تکنولوژی ساخت سیم مسی با آلومینیومی متفاوت است

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز:

تکنولوژی ساخت سیم مسی با آلومینیومی متفاوت است

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز گفت: برخی خصوصیات و ویژگی‌های فیزیکی دو فلز مس و آلومینیوم با یکدیگر متفاوت است و این موضوع، موجب تفاوت میان تکنولوژی تولید سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی به خصوص در مرحله کشش شده است.

علی شاهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سیم و کابل‌های برقی، مصرف عام دارد و عمدتا در صنایع ساختمان‌سازی و خودروسازی کاربرد دارد. شرکت کابل سپهر البرز، تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی است که از مفتول‎‌های مسی، آلومینیوم و گرانول PVC، به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند و همگی این مواد از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. ظرفیت تولید مجموعه ثابت نبوده و با توجه به میزان سفارش مشتری در برخی ماه‌ها، میزان بیشتری سیم و کابل‌ مسی تولید می‌کنیم و گاهی نیز کابل‌های آلومینیومی سفارش بیشتری دارد.

وی افزود: سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی از نظر کاربرد، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما ضریب هدایت مس تقریبا 1.5 برابری آلومینیوم بوده و برای جایگزینی آلومینیوم به جای مس، باید سطح مقطع آن را سه برابر مس در نظر گرفت تا همان میزان رسانایی را داشته باشد. از لحاظ قیمتی نیز آلومینیوم فلز ارزان قیمت‌تری بوده و برای ساخت انواع محصولات صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز تصریح کرد: محصولات مجموعه از نظر کیفیت در سطح استانداردهای جهانی و صادراتی قرار دارد و ما با کشورهای تاجیکستان، عراق و افغانستان تعاملات تجاری داریم. یکی از مشکلات صادرات، نقل و انتقالات مالی و ارزی بین کشورها بوده که فروش خارجی را با چالش مواجه کرده است و در حال حاضر شیوع جهانی ویروس کرونا نیز موجب بسته شدن مرزهای کشورها شده و اکنون هیچ قرارداد معاملاتی بین‌المللی در دست نداریم.

شاهانی مطرح کرد: به طور کلی، نوسان قیمت‌ها یکی از معضلاتی است که صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های صادراتی، میزان عرضه سیم و کابل در بازار داخلی به شدت افزایش یافته یا به عبارت بهتر، بازار از این نوع محصول اشباع شده است. در چنین موقعیتی رقابت بین تولیدکنندگان به شدت افزایش می‌یابد و تولید را دشوار می‌کند.
وب در ادامه عنوان کرد: نوع عرضه و تقاضا در ایران برخلاف دنیا است. در ایران با افزایش قیمت یک محصول، تقاضا برای آن در بازار به شدت افزایش می‌یابد که نوع رقابت را در بورس کالا نیز می‌توان مشاهده کرد. به طوری کلی تنظیم بازار و معادلات در ایران با کل دنیا متفاوت بوده و به جای دولت افراد دیگری در راس تنظیم قیمت‌ها و بازار حضور دارند.

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز با اشاره به اهمیت مرحله کشش در ساخت سیم و کابل‌های برقی، گفت: تکنولوژی و فرآیند تولید سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی اندکی با هم متفاوت است. معمولا نوع دستگاه کشش این دو نوع سیم و کابل با یکدیگر تفاوت دارد؛ اما تقریبا بقیه مراحل تولید سیم و کبال‌های مسی و آلومینیومی مشابه است. میزان کشش مس و آلومینیوم با هم فرق دارد و تنظیم نادرست دستگاه، موجب پار‌گی سیم می‌شود.

 منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...