انواع کابل کدامند و پرمصرف‌ترین انها کدام است؟

انواع کابل و پرمصرف‌ ترین آنها

انواع کابل و پرمصرف ترین آن :

انواع کابل

 

انواع کابل: برای اینکه بخواهیم از انواع کابل ها کمی صحبت کنیم بایستی ابتدا به تفاوت های سیم و کابل اشاره کنیم که حال ما برای شما در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم.

تفاوت سیم و کابل

از نظر کلی کابل ها مثل سیم ها اغلب از دو بخش اصلی هادی و عایق شکل گرفته اند که در واقع سیم ها جزیی از کابل ها به حساب می آیند که اگر بخواهیم به عبارت دیگری بگوییم باید گفت که کابل ها از مجموع چند سیم متصل به یکدیگر میباشند.

سیم ها دامنه استفاده گسترده و وسیعی را دارند سیم ها در حقیقت گروهی از رشته های ماده الکتریکی هدایت شده ای میباشند که اغلب جنس آنها از آلومینیوم یا مس میباشد. از سوی دیگر باید گفت، یک کابل از چندین هادی عایق شکل گرفته که می توان آن را پوشش داد و یا لخت کرد. و می توان آن را لخت یا پوشش داد.

ساده ترین راه برای تشخیص بین این دو شکل آنهاست که سیم ها معمولا قابل مشاهده و قابل تشخیص می بباشند چرا که کابل ها اغلب به شکل عایق می باشند.

کابل چیست؟

کابل برق در واقع تشکیل شده از چندین رشته سیم مسی که توسط عایقی مهار شده‌اند و به طور کلی کاربرد آن هدایت و انتقال جریان الکتریکی و یا سیگنال می‌باشد. کابل‌های برق برای مصارف و کاربردهای مختلفی تولید و عرضه می‌گردند و به همین جهت دارای ساختارهای متفاوت هستند.

ساختمان انواع کابل؟

  • عایق کابل
  • غلاف کابل
  • هادی کابل

قسمت اصلی کابل هادی آن است که جریان را هدایت می کند. و اکثر این هادی ها از مس و آلومینیوم ساخته شده است. هادی کابل امکان دارد متولی ف رشته ای ، گرد یا مثلثی باشد . این حالت های مختلف هادی استانداردهای مخصوص به خود را دارد مانند:

حرف R نشان دهنده ی گرد بودن آن است.

حرف S نشان دهنده ی مثلثی بودن آن است.

حرف E نشان دهنده ی مفتولی و تک رشته ای بودن آن است.

حرف M نشان دهنده ی هادی افشان و چند رشته ای بودن آن است.

عایق انواع کابل و سیم:

  • مواد لاستیکی
  • کاغذ های آغشته شده به روغن ویژه
  • مواد پی وی سی که از پرمصرف ترین عایق های کابل است

غلاف انواع کابل و سیم:

به لایه لایه های سطح کابل ،غلاف می گویند که می تواند عایق کابل را در برابر انواع نیرو ها محافظت کند و از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند و می تواند از جنس پی وی سی ، آلومینیوم، فولادی و یا سربی باشد.

انواع کابل و سیم

انواع کابل
انواع کابل

با توجه به این که سیم و کابل با هم در کاربردهایشان تفاوت هایی را دارند بایستی اطلاعات لازم را در خصوص جنس و نوع و کیفیت آنها داشته باشید.

سیم و کابل علاوه بر کاربردهای متفاوت و متنوع دارای انواع گوناگونی هم میباشند که ما برای شما اسامی برخی از کابل ها را در زیر به طور مختصر می آوریم:

کابل های کواکسیال از نوع

MIL-C-17G, High Frequency Coaxial Cable

کابل های کنترل از نوع

NYSLY, NYSLYCY, NYM, LIYY, LIYCY

کابل های مخابراتی از نوع

ژله فیلد خاکی، ژله فیلد کانالی، هوایی ساده، هوایی مهاردار و …

سیم های مخابراتی از نوع

سیم رانژه، دوبل هوایی مهاردار

کابل های فیبر نوری از نوع

OBUC-NZDSF, OBUC-SM, OCUC-SM, OSSC-DJ-SM, …

کابل های شبکه از نوع

CAT5E UTP, CAT6 UTP, …

کابل های خاص از نوع

AVS, Railway signal cable , …

کابل های برق از نوع

NYY, NYRY, N2XY, N2XH, N2XH fr , …

سیم های برق از نوع

NYA, NYAF

حال هر یک از کابل هایی را که برای شما بیان کردیم دارای مصرف برق های گوناگونی میباشند که برخی از آنها مصرف برق بالایی است و برخی از آنها خیر.

کابل های برق فشار ضعیف (Low Voltage Cables)

کابل های مسی و آلومینیومی با پلیمرهای گوناگونی عایق شده اند که از نظر سطح ولتاژ، در سطح ولتاژی ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت نیز قرار دارند. این کابل ها بمنظور انتقال الکتریسیته در کاربردهای گوناگون نظیر روشنایی تا انتقال نیروی محرکه به الکترو موتورها و … کاربرد دارد.

کابل های فشار متوسط (Medium Voltage Cables)

سیم و کابل فشار بالا و صنعتی (High Voltage Cables)

سیم و کابل فشار بالا و صنعتی را اغلب از مس استاندارد با یک عایق از جنس محافظ پلاستیکی نئوپرن برای عایق‌بندی آن تولید مینمایند. استفاده از این نوع از سیم و کابل در برخی از ماشین‌آلات صنعتی و راهسازی که از قطعات سنگین ساخته شده‌اند الزامی است؛ چرا که این نوع سیم و کابل در شرایط سخت محیطی نیز از مقاومت بالایی داشته و نیز عملکرد مناسبی دارد؛ به شکلی که در برابر انواع گاز، مواد شیمیایی، اسید و روغن مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

مرغوب بودن جنس هادی سیم وکابل

هادی سیم و کابل بایستی از مس خالص نرم شده نیز شکل گرفته باشد.

هادی سیم و کابل باید دارای سطحی کاملاً شفاف و براق باشد.

این هادی نباید اکسید شده باشد ( یعنی رشته‌های مس سیاه نباشند).

از انعطاف پذیری قابل قبولی نیز برخوردار باشد یعنی موقع خم و راست شدن سیم هادی شکسته نشود.

انواع کابل و پرمصرف ترین آن :

در بازار دو مدل کابل پر طرفدار داریم:

  • کابل آلومینیوم افشان
  • کابل آلومینیوم هوایی

کابل آلومینیوم افشان :معمولا دو یا چند رزوه آبپاش دارد که نوع سبک آن از عایق PVC نوع D استفاده می کند اما عایق سیم برق اسپرینکلر آن از PVCگروه تولید شده .بد نیست بدانید چون سیم آلومینیومی زودتر از سیم مسی با اکسیژن واکنش می دهد و باعث زنگ زدگی و کاهش عمر کابل می شود، در نتیجه سیم مسی بهتر از سیم اسپری آلومینیومی است. AFو MHعلائم درج شده روی کابل جوش آلومینیومی است که طبق استانداردهای بین المللی و ایران IEC 60228و ISIRI 3084 ساخته شده است و به دلیل شکنندگی بالای فلز آلومینیوم برای استفاده در کابل اسپری مناسب نمی باشد.

کابل آلومینیوم هوایی :این نوع در محیط های بیرونی مانند تیرهای برق و دکل ها استفاده می شوند و به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی و کابربرد خاص خود را دارند.

  1. کابل آنتن AAC برای ولتاژ پایین و متوسط ​​استفاده می شود و هادی آن به هم تابیده و تابیده نشده است و استاندارد را حفظ می کند تا در هنگام نصب استحکام کافی برای نیروهای کششی داشته باشد.
  2. کابل فشار قوی ACSR از هادی بدون پوشش با طول هسته مشخص که دور سیم گالوانیزه پیچیده شده است استفاده می کند.
  3. کابل سربار کابل آلومینیومCاز هادی ولتاژ متوسط ​​و بالا تشکیل شده است.

منابع:

نخبگان برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...