مشتریان بورس کالا از پیش تعیین شده هستند/ رکود ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا شده است

معاون توانیر خبر داد:

مشتریان بورس کالا از پیش تعیین شده هستند/ رکود ساخت و ساز موجب کاهش تقاضا شده است

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون شاهد تبدیل پنج هزار کیلومتر شبکه کابل مسی به کابل خودنگهدار بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت نیرو خطوط زاگرس گفت: شرایط خرید از بورس کالا برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بسیار دشوار بوده و تقریبا می‌توان گفت در وضعیت فعلی اقتصاد کشور کمتر واحد تولیدی قادر به خرید از بورس کالا است. عمده مشتریان این تالار صنعتی تولیدکننده نیستند بلکه دلالانی هستند که نبض بازار مواد اولیه را در دست گرفته‌اند و با خرید مواد عرضه شده در رینگ صنعتی و فروش در بازار آزاد با قیمتی بالاتر امرار معاش می‌کنند که این مصداق بارز رانت است.

محسن عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وضعیت تولید نامطلوب است و ما کج‌دار و مریز پیش می‌رویم و تا به اینجای کار توانسته‌ایم فعالیت خود را در بحبوحه مشکلات حفظ کنیم. در تمام بخش‌های تولید معضلاتی وجود دارد اما ازجمله مسائلی که عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ‌تر کرده، چالش‌های موجود در بازار است. در حال حاضر با توجه به بحث گرانی در تمام بخش‌ها، میزان ساخت و سازهای ساختمانی نیز به حداقل رسیده و در ادامه میزان تقاضا برای سیم و کابل‌های ساختمانی نیز افت چشمگیری داشته و از این رو این ضررهای جدی به تولیدکنندگان سیم و کابل وارد شده است.

مواجهه با قیمت‌های کاذب

مدیرعامل شرکت نیرو خطوط زاگرس مطرح کرد: مواد اولیه برای تولید سیم و کابل، مفتول هشت میلی‌متری و گرانول PVC بوده که هر دو را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. در واقع شرایط لازم را برای خرید از بورس کالا نداریم و یا به عبارت بهتر این تالار صنعتی در انحصار یک عده خاص است و آن‌ها نیز برخی افراد و مشتریان ویژه را وارد بازی خود می‌کنند. ما نیز ماده اولیه مورد نیاز خود را از طریق دلال تهیه می‌کنیم. لازم به ذکر است که قیمت مفتول در بازار آزاد و بورس کالا اختلاف دارد؛ این محصول در بورس کالا ارزان‌تر عرضه می‌شود اما دست تولیدکنندگانی همچون ما از آن کوتاه است.

وی خاطرنشان کرد: عمده مشتریان مفتول عرضه شده در بورس کالا، تولیدکننده نیستند بلکه دلالانی هستند که مفتول را از بورس خریداری کرده و با قیمتی بالاتر در بازار آزاد عرضه می‌کنند. اختلاف قیمت مفتول در بازار آزاد و بورس کالا بالغ بر 12 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. زمانی که ماده اولیه از بازار آزاد تامین شود، طبیعی است که قیمت تمام شده محصول نهایی شرکتی همچون ما بالاتر خواهد بود. در نتیجه، قدرت رقابت تولیدکنندگانی که مشتریان ثابت بورس کالا هستند، بیشتر می‌شود. ناگفته نماند علاوه بر وجود رانت در بورس کالا، خرید از این تالار صنعتی به بودجه کلان نیاز دارد زیرا حداقل حجم خرید بیش از نیاز مجموعه ما است.

عبادی عنوان کرد: نوسانات قیمت مس و نرخ ارز به شدت بر رقابت‌های بورس کالا تاثیر می‌گذارد؛ به نحوی که با افزایش قیمت‌ها، میزان رقابت به حدی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر عرضه محدود مفتول در بورس کالا موجب ایجاد افزایش قیمت کاذب می‌شود.

رکود ساخت و ساز، کاهش تقاضا

مدیرعامل شرکت نیرو خطوط زاگرس اضافه کرد: این شرکت، تولیدکننده کابل‌های صنعتی به ویژه سیم و کابل‌های افشان ساختمانی است و عمده مشتریان ما انبوه‌سازان هستند که محصولات ما را از سطح بازار تهیه می‌کنند. همچنین کابل تولیدی نیز در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش دوم محصولات تولیدی مجموعه، آلومینیومی هستند که موسوم به سیم لخت هوایی بوده و عمده مشتری این نوع سیم وزارت نیرو است که شرایط فروش این محصول نیز اصلا مطلوب نیست چراکه پروژه‌های عمرانی این نهاد به شدت کاهش یافته و طبیعتا مصرف این نوع سیم کاهش یافته است. در حال حاضر حدود 9 ماه است که خط تولید سیم و کابل آلومینیومی شرکت زاگرس تعطیل شده است.

وی در خصوص تفاوت سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی، گفت: سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی با توجه به نوع فلزی که در آن‌ها استفاده می‌شود، کاربردهای گوناگونی دارند و در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، سیم و کابل‌های آلومینیومی به دلیل عدم وجود استانداردهای لازم در پروژه‌های ساختمانی هیچ کاربردی ندارند اما در شبکه‌های قدرت یا دکل‌های بزرگ تنها سیم و کابل‌های آلومینیومی به دلیل خاصیت سبک بودن و همچنین قیمت ارزان‌تر نسبت به مس، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های خودنگهداری که برای سیم‌کشی در خیابان‌ها به کار گرفته می‌شوند، همگی آلومینیومی هستند زیرا اگر این حجم از سیم مسی باشد، برای کارفرما از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و از طرفی مورد سرقت قرار می‌گیرد.

ترک‌ها جای پا ایرانیان گذاشتند

عبادی تاکید کرد: همان‌طور که گفته شد میزان فروش داخلی تا حد چشم‌گیری کاهش یافته است و در خصوص صادرات نیز باید گفت که در حال حاضر هیچگونه فروش صادراتی نداریم . در سال‌های گذشته کشور عراق بازار خوبی برای محصولات ما داشت اما بعد از تحولات سیاسی منطقه، این بازار از دست رفت و اکنون نیز به دست فعالان صنعتی کشور ترکیه افتاده است. جالب این است که مس و آلومینیوم مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل کشور ترکیه، از ایران تامین می‌شود اما به تکنولوژی روز دنیا دسترسی آسانی دارند. از طرفی مواد اولیه با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت ارائه شده به تولیدکنندگان داخلی به مشتریان خارجی ازجمله ترک‌ها فروخته می‌شود؛ بنابراین محصول نهایی آن‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات ایرانی دارد و این موجب پیروزی آن‌ها در رقابت‌ می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون نوسانات قیمتی و ارزی به حدی زیاد است که نمی‌توان وارد رقابت‌های بین‌المللی شد. به عنوان مثال، امروز با یک مشتری خارجی قراردادی با قیمت مس 170 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تنظیم می‌کنیم که تولید، آماده‌سازی و ارسال محموله به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و در این مدت قیمت مس افزایش می‌یابد و به 200 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد که این موجب ضرر می‌شود.

به سختی قامت خود را راست نگه داشته‌ایم

مدیرعامل شرکت نیرو خطوط زاگرس یادآور شد: ظرفیت تولید اسمی مجموعه چهار هزار تن در سال ثبت شده است که سه هزار تن سهم آلومینیوم بوده و یک هزار تن به مس اختصاص دارد. در شرایط فعلی خط تولید سیم و کابل آلومینیومی تعطیل شده و در خط تولید مس نیز با حداقل توان در حال تولید هستیم. حدود سه سال است که با یک بازار آشفته مواجه هستیم و فقط با چنگ و دندان وضعیت موجود را کنترل می‌کنیم. اگر همین روند ادامه داشته باشد، ما فقط تا انتهای سال جاری قادر به ایستادگی هستیم و بعد از آن مجموعه را تعطیل خواهیم کرد. ناگفته نماند که اکنون در انبار کارخانه محصول آماده جهت فروش داریم اما تقاضایی برای آن در بازار وجود ندارد.

عبادی در پایان خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا، نحوه فعالیت واحدهای تولیدی خارجی و قیمت‌گذاری‌های بورس لندن به مشکلات اقتصادی داخلی ما اضافه شده که نوسانات را بیش از پیش کرده است. باید منتظر بمانیم که کشور چین چه روزی خرید می‌کند و چه روزی وارد قرنطینه می‌شود که بورس فلزات لندن قیمت‌ها را اعلام کند تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم!

منبع : felezatonline.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...