اعمال تحریم‌ها موجب خودکفایی در تولید کابل خورشیدی شد

حمید کمالی کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه الکتروسیم هدایت دو محصول سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی را در سبد تولیدات خود دارد و برای ساخت این نوع محصولات از مفتول مس هشت میلی‌متر و گرانول PVC که به عنوان مواد اولیه اصلی و پایه انواع سیم و کابل برقی و مخابراتی شناخته شده‌اند، استفاده می‌کند و هر دو ماده نیز از شرکت‌های داخلی خریداری می‌‌شود. قابل ذکر است که میزان ظرفیت اسمی مجموعه 15 تن در ماه برآورد شده و تناژ تولید کارخانه به دلیل مشکلات موجود در حوزه تولید، کمتر از ظرفیت اسمی است.

وی افزود: در دو سال اخیر شاهد افزایش شدید قیمت مواد اولیه به ویژه مس بودیم که این موضوع بر روند کاری هر تولیدکننده‌ای به هر نحوی تاثیر می‌گذارد. در واقع افزایش قیمت‌ها به مرور زمان موجب کاهش نقدینگی تولیدکننده می‌شود و تهیه مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ایران کشوری دارای منابع معدنی غنی است و مواد اولیه مصرفی در صنعت سیم و کابل به وفور در کشور وجود دارد و از این لحاظ مشکل خاصی وجود ندارد و تنها نوسانات قیمتی و کمبود نقدینگی معضل اصلی صنعتگران به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت الکتروسیم هدایت تصریح کرد: انواع سیم و کابل برقی و مخابراتی در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، سیم و کابل‌های برقی در تولید لوازم خانگی و ساختمان‌سازی و کابل‌های مخابراتی نیز در بخش مخابرات به کار گرفته می‌شود. کابل‌های خورشیدی یا سولار از دیگر محصولات تولیدی مجموعه الکتروسیم هدایت به حساب می‌آید که می‌توان گفت واحد تولیدی ما را از سایر کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل متمایز می‌کند. کابل‌ خورشیدی در پنل‌هایی که در نیروگاه‌های برق استفاده می‌شوند، کاربرد دارد و به جرات می‌توان گفت که شرکت الکتروسیم هدایت اولین تولیدکننده این نوع کابل خورشیدی در کشور به حساب می‌آید.

کمالی کرمانی عنوان کرد: پیش از اقدام ما برای تولید کابل‌های خورشیدی، این محصول از طریق واردات تامین می‌شد. در شرایطی که به دلیل وضع تحریم‌ها با محدودیت‌های وارداتی مواجه هستیم، توانستیم در این زمینه کشور را به خودکفایی برسانیم. در سال‌های گذشته پیمانکارانی که سیستم‌های خورشیدی را از کشور چین و کشورهای اروپایی وارد می‌کردند، کابل‌های خورشیدی را نیز از این راه وارد کشور می‌کردند اما اکنون ما به عنوان تامین‌کننده عمده این محصول در کشور شناخته شده‌ایم و می‌توانیم به نیاز بازار داخلی در این زمینه پاسخ دهیم.

وی در خصوص مواد مورد نیاز جهت تولید کابل خورشیدی توضیح داد: مواد اولیه برای تولید کابل‌های خورشیدی با سایر سیم و کابل‌های برقی و مخابراتی متفاوت است؛به طوری که مس به کار گرفته شده در این نوع کابل، مس قلع‌اندود شده است و در واقع مس خالص در ساخت کابل خورشیدی استفاده‌ای ندارد. عایق از نوع XLPE بوده و روکش آن مواد هالوژن‌فری بوده که کاملا با روکش‌های سیم‌های برق و مخابراتی متفاوت هستند.

مدیرعامل شرکت الکتروسیم هدایت ابراز کرد: با وجود تمام مشکلات میزان فروش داخلی انواع سیم و کابل تولیدی مجموعه تغییر چندانی نداشته است و همچون گذشته قادر به پوشش کامل بازار داخلی هستیم. در رابطه با فروش کابل‌های خورشیدی می‌توان گفت که ما تاکنون به صورت مستقیم صادرات نداشته‌ایم بلکه از طریق واسطه و نماینده‌ها این نوع محصول به کشورهایی همچون ارمنستان و امارات ارسال شده است.

کمالی کرمانی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز واحد تولیدی الکتروسیم هدایت را چگونه ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: شرایط فعلی کشور به گونه‌ای بوده که هر مجموعه‌ای در تلاش است موقعیت کنونی خود را حفظ کند و در واقع تمام صنعتگران مستقل برای بقاع می‌جنگند. ما نیز برای دورنمای کارخانه برنامه‌های توسعه‌ای داریم اما در حال حاضر و با وجود مشکلات اقتصادی کشور، برداشتن هر گامی در جهت توسعه عملی غیرمنطقی محسوب می‌شود چراکه روزهای پیش‌رو به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

وی در پایان به مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل اشاره کرد و توضیح داد: علاوه بر افزایش قیمت‌ها و کاهش نقدینگی تولیدکنندگان، عرضه محصولات تقلبی در بازار از مهم‌ترین چالش‌های واحدهای تولیدی سیم و کابل‌های برتر محسوب می‌شود. عدم نظارت بر اجناس موجود در بازار سرعت عرضه محصولات تقلبی را افزایش می‌دهد. واحدهای تولیدی زیرزمینی با استفاده از نامرغوب‌ترین مواد اولیه و بدون رعایت استانداردهای جهانی و ایمنی سیم و کابل تولید می‌کنند و در زمان افزایش قیمت‌ها، مشتریان به طور طبیعی جذب محصولات با قیمت ارزان و بی‌کیفیت می‌شوند. استفاده از این نوع کابل‌ها در درازمدت آسیب‌های جدی را به همراه دارد.

منبع : felezatonline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...