انواع سیم و کابل براساس جنس و ساختار هادی

هادی، وظیفه هدایت جریان برق در سیم یا کابل را بر عهده دارد . هادی‌ معمولاً از جنس مس، آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم است که بر اساس آن سیم و کابل به انواع مختلفی مثلا سیم با هادی مسی و… تقسیم می‌شوند.

هادی‌ از نظر ساختار نیز به دسته‌های زیر قابل تقسیم است:

  • هادی تک مفتولی ( کلاس یک)
  • هادی نیمه افشان یا تابیده منظم ( کلاس دو )
  • هادی انعطاف پذیر یا افشان ( کلاس پنج یا شش)
انواع هادی هوایی آلومینیومی 1
براساس ساختار هادی، سیم و کابل نیز به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:
  • سیم و کابل تک مفتولی یا خشک

این محصولات دارای هادی‌های تک مفتولی هستند و به دلیل قابلیت فرم‌دهی بالا، عموماً در تابلوها و توزیع‌کننده‌های برق استفاده می‌شود. این هادی کمترین میزان انعطاف‌پذیری را دارد ولی در مقایسه با هادی افشان قابلیت هدایت جریان برق آن بالاتر است.

کابل‌های مفتولی یا خشک نیز برای مصارف صنعتی و کابل‌کشی داخل ساختمان مناسب است. این محصولات قابلیت استفاده در محیط های خشک ، آبدار و مرطوب و همچنین در آجرکاری و بتن را دارد. ولتاژ نامی این نوع سیم 750/450 ولت است و برای جریان‌های مختلف با سطح مقطع عای 1.5 تا 240 میلی‌متر مربع ساخته می‌شود.

  • سیم و کابل افشان یا انعطاف‌پذیر

این نوع از محصولات دارای هادی انعطاف پذیر است . سیم و کابل افشان متشکل از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم تابیده شده است و به همین دلیل نرم بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. عموماً از آنها در سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. ولتاژ نامی این سیم های افشان 500/300 ولت است.

  • سیم و کابل نیمه افشان یا تابیده منظم

هادی این گروه از محصولات از نظر انعطاف‌پذیری بین هادی تک مفتولی و هادی افشان است. این هادی می‌تواند به صورت فشرده یا غیر فشرده باشد. ولتاژ نامی این سیم 750/ 450ولت است و کاربردی مشابه سیم‌های مفتولی دارد.

منبع : electroarvin.com و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...