اصول سیم کشی ساختمان

سیم کشی و یا به اصطلاح برقکاری ساختمان، برخلاف چیزی که عده ای تصور می کنند، امری کاملا تخصصی است.چه بسا اگر سیم کشی ساختمان به هر دلیلی اشتباه انجام شود، در تمام طول عمر استفاده از ساختمان، ساکنین را با زحمت مواجه می سازد.

02

در سیم کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل های ساختمانی با توجه به عوامل زیر تعیین می شود:

  • حداکثر دمای مجاز کار هادی
  • افت ولتاژ مجاز سیم و کابل

سیم های ساختمانی با هادی تا سطح مقطع ۱۰ میلی متر مربع بهتر است از نوع سیم با هادی تک مفتولی دارای عایق PVC استفاده گردد.

استفاده از سیم های افشان در مواردی که انجام بعضی از قسمت های سیم کشی به طور استثنایی مشکل باشد مجاز خواهد بود.

از سیم ها و کابل های زیرگچی فقط در مواردی می توان استفاده کرد که طول انشعاب از محل سیم کشی ثابت تا محل مصرف کننده مانند چراغ بیشتر از ۱٫۵ متر نباشد.

به طور کلی در ساختمان از چند نوع سیم و کابل مانند: سیم های افشان، سیم های مفتولی، کابل های افشان سبک و کابل های افشان مفتولی سبک با عایق و روکش PVC، کابل های مخابراتی و آیفونی و نیز کابل کواکسیال استفاده می شود.

در مکان هایی که دما در آنجا بسیار زیاد است مانند جنوب کشور از عایق XLPE استفاده می شود.

01 1
اصول سیم کشی ساختمان
  1. استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد و با کیفیت هزینه بالاتری دارد اما هر چه تجهیزات از استاندارد‌های ایمنی بیشتری برخوردار باشند، احتمال و خطرات مرتبط با فرسودگی، پارگی، اتصالی، برق گرفتگی، آتش سوزی و هزینه تعمیرات کاهش می‌یابد. همچنین در مصرف برق نیز صرفه‌جویی خواهد شد.
  2. در سیم کشی ساختمان باید نهایت دقت و تمرکز را داشت تا تمامی اتصالات به درستی صورت گیرند و محکم باشند. وجود اتصالات قوی بین سیم‌ها باعث می‌شود که جریان مناسبی رد و بدل شود و زمینه به وجود آمدن هر گونه خطایی از بین برود.
  3. از موارد مهم و قابل توجه در سیم کشی ساختمان سیم ارت یا سیم اتصال به زمین است که در خصوص برخی از لوازم خانگی برقی باید مورد توجه قرار گیرد تا از بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری می‌نماید.
  4. به نوع، تعداد و ضخامت سیم‌هایی که برای سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دقت شود به طور معمول در سیم‌کشی پریز سالن و اتاق‌ها و کولر آبی از سیم شماره ۲.۵، سیم‌های مربوط به روشنایی‌ها مثل لامپ ها، لوسترها، هالوژن‌ها از شماره ۱.۵ و سیم‌های ۴ برای کولر گازی و سیم اصلی ساختمان مسکونی استفاده می‌کنند.
  5. چیزی که مسلم است، سیم کشی ساختمان کاری کاملاً تخصصی است و اجرای آن نیاز به نیروی ماهر و متخصص دارد چه بخواهید کولر آبی خانه‌تان را سیم‌کشی کنید. در این مطلب تنها اطلاعات کلی در مورد بعضی موارد سیم‌کشی در اختیار شما قرار گرفت.

منبع : address.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...