کابل فیبر آرموردار چیست؟

کابل فیبر آرموردار چیست؟ ساختار و انواع آن در صنعت

کابل فیبر آرموردار محافظت بیشتری را برای کابل نوری فراهم می کند، بدون اینکه انعطاف پذیری و عملکرد آن از بین برود و همچنین در مواجه با جوندگان مقاوم است.

کابل فیبر آرموردار چیست؟

آیا برای نصب کابل فیبر نوری کانالی خود و برای اطمینان از امنیت آن در یک لینک فیبر نوری مشکل دارید؟ این مساله به سادگی با استفاده از کابل فیبر نوری آرمورددار ( استفاده از فلز در داخل کابل) دیگر یک مشکل نخواهد بود.
کابل آرموردار محافظت بیشتری را برای کابل فیبر نوری فراهم می کند، بدون اینکه انعطاف پذیری و عملکرد آن از بین برود. کابل آرموردار در مواجه با جوندگان، رطوبت و مسائل دیگر که ممکن است باعث آسیب شود، قوی تر و قابل اعتمادتر است.
کابل‌های آرموردار در مکان هایی که در معرض آسیب‌های مکانیکی قرار دارند، مانند خارج از دیوارها، به عنوان جایگزینی برای کانال نصب می‌شوند. کابل آرموردار معمولاً دارای یک نوار فلزی است تا اطمینان حاصل شود که پیوستگی الکتریکی ایمن با زمین ایجاد شده است.
به طور معمول در مکان‌هایی که جزء مناطق خطرناک مثلا در محیط های گرد و غبار زیاد، روغن، رطوبت و یا حتی آسیب جوندگان وجود دارد نصب می شود.

ویژگی های برتر کابل فیبر آرموردار آنرا یک انتخاب مناسب برای محیط دانشگاه ها و ستون اصلی ساختمان، مراکز داده و برنامه های کاربردی صنعتی می سازد.

ساختار کابل آرموردار

کابل فیبر نوری آرموردار تمام ویژگی های کابل های پچ استاندارد را حفظ می کند، اما برای مقاومت در برابر خش، فشار و جوندگان بسیار قوی تر و سخت تر است. در هنگام استفاده در محیط سخت یا فضای محدود، انعطاف پذیری و دوام بالایی دارد. کابل فیبر آرموردار با چندین لایه ساخته شده است تا کابل را تضمین کند. پوسته پلاستیکی بیرونی محافظت در برابر جوندگان، سایش و پیچش را فراهم می کند.
سپس ما می توانیم یک لوله فولادی سبک را بین فیبرهای نوری و پوسته بیرونی ببینیم که حفاظت بهتر از الیاف در مرکز را فراهم می کند. و یک لایه کولار در داخل پوسته خارجی برای پوشش لوله های فولادی قرار می گیرد. این تصویر به سادگی ساده ترین ساختار کابل آرموردار را نشان می دهد و با توجه به موقعیت های مختلف استفاده، تغییر می کند.

انواع کابل آرموردار

کابل فیبر نوری آرموردار می تواند به دو نوع با توجه به لوله های فلزی تقسیم شود: کابل فیبر آرموردار بهم پیوسته (Interlock) و کابل آرموردار راه راه (Corrugated) .کابل آرموردار پیوسته یک آمور آلومینیومی است که به صورت کروی در اطراف کابل پیچیده شده و در کابل های Indoor و Indoor-Outdoor یافت می شود. سختی و مقاومت زیادی دارد.
کابل ارمور راه راه با نوار فولادی دورتا دور کابل به صورت طولی پوشش داده شده است. در کابل هایOutdoor یافت می شود و حفاظت مکانیکی بیشتر و حفاظت از جوندگان را فراهم می کند. هر دو نوع از این فیبرهای آرموردار امکان نصب در مناطق خطرناک از جمله محیط هایی با گرد و غبار زیاد، روغن، گاز، رطوبت و یا حتی جوندگان آسیب زا را دارند.

کابل فیبر برای استفاده Indoor و Outdoor

کابل فیبر آرموردار می تواند برای کابردهای Indoor، Indoor/Outdoor و Outdoor (OSP) استفاده شود. با توجه به محیط های مختلف نصب و راه اندازی، به طور کلی کابل آرموردار tight-buffered و کابل آرموردار loose-buffered وجود دارند:

معمولا کابلهای فیبر آرموردار loose-buffered در کابردهای فضای Outdoor استفاده می شود ، در حالی که هر دو کابل فیبر آرموردار tight-buffered و loose-buffered هم در فضای Indoor و Indoor/Outdoor می توانند مناسب باشند.

کابل آرموردار Indoor

کابل آرموردار مورد استفاده برای Indoor اغلب شامل فیبر نوری با tight-buffered یا loose-buffered ، عنصر مقاوم و جکت داخلی می باشد. جکت داخلی معمولا توسط یک آرمور فلزی متقاطع پیچ خورده احاطه شده است.

همانطور که فن آوری ارتباطات فیبر نوری به سرعت با FTTX توسعه می یابد، تقاضای زیادی برای نصب کابل های فیبر نوری در داخل و بین ساختمان ها وجود دارد. کابل فیبر آرموردار داخل ساختمان، تغییرات دمایی و فشارهای مکانیکی کمتری را تجربه می کند و می تواند در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشد.

کابل آرموردار Indoor/Outdoor

این کابل فیبر نوری آرموردار محبوبیت زیادی در شبکه مخابراتی امروزه دارد که اجازه می دهد در ارتباطات از ساختمان به ساختمان، انتقال از محیط کابل داخلی به کابل خارجی حذف شود. تصویر زیر ساختار کابل فیبر آرموردار چند منظوره I / O که معمولا استفاده می شود را نشان می دهد.

کابل آرموردار Outdoor

کابل های آرموردار در فضای باز برای اطمینان از ایمنی در محیط فضای باز پیچیده ساخته شده است و بیشتر آنها طراحی loose buffer است:

با وجود یک عنصر مقاون در میان کابل و loose tube بودن آن و وجود ژل ضد آب استحکام این نوع کابل را بیشتر می کندو آن را ضد آب می نماید. ترکیبی از جکت بیرونی و حفاظت با آرمور این کابل را در برابر حیوانات جونده و آسیب های ناشی از دفن مستقیم محافظت می کند.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و sbargh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...