تفاوت کابل آلومینیوم و مس در کارایی کابل‌های برق چیست؟

مقایسه مس و آلومینیوم

اگر بخواهیم که تفاوت آلومینیوم و مس را متوجه بشیم باید ابتدا مقایسه انجام دهیم و نقش آنها را در کابل های فشار قوی و ضعیف نیز بررسی کنیم. از طرفی با بالا رفتن هزینه ساخت و تولید تولیدکنندگان سیم و کابل به دنبال یافتن موادی جایگزین می‌باشند که رسیدن به نتیجه در این خصوص برایشان امری حیاتی می‌باشد.

مس و آلومینیوم، متداول‌ترین موادی هستند. که در ساخت مفتول و سیم‌های برق مورد استفاده قرار می گیرند. عمدة تفاوت بین مفتول آلومینیوم و مس مربوط به مقاومت، رسانایی، وزن و هزینه تهیه آن‌ها است. آلومینیوم از اولیل سال 1900 توسط شرکت‌های تأسیساتی برای انتقال برق استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که از نظر تناسب وزن، انعطاف پذیری و صرفه اقتصادی از مزایای بیشتری نسبت به مس برخوردار است. اما مس رسانایی بالاتری نسبت به آلومینیوم داشته و مقاومت کششی نسبتا بالا و شکل پذیری بیشتری دارد.

مواد جایگزین آلومینیوم آلومینیوم و مس

از مواد جایگزین به آلومینیوم میتوان به مس اشاره کرد. به این معنی که سیستم آلومینیومی، در طی چند سال اخیر نیز تقریبا از ثبات بیشتری نیز برخوردار بوده است. و اینکه قیمت به نظر می اید تنها دلیل قانع کننده تولید کنندگان برای تولید کابل و سیم با این هادی باشد. چرا که برای خرید همین کابل و سیم با هادی از جنس مس باید هزینه بالاتری نیز چند برابر پرداخت کنند.

امروزه هادی‌های آلومینیومی در صنعت کاربردهای فراوانی داشته که به نظر میرسد که عملکرد مستمر قابل‌توجهی در کاربردهای تجاری و بنیادی دارا باشد.

از یک سو آلومینیوم ها در ساختمان‌های بزرگ تجاری به‌ شکل گسترده ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های MC (Metal clad) که هادی آلومینیومی دارند اغلب در ساختمان‌های بلندمرتبه ، استادیوم‌ها ، عملیات بازیابی فاضلاب و وسایل تولید فروشگاه‌های بزرگ ، ساختمان‌های تجاری به عنوان یک کالای اساسی لحاظ میشود و نیاز به آن الزامی است. پیمانکاران نیز کابل‌های آلومینیومی را در هادی‌های ورودی تأسیسات ، هادی‌های سایز بالا، و هادی‌های توزیع برق نصب و …مورد استفاده قرار می دهند.

در خصوص کابل های آلومینیومی وقتی که از مقاومت بالاتر صحبت شود،ممکن است برخی این تصور برایشان ایجاد شود که استفاده از این نوع کابل منجر به افت ولتاژ و یا ازدیاد دمای کابل هنگام بهره برداری خواهد شد. در صورتی که ما با همان اصولی که سایز کابل مسی را تعیین میکنیم؛ کابل های آلومینیومی را هم انتخاب کنیم خواهیم دید که مشکلی بوجود نمی آید. به این معنی که ظرفیت آمپر و افت ولتاژ اندازه گیری شده و سایز مناسب کابل تعیین میشود. پس مشخص است که بمنظور عبور یک توان ثابت، سطح مقطع کابل آلومینیومی بایداز فلز مس بیشتر باشد.

وزن کابل

در خصوص وزن کابل ها اگر بخواهیم صحبتی داشته باشیم بایستی بگوییم که سبک وزن تر از مس هستند هر چند که مشکلاتی از قبیل خوردگی و… وجود دارد اما با بارگیری تمهیدات لازم میتوان تا حد قابل قبولی نیز از این احتمالات جلوگیری کرد.

کابل های نامرغوب اعم از کابل مسی و آلومینیومی هر دو غیر قابل استفاده هستند چون در آنها از مواد غیراستانداردی استفاده شده که عملکرد درستی در هر حال به علت استفاده از مواد غیر استاندارد (آلیاژ تعریف نشده) کابل عملکرد درستی را برای شما نخواهند داشت و مسئله دیگر نوع کاربری میباشد. از آلومینیوم تنها در کابلهای قدرت تحت عنوان کابل آلومینیومی زمینی و هوایی به شکل خودنگهدار و یا فاصله دار می توان استفاده کرد و تا امروز هیچ گونه جوازی برای کاربرد آن بمنظور تولید کابل افشان و ساختمانی صادر نگشته است.

چرا گاهی اوقات مفتول آلومینیوم را به مس ترجیح می‌دهند؟

تفاوت مس با آلومینیوم

صرفه اقتصادی! بعد از افزایش نرخ مس، این اتفاق افتاد که مفتول آلومینیوم جایگزین مس شد. قیمت مس بالاتر از آلومینیوم می‌باشد، این درحالی است که مقدار برابری از آلومینیوم ۵۰ درصد بیش‌تر از مس مساحت دارد و این دقیقا یعنی صرف اقتصادی.

اما قیمت بالای مس بی دلیل نیست. کابل مسی بر خلاف آلومینیوم که با اکسید شدن کارایی خود را از دست می‌دهد و خطر آفرین می‌شود با اکسید شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و به کار خود ادامه می‌دهد. مس برای صنعت برق انتخاب بسیار ایمن‌تری است و البته کارایی بیشتری هم دارد، رسانایی بالای مس موجب می‌شود از مس در نیروگاه‌ها نیز استفاده شود. مس مقاومت کمتری هم دارد که همین امر موجب هدایت پذیری بالاتر آن می‌شود.

درکل ویژگی اصلی مفتول مس، قدرت و انعطاف آن است. این انعطاف پذیری، مفتول سازی و نصب را آسانتر می‌کند. رسانایی در مس به‌ قدری زیاد می‌باشد که نیازمند هادی‌های کوچکی می‌شوید و به علت مقاومت فیزیکی آن اطمینان خواهید داشت که اتصالات محکم و ایمنی دارید. و اینکه انعطاف پذیری بالای مس به شما این اطمینان را می‌دهد که هیچ‌ گونه خطر شکستگی درباره مس وجود نخواهد داشت. در اصل تنها عیب کابل مسی گران بودن آن است.

نخبگان طراح ، دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...