تولید کابل‌های شبکه را در برنامه قرار داده‌ایم

تولید کابل‌های شبکه را در برنامه قرار داده‌ایم

مدیرعامل شرکت صنایع خیام کابل خراسان:

تولید کابل‌های شبکه را در برنامه قرار داده‌ایم

مدیرعامل شرکت صنایع خیام کابل خراسان گفت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه، تولید کابل‌های شبکه که جایگزینی مناسب برای سیم و کابل‌های مخابراتی هستند، بوده که مستلزم خرید ماشین‌آلات مدرن است و در شرایط فعلی این امکان مقدر نیست.

سید هاشم حسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نوسانات شدید قیمت مس یکی از هزاران مشکل موجود در صنعت سیم و کابل است. هر روز شاهد نوسانات شدید قیمتی مس هستیم که این موارد بر میزان فروش و شرایط رقابتی بازار تاثیر منفی می‌گذارد. اکنون همه‌گیری ویروس کرونا به مشکلات واحدهای تولیدی در دنیا افزوده و در این بین، آسیب بیشتری متوجه شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی شده است؛ چراکه اقتصاد ایران بیش از این اپیدمی، تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد و با بسته شدن مرزها و تعطیلی بازارهای جهانی، اقتصاد ایران ضعیف‌تر شده است.

وی افزود: مفتول مسی هشت میلی‌متری و گرانول PVC، دو ماده اولیه پایه برای ساخت انواع سیم و کابل هستند که علاوه بر قیمت مس، مواد گرانولی نیز با افزایش قیمت مواجه شده و نوسانات آن نیز تامین این ماده را نیز با چالش روبه‌رو کرده است. ما در مجموعه خیام کابل خراسان اغلب سیم و کابل‌های ساختمانی و برقی با سایزهای 16+35*3 را تولید می‌کنیم. قابل ذکر است که در خصوص سیم و کابل‌های مخابراتی به صورت تخصصی وارد نشدیم و در این زمینه تولید کمتری داشته‌‌ایم اما در حوزه سیم و کابل‌های برقی از دانش فنی و تخصصی لازم بهره‌مند هستیم و با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مدرن، محصولات با کیفیتی را تولید و روانه بازار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع خیام کابل خراسان تصریح کرد: مس مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنیم. افزایش قیمت مس به طور طبیعی بر روند رقابت‌ها و عرضه در بورس کالا تاثیر می‌گذارد اما نوع تاثیر آن با توجه به نوع نوسان و زمان تغییر قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات افزایش قیمت‌ها موجب کاهش تقاضا می‌شود و این امر موجب عرضه کمتر شرکت‌ها در بورس کالا می‌شود، در نتیجه تامین مواد اولیه مختل شده و تولید محصول نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. قیمت مس در بازار داخلی، تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت جهانی مس بوده و در واقع پیش‌بینی شرایط آینده تولید و قیمت مواد اولیه غیرممکن است، اما به طور کلی قیمت‌ها روند افزایشی را طی می‌کند و هر کالایی که روند صعودی داشته باشد، به سختی روی کاهش قیمت را به خود خواهد دید.

حسینی مقدم ابراز کرد: میزان ظرفیت اسمی مجموعه یک هزار تن در سال تعریف شده است که با توجه به تغییر قیمت‌ها و شرایط عرضه و تقاضا در بازار این میزان تولید کم یا زیاد می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ظرفیت واقعی مجموعه 600 تا 700 تن قابل ارزیابی است. علاوه بر بازار ایران، توانسته‌ایم در بازارهای خارجی همچون کشور افغانستان و تاجیکستان حضوری پررنگ داشته باشیم و در دو ماه اخیر به دلیل اپیدمی ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای کشور، میزان صادرات محصول به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

وی در خصوص چشم‌انداز مجموعه صنایع خیام کابل خراسان، توضیح داد: ما برای سال جدید برنامه‌های توسعه‌ای هم از لحاظ افزایش میزان ظرفیت و هم خرید ماشین‌آلات و تجهیزات در دستور کار داریم اما با بروز شرایط جدید و بسته بودن مرزهای کشورها، در حال حاضر امکان خرید تجهیزات وجود ندارد و منتظر بهبود شرایط هستیم. یکی دیگر از برنامه‌های آینده ما برای مجموعه ورود به حوزه تولید کابل‌های شبکه است که برای این منظور نیز در انتظار عادی شدن وضعیت کشور هستیم. گفتنی است که این نوع کابل‌ها در ساختمان‌سازی قابلیت جایگزین شدن به جای کابل‌های مخابراتی را دارد و در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص انجام شده و فقط مستلزم باز شدن مرزها جهت خرید ماشین‌آلات است.

مدیرعامل شرکت صنایع خیام کابل خراسان در پایان یادآور شد: در تولید یک محصول با کیفیت علاوه بر نوع مواد اولیه، نوع ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز نیز نقش اساسی دارد. دستگاه‌های مدرن افزون بر کیفیت، در کمیت، تعداد و سرعت تولید محصول نیز موثر واقع می‌شود و البته تهیه چنین ماشین‌آلاتی به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد که هر واحد تولیدی قادر به خرید آن نیست.

منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...