربوط به ارت در کابل ها به کار میرود.

ویژگی های سیم افشان و سیم ارت چیست؟

سیم افشان:

1ـ ولتاژ اسمی این سیم ها

2ـ میزان ضخامت: ضخامت این سیم ها باید در بازه‌ی 0.7 میلی متر تا 2.8 میلی متر باشد.

3ـ نوشته های روی سیم: هر گونه نوشته ای بر روی این سیم ها بایستی حتماً طبق استاندارد باشد و همچنین این نوشته ها نباید به راحتی از روی سطح سیم پاک یا محو شوند.

4ـ میزان مقاومت هادی: حداکثر مقدار مقاومت هادی سیم افشان باید برابر با 13.3 اهم بر کیلومتر باشد و اگر بیش از این میزان باشد، نشان دهنده‌ی این هست که شرکت سازنده ی آن سیم در قطر سیم و یا تعداد رشته‌های درون سیم مرتکب خطا و اشتباه شده است .

5ـ قطر مفتول هادی: قطر سیم مفتول درون سیم افشان متناسب با اندازه‌ی قطر سیم تغییر می کند.

6ـ مقاومت روکش سیم افشان: میزان مقاومت عایق یا روکش سیم افشان هم متناسب با دما می تواند تغییر کند.

سیم ارت مانع از برق گرفتگی میشود:

حتما شنیده باشید که شخصی در اثر تماس با یک وسیله برقی، دچار برق گرفتگی شده است.می دونید چرا؟ چون زمانی که سیم‌های فاز و یا سیم نول به طریقی به بدنه دستگاه اتصال یابند و مدار الکتریکی دچار نشتی جریان برق شود، با دست زدن به آن دچار برق گرفتگی خواهیم شد. حال سیم ارت با انتقال نشتی جریان، به زمین از برق گرفتگی، آتش سوزی و اتصالی دستگاه جلوگیری می‌کند.

استاندارد مرجع سیم افشان و سیم ارت

سیم افشان:

تمامی سیم های افشان (سیم های منعطف یا سیم هایی با قابلیت انعطاف) دارای ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت و سطح مقطع 0/5 ، 0/75 و یا ۱ میلیمتر مربع باید بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)06 و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 06 تولید و در بازار عرضه گردد.

سیم های افشان با ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰ ولت و سطح مقطع بیشتر از ۱ میلیمتر مربع بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)02 و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 02 تولید می شود.

سیم ارت:

سیم ارت در استاندارد 1-607 آورده شده که توزیع رنگ سبز و زرد باید طوری باشد که در هر 15 میلیمتر طول سیم، یکی از آنها (سبز یا زرد) حداقل 30% و حداکثر 70% از سطح را بپوشاند و بقیه سطح عایق را رنگ دیگر پوشش دهد. همچنین رنگ ها باید به وضوح قابل تشخیص بوده و به راحتی پاک نشوند.

برای سیم ها یا کابل های تک رشته ای در استاندارد 1-607 رنگ بندی بیان نشده؛ اما ترکیب زرد و سبز برای ارت منحصر است و همچنین رنگ آبی برای نول در نظر گرفته شده است. بر این اساس، در سیم کشی ها می توان از سیم با رنگ هایی مانند قهوه ای و مشکی برای فاز استفاده کرد.

نامگذاری انگلیسی سیم افشان

کلمه NYAF نام سیم افشان در روش کدگذاری سیم ها و کابل های برق با حداکثر ولتاژ ۷۵۰/۴۵۰ ولت بر اساس استاندارد VDE است.

طبق این شیوه کدگذاری N نشان دهنده نام گذاری طبق استاندارد VDE ، Y مشخص کننده این است که مواد عایق استفاده شده در ساختار سیم افشان از جنس پلیمر پی وی سی است و AF مشخص کننده هادی افشان است. لازم به ذکر است سیم های افشان بر اساس الزامات موجود در استاندارد CENELEC HD 361 طبق ولتاژ نامی به شکل H05V-K و H07V-K اسم گذاری می شود.

به منظور اسم گذاری سیم‌ها و کابل‌ها به مواردی مثل نوع عایق، جنس هادی، شکل هادی و … توجه می شود و برای هر یک از آنها حروفی را تعیین کرده اند که از کنار هم قرار گرفتن این حروف می‌توان به مدل سیم و کابل و موارد استفاده آن پی برد.

این حروف شامل موارد زیر می شوند:

N : نشان می دهد که سیم مسی نرم است و یا سیمی که بر اساس استاندارد VDE آلمان تولید شده است.

Y : عایق P.V.C دور هر رشته می باشد.

F : نشان دهنده سیم‌های نرم

A : به منظور سیم کشی درون لوله‌ها

سیم افشان طبق مشخصات ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سیم افشان دارای ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت

این مدل از سیم های افشان به منظور قرارگیری داخل لوله ها و زیر و روی گچ و همچنین قرارگیری در لوله های خرطومی مطلوب می باشد.

  • سیم افشان دارای ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰ ولت

این گونه از سیم های افشان به منظور قرارگیری درون وسایل برقی و همچنین حفاظت سیستمهای روشنایی، در مکانهای خشک ، داخل لوله ها و زیر و روی گچ مطلوب می باشد.

هادی در دسته سیم های افشان بر اساس الزامات استاندارد مربوط به کلاس ۵ (هادی افشان یا هادی قابل منعطف یا هادی انعطاف پذیر) و یا کلاس ۶ (هادی بسیار افشان) قرار می گیرد.

منابع:

نخبگان طراح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...