استانداردهای تولید کابل فشار قوی

استاندارد کابل فشار قوی

استاندارد کابل فشار قوی

راهنمای انتخاب و خرید کابل فشار قوی

آیا می دانید کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشارقوی یا کابل ولتاژ بالا گونه ای از کابل می باشد که به منظور منتقل کردن انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا استفاده می شود. ساختمان این کابل‌ها با توجه به کاربردشان متفاوت می باشد. ویژگی کابل فشار قوی به وسیله یک سری علائم بر روی آن درج می‌شود.

اگرچه آلومینیوم چهارمین فلز رسانای برتر بعد از طلا، نقره و مس، محسوب می شود، اما تنهایی قادر به تولید کابل‌های برق مناسب نیست. آلومینیوم بسیار انعطاف پذیر است و می تواند زیر فشار وزن خود کشیده شود. برای برطرف کردن این قبیل مشکلات در تولید کابل‌های برق فشار قوی از هسته فولادی استفاده می شود تا شکل کابل‌ها ثابت بماند.

شرکت دانیال نور تولید کننده کابل های فشار قوی، انواع آن را در ولتاژهای 230 و 400 کیلو ولت تولید و در پروژه های زیادی از آن استفاده شده است. به دلیل تکنولوژی خاص این مدل کابل ها و مهار میدان الکتریکی در سطح ولتاژ فشار قوی،بکار برده می شود.

کابل فشار قوی چه کاربردی دارد؟

ساختار این کابل فشار قوی با توجه به کاربردی که دارند،‌ متفاوت هستند. و اینکه کابل های فشار قوی علاوه بر انتقال برق در ولتاژهای بالا کاربردهای دیگری نیز دارد که در به آن اشاره می کنیم:

  • متصل کردن فیبر نوری
  • کاربردهای صنعتی
  • بر روی دکل‌های بزرگ و بین شهری
  • منتقل کردن ولتاژ بالا در زیرزمین

ساختار کابل فشار قوی

معمولا کابل های فشار قوی برق از هسته فولادی و روکش آلومینیومی تولید می شوند. این نوع کابل ها با عايق XLPE و سطح ولتاژ بیشتر از 36 كيلوولت تولید می شوند. با اینکه آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس، چهارمین فلز رسانای برتر به حساب می آید ولی به تنهایی به منظور تولید کابل‌های برق مطلوب نمی باشد.

آلومینیوم به مقدار زیادی منعطف می باشد و می تواند در اثر فشار وزن خود، بیش از اندازه کشیده شود. به منظور رفع این مسائل در ساخت کابل‌های برق فشار قوی از هسته فولادی بکار برده می شود تا شکل کابل‌ها تغییری نکند.

به دلیل اینکه جریان متناوب از روکش آلومینیومی عبور می کند، به طور کلی هسته فولادی نقش ویژه ای در این مورد ندارد. لازم به ذکر است هسته فولادی به منظور منتقل کردن جریان مستقیم به خوبی عمل نمی کند زیرا از لحاظ رسانا بودن در بین فلزات، در مکان دهم قرار دارد.

لازم به ذکر می باشد که فولاد و آلومینیوم در اثر فشار و تغییر دما به مقدار گوناگونی تغییر اندازه داده و در نتیجه می تواند موجب شکسته شدن یا پاره شدن کابل شود.

استاندارد کابل فشار قوی

  • در ایران ولتاژهای استاندارد شبکه های فوق توزیع ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت می باشد. کابل های فشار قوی معمولا” به منظور بهره گیری در این ولتاژها تولید می شوند.
  • عايق XLPE به وسیله خط CCV كه به کمک كامپيوتر كنترل می شود بر رویهادی تزريق می شود.
  • عايق XLPE تزريق شده باید ساختمان كريستالی كاملا یکسانی داشته باشد و هیچ گونه ناخالصی نداشته باشد.
  • در بخش مهم و اساسی خط CCV كنترل كيفيت های لازم صورت گیرد.
  • عايق XLPE از لحاظ فيزيكی و شيميايی باید تمایل به ایجاد زنجيره با مولكول های آب داشته باشد.
  • در صورتی که آب يا بخار آب در قسمت عايق موجود باشد موجب به وجود آمدن زنجيره ها و کاهش مقدار مقاومت الكتريكی عايق می شود.

استاندارد های مرتبط به کابل فشار قوی

در حقیقت این استانداردها نشان دهنده کمترین نیازهای الكتريكی ، مكانيكی و حرارتی در ارتباط با كابل ها می باشد.

IEC 60840

POWER CABLES WITH EXTRUDED INSULATION AND THEIR ACCESSORIES FOR RATED VOLTAGES ABOVE 30 KV ( UM=36KV) UP TO 150 KV (IM = 170 KV)- TEST METHODS AND REQUIREMENTS

IEC 62067

POWER CABLES WITH EXTRUDED INSULATION AND THEIR ACCESSORIES FOR RATED VOLTAGES ABOVE 150 KV (UM= 170KV) UP TO 500 KV (IM= 550 KV) – TEST METHODS AND REQUIREMENTS

منابع:

نخبگان طراح ، ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...