تولید زیرزمینی سیم و کابل، بزرگ‌ترین معضل صنعتگران

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لرستان مطرح کرد:

تولید زیرزمینی سیم و کابل، بزرگ‌ترین معضل صنعتگران

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لرستان گفت:

بزرگ‌ترین معضلی که صنعت سیم و کابل با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تولید زیرزمینی سیم و کابل‌های بی‌کیفیت و غیر استاندارد است؛ این محصولات تقلبی به دلیل اینکه قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مرغوب‌تر دارند، نظر مشتریان غیرمتخصص را به خود جلب کرده‌اند.

مسعود خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت:

شرکت سیم و کابل لرستان با نام تجاری سیمکال از سال 1381 آغاز به کار کرده و تولیدکننده انواع سیم و کابل افشان و مفتولی است. ما در این شرکت از مفتول مس هشت میلی‌متر به عنوان ماده اولیه برای تولید محصول استفاده می‌کنیم. در شرایطی که کشور با رکود اقتصادی مواجه است، اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با کمبود جدی سرمایه در گردش مواجه هستند اما چاره‌ای جز سازش ندارند زیرا کارگر حقوق و دستمزد می‌خواهد و هزینه‌های جاری کارخانه یک تولیدکننده را وادار به ادامه فعالیت می‌کند.

وی افزود:

کارگران و متخصصین با سابقه را دیگر نمی‌توان تعدیل کرد چراکه یک واحد تولیدی با همت این افراد است که رونق می‌گیرد. در نتیجه باید با هر شرایطی ساخت و تا آخرین توان خود سنگر تولید را حفظ کرد و چرخ کارخانه را پویا نگه دشت اما در حال حاضر این چرخ به سختی می‌چرخد و ما باید محتاطانه عمل کنیم.

سیم و کابل‌های غیراستاندارد

مدیرعامل شرکت سیم و کابل لرستان در خصوص مشکلات موجود در این صنعت، بیان کرد: عمده مشکل این صنعت، وجود سیم و کابل‌های غیراستاندارد در بازار است که از پایین‌ترین سطح کیفیت برخوردار هستند و به دلیل قیمت ارزان، تقاضای قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. سیم و کابل‌های تولید شده در مجموعه سیمکال، از مرغوب‌ترین مواد اولیه ساخته می‌شود و خطوط تولید مجموعه مجهز به ماشین‌آلات استاندارد است که مجموع این دو موضوع، موجب تولید یک محصول با کیفیت و درخور نیاز مشتری می‌شود که طبیعتا چنین سیم و کابل مرغوبی قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد:

عمده سیم و کابل‌های زیرزمینی(غیراستاندارد و تقلبی)، مصرف ساختمانی دارند و عمده مشتریان آن‌ها مردم هستند؛ در نتیجه، تخصص کافی و لازم را جهت تشخیص محصول با کیفیت از نامرغوب را ندارند و فریب قیمت ارزان آن را می‌خورند. مشتریان در استفاده درازمدت از سیم و کابل‌های غیر استاندارد، با خسارات جبران‌ناپذیر آن مواجه می‌شوند.علاوه‌براین تولید سیم و کابل‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد موجب شده که حق صنعتگرانی که از جان و دل مایه می‌گذارند و کارآفرین نمونه سال می‌شوند، ضایع شود و بازار مصرف خود را از دست بدهند. به عنوان مثال، مجموعه سیمکال در سال 1398 به عنوان صنعتگر نمونه کشوری و در سال 1393 به عنوان واحد نمونه استاندارد در کشور برگزیده شده است.

با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم

خسروانی مطرح کرد:

با توجه به مشکلات ذکر شده، قادر به تولید هم‌تراز با ظرفیت اسمی ثبت شده در پروانه نیستیم و اکنون با 50 درصد این ظرفیت، تولید می‌کنیم. عمده مشتریان سیم و کابل‌های تولیدی مجموعه، صنایع الکتریکی هستند که محصول خود را به صورت مستقیم به آن‌ها عرضه می‌کنیم. پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا، زیرساخت لازم برای صادرات محصول را فراهم کردیم و با چند مشتری خارجی نیز در نمایشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم اما کرونا مانع ادامه همکاری‌های بین‌المللی شد و در حال حاضر هیچ فعالیتی در حوزه تجارت بین‌المللی نداریم.

مدیرعامل شرکت سیمکال یادآور شد:

در صنعت سیم و کابل کشور، روش سنتی وجود ندارد و تکنولوژی موجود مدرن است. عاملی که یک واحد نمونه را از سایر واحدها متمایز می‌کند، استفاده بهینه و مطلوب از تجهیزات مدرن است. در بخشی از خطوط تولید سیم و کابل، کشش مفتول انجام می‌شود و اندازه مورد نظر سیم را به وسیله تجهیزاتی مخصوص تنظیم می‌کنند. تفاوت ماشین‌آلات ایرانی و خارجی به خصوص دستگاه‌های ساخت کشور ایتالیا، در میزان سرعت تولید است. تجهیزات خارجی از سرعت بالایی برخوردار هستند که این امر، علاوه بر افزایش کیفیت محصول نهایی، موجب ارتقای میزان تولید یک کارخانه نیز می‌شود. قابل ذکر است که در حال حاضر و با نرخ فعلی دلار، وارد کردن چنین تجهیزاتی برای هیچ تولیدکننده‌ای صرفه اقتصادی ندارد.

راه‌اندازی خط تولید سیم و کابل آلومینیومی

خسروانی در رابطه با چشم‌انداز مجموعه سیمکال اذعان کرد:

برای ادامه فعالیت در مدت باقی مانده از سال جاری و همچنین سال آینده، تصمیم داریم با گسترش خطوط تولید مجموعه در زمینه تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی نیز وارد شویم و بتوانیم تداوم تولید را نیز حفظ کنیم. به دلیل اینکه قیمت آلومینیوم نسبت به مس بسیار ارزان‌تر است، تقاضا به سمت این فلز سبک رفته و ما نیز ترجیح می‌دهیم برای پاسخ به نیاز بازار، تولید این نوع سیم و کابل را در برنامه قرار دهیم. زیرساخت‌های این پروژه را تا حدودی انجام داده‌ایم و در صورت مطلوب بودن شرایط، تا انتهای سال به تولید انبوه دست خواهیم یافت.

وی اضافه کرد:

قابل ذکر است که تکنولوژی تولید سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی باهم تفاوت زیادی ندارند. در واقع، می‌توان گفت این دو نوع سیم و کابل از یک تکنولوژی بهره می‌برند و فقط نوع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، دستگاهی که مفتول هشت میلی‌متری مسی را می‌کشد با دستگاهی که برای کشش مفتول آلومینیومی استفاده می‌شود، فرق دارد. سایر دستگاه‌ها نیز در این دو خط تولید کم و بیش شباهت و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما در مجموع، تکنولوژی تولید سیم و کابل مسی و آلومینیومی در ایران و سایر کشورها یکسان بوده و اغلب کیفیت محصول نهایی به نوع تجهیزات مدرن یا قدیمی و همچنین مرغوبیت ماده اولیه دارد.

مدیرعامل شرکت سیمکال در پایان به وضعبت قیمت‌گذاری فلز سرخ اشاره کرد و گفت:

در سه سال اخیر شاهد نوسانات شدید نرخ ارز هستیم و قیمت مس نیز تحت تاثیر نرخ دلار و قیمت بورس فلزات لندن است. نرخ جهانی مس با توجه به میزان تقاضا تغییر می‌کند و اغلب به نوع واکنش شرکت‌های چینی به عنوان بزرگ‌ترین خریداران مس در جهان وابسته است. در آغاز شیوع ویروس کرونا، شاهد افت شدید قیمت مس بودیم اما با گذشت زمان و آغاز فعالیت کارخانه‌های چینی، افزایش قیمت را برای این فلز استراتژیک مشاهده می‌کنیم. اگرچه قیمت مس در ایران بیشترین تاثیر را از نرخ ارز می‌گیرد و با نوسانات ارزی، جهش‌های ناگهانی را تجربه می‌کند.

منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...