کابل اعلام حریق (بخش دوم)

شستی اعلام حریق ( قطع اضطراری ) :

برای راه اندازی دستی سیستم اعلام حریق در زمان مشاهده آتش سوزی توسط افراد به کار میرود.

آژیر و چراغ هشدار سیستم اعلام حریق :

در حقیقت وظیفه اصلی آنها اطلاع رسانی و هشدار به افراد داخل محیط آتش گرفته میباشد گاهی اتفاق می افتد که در بخش هایی از یک محیط مثل ساختمان های اداری و تجاری و غیره …

وقتی سانحه آتش سوزی رخ میدهد،عدم هشدار لازم به دیگر بخش های آن ساختمان و گسترده شدن حریق باعث می شود که افراد در طبقات دیگر مبحوث شده و این امر موجب به خطر افتادن جان افراد می شود.

فلکه آب بارانی در سیستم اعلام حریق :

آخرین فرمان از کنترل پنل سیستم اعلام حریق به این بخش ارسال میشود که وظیفه فلکه آب بارانی پاشش آب بصورت قطرات بارانی در محیط آتش گرفته است در حقیقت وظیفه اطفاء حریق را دارد.

به طور کلی کابل های مداراعلام حریق را متناسب باکارکردشان به دوگروه تقسیم می کنند:

۱-کابل های اعلام حریق:

کابل هایی که بعد از حریق استفاده نمیشوند و جهت اشکارسازی حریق بکار میروند؛ مانند کابل های شستی ها و دتکتورها.

۲-کابل های اطفاء حریق:

کابل هایی که کاربریشان بعد از حریق می باشد مانند کابل های منبع تغذیه،آژیرها،چراغ ها و خاموش کننده ها.

از این رو بیشتر سازندگان و مالکان ساختمانی هزینه های بالایی را جهت نصب سیستم های اعلام حریق با بهترین و معتبرترین برندهای جهان متحمل میشوند تا در صورت بروز آتش سوزی و قبل از آنکه آتش به مرحله غیرقابل کنترلی برسد افراد را از آتش سوزی آگاه نموده تا بتوانند آتش را مهار کنند.

حال تصور نمایید سالیان سال این سیستم در ساختمان نصب شده تا در زمان حادثه جان افراد را نجات دهد ولی به خاطر استفاده از کابل های نامناسب به دلیل ارزان قیمت بودن و یا عدم اطلاع و شناخت پیمانکاران نسبت به کابل های اعلام حریق یا ضد حریق؛ به محض شروع حریق کابل های نامرغوب استفاده شده در سیستم اعلام حریق از بین رفته و ارتباط تمامی اجزای سیستم قطع می شود و هیچ دستوری به کنترل پنل جهت روشن کردن آژیرها و چراغ ها ، اسپیکلرها و سایر تجهیزات قرار گرفته در مدار نخواهد رسید و این فاجعه عظیم فقط و فقط به خاطر عدم استفاده از کابل های استاندارد و ارزان قیمت رخ می دهد.

استفاده از کابل های اعلام واطفاء حریق:

از آنجا که کابل های اطفاء حریق ، مقاومت مکانیکی بالایی دارند بیشتر در مکان هایی استفاده می شوند که در معرض خطراتی از قبیل سقوط اجسام،وارد شدن ضربه به کابل، پاشش آب و.. قرار می گیرند.

افزون بر مقاومت مکانیکی بالا ، این کابل ها دارای مقاومت الکتریکی خوبی نیز در برابر امواج الکترومغناطیس از خود نشان می دهند؛چرا که در ساختمان این کابل ها برای جلوگیری از اسیب های ناشی از نویزهای موجود در محیط ،ازفویل و شیلد استفاده می کنند.

از این رو ازکابل های اعلام و اطفاء حریق بیشتر در مکان هایی که در زیر به آنها اشاره شده است ،استفاده می شود:
  1. جهت استفاده برای کابل های قدرت و کنترل سیستم اعلام حریق
  2. سیستم هشدار دهنده صدا
  3. سیستم های روشنایی اضطراری

مشخصات کابل های اعلام و اطفاء حریق:

طبق استانداردهای بین المللی کابل هایی که برای سیستم های اعلام حریق استفاده می شوند می بایست کم دود و فاقد گازهای سمی هالوژن باشند، تا حین اتش سوزی افراد در معرض حریق در اثر تولید گازهای سمی و دود دچار خفگی نشوند و بتوانند راه خروج را تشخیص دهند . همین طور این کابل ها نباید شعله را به سرتاسر ساختمان انتشار دهند و به مفهوم دیگر خود خاموش شونده باشند.

در مکان هایی که از کابل های اطفاء حریق استفاده شده است به دلیل اینکه کاربریشان بعد از حریق مفهوم پیدا می کند ،باید توانایی ایستادگی در برابر شعله های آتش را داشته باشند و خللی در انتقال دیتا هنگام حریق نداشته باشند.

نکاتی که برای تهیه کابل اعلام حریق یا کابل مقاوم در برابر آتش قابل تأمل است به شرح زیر می باشد:

۱- Low Smoke یا کم دود بودن مطابق استاندارد IEC 61034-1/2

یک جنبه مهم در ارزیابی عملکرد سیم و کابل ها هنگام سوختن به خارج کردن اضطراری افراد و قابلیت دسترسی برای مهارآتش مرتبط می شود.

در این راستا برای کابل کشی سیستم های اعلام حریق از کابل های کم دود استفاده میشود . کابلی کم دود معرفی می شود که چگالی دود تولیدشده حاصل از سوختن روکش آن در رنج استاندارد باشد تا مانع دید افراد نشود.

۲- Halogen Free یا فاقد گازهای سمی هالوژن مطابق استاندارد IEC 60754-1/2

هالوژن شامل پنج گاز سمی فلوئور،کلر،برم، ید و استاتین می باشد. مادامی که روکش سیم و کابل می سوزد،گازهای سمی موجود در آنها آزاد شده و محیط اطراف را آلوده میکند.

کابل های بدون هالوژن دارای شاخص سمیت پایین در حد مجاز استاندارد می باشند.چراکه در صورت بالا بودن این گازها موجبات خفگی افراد در معرض آتش فراهم می شود.

لذا استفاده از کابل های بدون هالوژن در سیستم های اعلام حریق ضروری می باشد.

۳- Flame Retardant یا بازدارنده انتشار شعله مطابق استاندارد IEC 60332-2/3

سیم و کابل نامرغوب خود می تواند با انتقال آتش در شبکه کابل کشی باعث گسترش آتش سوزی در سرتاسر ساختمان و به بار آوردن خسارات غیر قابل جبرانی شوند .

کابل های بازدارنده انتشار شعله و یا به اصطلاح خود خاموش شونده پس از حذف منبع اشتعال به خودی خود خاموش می شوند و شعله های آتش را در مسیر کابل کشی انتشار نمی دهند.

ازینرو شرکت سیلیکون کابل یاقوت بدون در نظر گرفتن عدم صرفه اقتصادی ، همه سیم و کابل های خود را با قابلیت خود خاموش شوندگی تولید می نماید.

۴- Fire Resistance یا مقاوم در برابر آتش مطابق استانداردهای IEC 60331-21 و BS 6387

کابل های مقاوم در برابر آتش برای حفظ یکپارچگی مدار در سیستم های اعلام حریق در شرایط آتش طراحی شده اند. در عایق و روکش این کابل ها از کامپاندهای بسیار خاص و مقاوم در برابر شعله های آتش استفاده می شود تا در زمان آتش سوزی تخریب نشده و هادی ها به یکدیگر اتصال پیدا نکنند.

خاصیت مقاوم در برابر آتش در کابل های اطفاء حریق بسیار حائز اهمیت است ، چرا که این کابل ها بعد ازآتش سوزی جهت ارتباط بین آژیرها،چراغ ها،منبع تغذیه ، خاموش کننده ها با کنترل پنل در سیستم های اعلام حریق ایفای نقش میکنند و میبایست در برابر آتش و ضربات مکانیکی ناشی از سقوط اجسام و پاشش آب مقاومت بالایی داشته باشند.

۵- Foil & Sheild یا فویل و شیلد

نویزهای الکتریکی در محیط های اطراف ما به وفور یافت می شوند.این نویزها تداخل های الکترو مغناطیسی را هدایت و منتشر می کنند. این اختلال می تواند به صورت جدی روی عملکرد مناسب تجهیزات تاثیر بگذارد و مانع عملکرد صحیح و به هنگام اجزای سیستم اعلام حریق شود . ازینرو برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم و ضروری است که در این سیستم از کابل فویل و شیلددار استفاده کنیم .

نتیجه گیری:

ما در این مقاله تلاش کردیم ابتدا شما را با ساختار کلی سیستم اعلام حریق آشنا سازیم و در بخش پایانی با قابلیت و ملزومات کابل اعلام حریق و یا کابل ضد حریق که یکی از اجزاء حیاطی و کاربردی سیستم اعلام حریق است را بطور فنی و تخصصی بررسی کنیم.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...