معرفی انواع کابل

کابل‌ها براساس نوع هادی، نوع استفاده و کاربرد دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. این محصولات از نظر شکل هادی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ هادی گرد با حرف اختصاری (r) و هادی مثلثی یا سکتور با حرف اختصاری (s).

کابل گرد: موارد استفاده این محصول در کاربردهای صنعتی نظیر انواع تولیدات اتوماتیک و عمومی و همچین انرژی‌های تجدیدپذیر است.

11 300x233 1

کابل سکتور: این نوع از محصولات برای تأمین انرژی الکتریکی در فضای باز، زیر خاک، درون آب، داخل ساختمان، کانال‌های کابل‌کشی، نیروگاه‌ها، مصارف صنعتی و در جایی که احتمال صدمات مکانیکی به کابل وجود ندارد، به کار می‌رود.

علاوه بر این، کابل‌ها از نظر نوع استفاده به سه دسته :

  • ساختمانی
  • قدرت
  • ابزار دقیق

قابل تقسیم هستند.

خهحتهخ 300x211 1

کابل ساختمانی: در سیم‌کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل‌های ساختمانی با توجه به دو عامل؛ حداکثر دمای مجاز کار هادی و افت ولتاژ مجاز سیم و کابل تعیین می‌شوند.

سطح مقطع کابل برق از تیر تا کنتور ورودی ۶ میلیمتر مربع،‌به همراه یک رشته سیم ارت با سطح مقطع ۲۵ میلیمتر مربع است که با نظر شرکت توزیع نیروی برق تعیین می‌شود.

کابل فشار قوی یا قدرت: این محصول در اغلب صنایع کاربرد دارد. هادی آن می‌تواند تک‌لا، افشان یا نيمه افشان باشد. عایق این کابل‌ها آمیزه PVC از نوع PVC/A و روکش آنها آمیزه PVC از نوع PVC/ST1 بوده و رنگ روکش معمولاً سیاه است. این نوع کابل به صورت دفن در زمین و یا داخل کانال استفاده می‌شوند.

کابل ابزار دقیق: این محصول برای انتقال داده‌ها و به کارگیری در فناوری اندازه‌گیری و کنترل نظیر اتاق‌های کنترل واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها مناسب است به‌طور کلی، این نوع کابل وظیفه مهمی در کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع ایفا می‌کند. کابل‌ برق از نظر کاربرد نیز به دو دسته مسلح و غیرمسلح تقسیم می‌شود؛ نوع اول برای تحمل ضربه‌ها و فشار و همچنین نفوذ رطوبت، با نوارهایی از جنس فولاد و غلاف‌هایی سربی مسلح شده‌‌اند. اما نوع دوم فاقد این نوع ساختمان بوده و فقط از نقطه نظر الکتریکی عایق شده است.

002

منبع : electroarvin.com و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...