انواع و موارد گوناگون مصرف سیم و کابل برق در صنعت

مصرف سیم و کابل در این روز ها در صنایع و ساختمان ها ی مسکونی بسیار زیاد شده است که لازم و ضروری است اطلاعاتی در مورد آنها داشته باشیم.

مصرف سیم و کابل

سیم و کابل از جمله اساسی ترین ملزوماتی است که در تجهیزات و شبکه های برق و تلفن استفاده می شود. بسته به نوع تجهیزات و وسایل یا شبکه های انتقال برق، انواع گوناگونی از سیم و کابل با قابلیت ها و ویژگی های مختلف تولید و در بازار عرضه می شود.

عوامل طبقه بندی سیم و کابل

مهم ترین نکته در طبقه بندی انواع سیم و کابل سطح ولتاژ موجود است. برای هر سطح ولتاژی نوعی از سیم و کابل برق لازم است که مناسب آن باشد یعنی تحمل و قابلیت آن سطح ولتاژ را داشته باشد.

رسانا یا هادی

بسته به این که سیم و کابل در چه وسیله ای یا مداری قرار می گیرد و منبع برق چگونه است، باید تجهیزات و رساناهای (هادی) مناسبی انتخاب کرد.

مورد دیگر که باید به آن توجه کرد، جنس رسانا (هادی) و ساختار آن است. برخی رسانا ها ممکن است تنها متشکل از یک رشته ی واحد مفتولی نسبتا ضخیم باشند در حالی که برخی دیگر از رشته های نازک در هم تنیده (تابیده) – (افشان) تشکیل شده اند.

به هر ترتیب انتخاب نوع سیم و کابل بسته به جنس رسانا و تعداد رشته ها باید متناسب انتخاب شود. همچنین در کنار نوع رسانا، نوع و جنس عایق و روکش که محافظ رساناست نیز مهم است.

حفاظت الکتریکی و مکانیکی

در کنار این موارد باید به حفاظت الکتریکی و مکانیکی کار توجه نمود تا هم هدف کار و هم ایمنی محقق شود. سیم و کابل انتخابی باید به عنوان جزئی از مجموعه ای که برای انتقال برق ایجاد شده و با توجه به کاربردی که دارد، کاملا استاندارد و متناسب با دیگر اجزا باشد.

تفاوت سیم و کابل

باید دانست این دو وسیله اگرچه بسیار به هم شبیه و گاه یکی دانسته می شوند، تفاوت هایی اساسی با یکدیگر دارند. سیم و کابل هردو متشکل از رسانا (هادی) و عایق هستند اما کابل مجموعه ای بزرگ تر از سیم است و در واقع از چند سیم تشکیل می شود.

سیم در حقیقت تک رسانایی است که عمدتا از جنس آلومینیوم یا مس ساخته می شود که در یک عایق قرار دارد اما کابل می تواند خود متشکل از چند سیم عایق دار باشد که مجموعا در یک پوشش دوم (پوشش کابل یا روکش) کنار هم قرار گرفته اند.

بنابراین سیم و کابل را نباید با هم اشتباه گرفت و نام آن ها را به جای یکدیگر به کار برد.

انواع و موارد گوناگون مصرف سیم و کابل

مشخصات اصلی سیم و کابل که دانستنشان پیش از کاربرد مورد نیاز است چنان که گفتیم به طور عمده شامل جنس و نوع رسانا، نوع روکش و عایق و کاربرد می شود.

برای انتقال چنین اطلاعاتی معمولا حروفی با اختصار روی سیم و کابل درج می شود. برای مثال حرف N به معنای این است که جنس سیم، مس است. حرف Y به این معناست که دور هر رشته سیم، عایق پروتو وجود دارد. هم چنین درج این حرف به تنهایی بر روی سیم به معنای کاربرد مکالمه و خبری است.

حروف دیگری نیز وجود دارد که اطلاعات کامل تری به ما می دهد. به طور کلی بر اساس این اطلاعات می توانیم بفهمیم که سیم و کابلی که تهیه می کنیم مثلا برای استفاده در جایی که رطوبت دارد مناسب است یا خیر؛

یا این که آیا این سیم مقاومت و تحمل لازم برای استفاده در سیم کشی ساختمانی را دارد یا خیر. برخی سیم ها ممکن است هم کاربرد روشنایی و هم قابلیت استفاده در سایر لوازم خانگی را داشته باشند در حالی که برخی دیگر مخصوص روشنایی لوستر ها و چراغ ها هستند.

کواکسیال

شاید در میان انواع سیم و کابل، نام کابل کواکسیال را نیز زیاد شنیده باشید. این نوع کابل متشکل از یک سیم مسی در مرکزی ترین قسمت است. این سیم مفتولی تک رشته ای با عایقی دی الکتریک پوشیده می شود.

سپس اطراف این عایق را رشته سیم های افشانی دربر می گیرد و کل این مجموعه با یک عایق پلاستیکی نرم پوشانده می شود. این نوع از سیم و کابل را حتما برای سیم آنتن تلویزیون خود تهیه کرده اید. خوب است بدانید که در رابط سایر دستگاه های صوتی و تصویری نیز این نوع از سیم و کابل استفاده می شود.

علت ساخت این کابل به این شکل آن است که سیم داخلی از پارازیت های خارجی محافظت شود. سیم های افشان خارجی به بدنه ی دستگاه وصل می شوند اما سیم ارتباطی اصلی همان سیم تک رشته ای داخلی است.

رنگ بندی سیم و کابل

رنگ بندی عامل مهمی در تولید و کاربرد سیم و کابل است. از آنجا که هر سیم و کابلی در مجموعه کارایی خود را دارد و باید از سایر سیم ها و کابل ها متمایز گردد، رنگ های مختلفی در تولید روکش آن ها به کار می رود.

سیم تک رشته معمولا رنگ بندی مخصوصی ندارد اما معمولا با رنگ سیاه در بازار دیده می شود. در کابل های دو رشته معمولا از رنگ سیاه برای سیم فاز و از رنگ آبی برای سیم نول استفاده می شود. در سیم و کابل سه رشته معمولا یک رشته آبی است.

سیم ارت (سبز و زرد)

یک رشته زرد یا سبز است و رشته سوم سیاه یا قهوه ای است. همچنین به رنگ های طوسی و سیاه و قهوه ای نیز دیده شده است. در کابل های چهاررشته نیز معمولا همین سه رنگ دیده می شود که رشته چهارم آن هم می تواند به رنگ آبی و هم می تواند سبز یا زرد باشد. در کابل های پنج رشته ای نیز این پنج رنگ اخیر را می بینیم.

منبع : sbargh.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...