آموزش تصویری نحوه ساخت و سوکت زدن کابل شبکه

مطمئنا شما می توانید کابل های شبکه یا اترنت را از فروشگاه ها خریداری کنید اما گاهی اوقات شما به یک کابل شبکه طولانی تر یا کوتاهتر نیاز دارید و یا اینکه کابل شبکه ای که تازه خریداری کرده اید بر اثر یک اتفاق پاره شده است مسلما تعمیر کابل شبکه بسیار به صرفه تر از خرید یک کابل شبکه جدید است. تنها کافی است که از جایی که کابل پاره شده است سیم را برش دهید و با آچار شبکه کانکتور مدولار را به کابل وصل کنید.

نحوه ساختن کابل شبکه و شناخت رنگ بندی کابل شبکه کراس (Cross) ، استریت (Straight)

قبل از اینکه ساخت کابل شبکه را شروع کنیم باید در مورد اینکه از کابل های Cat5 می خواهیم استفاده کنیم یا Cat6 تصمیم گیری کنیم. پهنای باند کابل های Cat6 برابر ۲۵۰ مگاهرتز است و نسبت به Cat5 افت ولتاژ بسیار کمتری دارد. کابل های Cat6 برای مسافت های طولانی مناسب هستند و قطر آن نسبت به Cat5 بیشتر است. سرعت انتقال اطلاعات از تفاوت های اصلی این دو نوع کابل می باشد که در کابل های Cat5 سرعت معادل ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و در کابل Cat6 معادل ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید رنگ بندی کابل Cat6 و Cat5 به این صورت است که ما ۴ جفت سیم با رنگ های آبی – سفید آبی، نارنجی – سفید نارنجی، سبز – سفید سبز، قهوه ای – سفید قهوه ای داریم. از بین این سیم ها ۲ تای آنها وظیفه ارسال اطلاعات، ۲ تا وظیفه دریافت اطلاعات و مابقی وظیفه گرفتن نویز را دارند.

002 6

سوکت شبکه Cat6 و Cat5 هر دو RJ45 می باشد. یک کانکتور اترنت دارای ۸ پین می باشد و هر پین توسط یک عدد شناسایی می شود که از سمت چپ به راست شروع می شود.

003 2

اگر کاربر کنجکاوی بوده باشید حتماً پی برده‌اید که بیشترین حرارت تولید شده در کابل‌های سیاری در قسمت اتصال دوشاخه و یا پریز ایجاد می‌شود.

به‌طور کلی هرجایی که اتصالی صورت گرفته باشد محل تلفات بیشتر و درنتیجه ایجاد حرارت بیشتر است. این حرارت با جریانی که از سیم یا دوشاخه و پریز عبور می‌کند رابطه مجذور دارد به‌طوری‌که با دو برابر شدن جریان عبوری میزان حرارت تولید شده چهار برابر می‌شود.

بنابراین باید با ایجاد اتصالی محکم و دقیق کمترین میزان مقاومت را در محل‌های اتصال ایجاد کرد.

بهترین پیشنهاد در این مورد استفاده از سرسیم است. سر سیم‌ها را می‌توانید باقیمتی بسیار ناچیز خریده و با انبر به سر سیم ها متصل کنید.

004 2

لوازم مورد نیاز برای ساخت کابل شبکه

قبل از شروع ساخت کابل شبکه ابتدا اطمینان حاصل کنید که لوازم مورد نیاز زیر را دارید:

  • کابل UTP
  • کانکتور مدولار (مانند RJ45)
  • آچار شبکه
  • در صورت امکان تستر کابل
  • قیچی

قبل از شروع آموزش بهتر است کمی به تفاوت کابل های متداول شبکه CAT5 بپردازیم:

تفاوت کابل کراس با استریت در چیست؟

از کاربرد های کابل کراس (Cross) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال مستقیم یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر
  • اتصال کامپیوتر به روتر (به صورتی که کابل کراس وضعیت Send کارت شبکه شما را به Receive روتر و بالعکس متصل میکند)
  • اتصال مودم روتر به فایروال

از کاربرد های کابل استریت (Straight) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متصل کردن کامپیوتر به سوئیچ یا هاب
  • متصل کردن کامپیوتر به مودم ADSL
  • متصل کردن مودم ADSL به سوئیچ یا هاب

در حال حاضر شبکه های کامپیوتر و دستگاه ها به قدری هوشمند شدند که تفاوت کابل را تشخیص میدهند و شما میتوانید براحتی از هر یک از کابل های معرفی شده برای کارهای خود استفاده کنید.

کابل شبکه را بردارید و طول آن را اندازه گیری کنید و بعد خیلی ساده کابل را با قیچی یا با سیم چین برش بزنید. سپس روکش سیم را بردارید.

005 2

در آچارهای شبکه ای مانند زیر یک تیغه وجود دارد که با آن می توانید ژاکت کابل را بردارید. در این مرحله باید مراقب باشید تا به سیم های داخلی آسیب نرسانید

006 1

بعد سیم های داخلی را که به صورت جفت جفت وجود دارند را از هم جدا کنید.

007 2

با تاب دادن سیم ها به صورت چرخشی می توانید جفت سیم ها را از هم باز کنید.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و anzalweb.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...