آشنایی با انواع سیم کشی ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف ساختمان سازی هم روز به روز در حال رشد و توسعه است که برای رسیدن به نتیجه‌ای درست باید مراحلی را طی کند که هر کدام نقش ویژه و مکملی برای آماده شدن یک ساختمان دارند.

سیم کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت و آماده‌سازی ساختمان مسکونی است.

انجام دادن درست و استاندارد سیم کشی ساختمان مهم‌ترین اصل برای به دست آوردن نتیجه دلخواه است. سیم کشی ساختمان باید کاملاً مطابق با آئین‌نامه‌های اجرایی و قوانین باشد.

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان بسته به نوع پروژه و کاربرد ساختمان به دو روش توکار و روکار انجام می‌شود.

در سیم‌کشی روکار سیم‌ها از روی گچ دیوار عبور داده می‌شوند که معمولاً به جهت حفظ زیبایی، نظم و امنیت از یک لوله برق مخصوص یا داکت برای پوشاندن سیم‌ها استفاده می‌شود.

با وجود اینکه این روش سیم‌کشی یکی از ضعف‌های ساختمان بشمار می‌رود، ولی اگر مشکلی در سیم‌کشی به وجود بیاید عیب‌یابی و دسترسی به سیم‌ها برای رفع مشکل آسان‌تر است.

سیم‌کشی روکار

در مقابل این روش، سیم‌کشی توکار بسیار متداول شده و شیوه‌ای مناسب و قابل اجرا برای تمامی پروژه‌های ساختمانی مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و غیره است. در این روش هم ظرافت و زیبایی ساختمان حفظ خواهد شد و هم ایمنی رعایت می‌شود.

در روش سیم‌کشی توکار، سیم‌ها از زیر سیمان یا گچ یا زیر کار عبور می‌کنند. در محل‌هایی که نیاز به لوله گذاری نیست سیم مخصوص داخل دیوار قرار می‌گیرد.

در سیم‌کشی توکار هم می‌توان از سیم‌های مخصوص و مجهز به چند لایه عایق، به‌طور مستقیم در زیر گچ استفاده کرد و هم می‌توان لوله‌های خرطومی و PVC مخصوصی را در زیر گچ کار گذاشت و به کمک فنر مخصوص سیم‌کشی، سیم‌های برق را درون آن‌ها قرار داد.

سیم کشی توکار

منبع : address.ir و tadbirkara.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...