سیاه شدن مس سیم و کابل

سیاه شدن مس سیم وکابل مشکلی است که برخی از تولید کننده گان صنعت سیم و کابل با آن مواجه اند.در این مقاله روشی برای حل این مشکل حین پروسه تولید ارائه می دهیم.

اکسید شدن یا سیاه شدن مس در پروسه تولید هادی سیم و کابل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. دستگاه راد ، فاین و یا مدیوم در مرحله آخر کشش شستشوی مس را انجام می دهند. آب آنیلر وظیفه تمیز کردن مس را بر عهده دارد.

بنابراین قبل از جمع آوری هادی بر روی قرقره ،خشک کن دستگاه ها اگر به درستی کار نکنند بعد از مدتی (هنگامی که به دست مشتری رسیده و یا پس از مدتی در انبار مشتری) اکسید و سیاه خواهد شد.

ممکن از بعضی از قسمتهای مس خیس شده و اکسید شده نه همه مس و این ممکن از داخل کارخانه که سیم و کابل بسته بندی شده بصورت قرقره یا کلاف مشخص نباشد و اگر ما بخواهیم این مشکل را پیدا کنیم نتوانیم سیاهی مس را در کارخانه ببینیم ،چون اکسید شدن مس نیاز به زمان دارد.

آب صابون یا سولوشن مورد استفاده درون دستگاه های راد و فاین و مدیوم اگر فاسد شده باشند یا ناخالصی درون آنها مشاهده گردد یا بد بو و شکل ظاهری آن (رنگ) تغییر کرده باشد نیز ممکن است باعث سیاهی و اکسید شدن مس باشد که در این مواقع بایستی آب صابون تعویض گردد.

مورد دیگر اکسید شدن هادی سیم و کابل افشان و مفتولی میتواند دست مشتری اتفاق بیافتد که ممکن است محل نگهداری و انبارش سیم و کابل در جائی که رطوبت بالایی دارد انجام می شود که این نحوه انبارش در محل نمور باعث سیاه شدن مس می شود.

بنزو تری آزول ( BTA )

بنزو تری ازول با نماد BTA ترکیبات شیمیایی نیتروژن داری هستند که از مهم ترین کاربرد های آن ها می توان به بازدارندگی خوردگی در فلزاتی مانند مس اشاره نمود.

برای برطرف کردن اکسیداسیون مس در مراحل تولید می توانیم از ماده با نام بنزو تری آزول ( BTA ) استفاده کنیم .

اتصال کابل‌ها به مدار

برای اتصال کابل به مدار از کابل‌شو یا کفش کابل استفاده می‌کنند. کابل‌شوها ممکن است پیچ و مهره‌ای، با پرس، یا با لحیم به کابل متصل شوند.

مشخصات بنزوری آزول :

  • بنزو تری آزول نسبتا قابل حل در آب است، به راحتی قابل تجزیه نیست و دارای خاصیت جاذب یووی (UV) و پایدار کننده نوری می‌باشد.
  • بنزوتری آزول به خاطر قابلیت انعطاف پذیری آن شناخته شده است و در حال حاضر به عنوان یک مهار کننده در امولسیون‌های عکاسی و به عنوان یک معرف برای تعیین تحلیلی نقره استفاده می‌شود.
  • مهمتر از همه، به طور گسترده‌ای از آن به عنوان مهارکننده خوردگی در آب استفاده می ‌کنند.
  • مشتقات بنزوتریازول دارای خواص شیمیایی و بیولوژیکی هستند.

کاربرد بنزوتری آزول :

  • مورد استفاده در صنایع فلز آلومینیوم و مس (ضدخورندگی)
  • مهار کننده در امولوسیون عکاسی

فرمول مقاومت الکتریکی در سیم رو میشه اینجوری بیان کرد :

مقاومت الکتریکی = ( مقاومت مخصوص فلز ضرب در طول سیم ) تقسیم بر سطح مقطع یا همون قطر سیم

مقاومت مخصوص برای هر فلز مشخص و از قبل تعیین شده .

نحوه اضافه کردن بنزوتری آزول به محلول آب صابون :

به ازای هر ۱ لیتر الکل صنعتی (متانول) ۱۰ گرم از بنزوتری آزول اضافه کرده و حل می کنیم.(دقت شود بوی آن استنشاق نشود) سپس محلول را داخل مخزن آب آنیلر می ریزیم .

هنگامی که آب صابون رقیق شد می توان دوباره این کار را انجام داد. بهتر است نوع صنعتی بنزوتری آزول برای این کار خریداری شده و استفاده گردد.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...