دستورالعمل حمل، جابجایی، انبارش قرقره‌ها

این مقاله شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و روش‌ها برای به کارگیری ایمن کابل‌ها پس از خروج از واحد تولیدی کابل است. این مستند شامل ۵ بخش به شرح زیر است:

۱- جابجایی و حمل‌ونقل کابل و قرقره

۲- بازرسی کابل و قرقره

۳- انبارش درازمدت کابل

۴- نصب کابل

۵- نحوه رسیدگی به آسیب‌های وارده به کابل و قرقره

در این نوشتار به مواردی می‌پردازیم که برای مؤسسات حمل‌ونقل و پیمانکاران نصب ، راهنمایی‌هایی را فراهم سازد تا به روش‌ها و عملیات پیشنهادی به‌منظور حمل و انبارش ایمن کابل پس از خروج کابل‌های قدرت (HV ، MV و LV) ، کنترل ، ابزار دقیق و مخابراتی از کارخانة تولیدی دست یابند.

ین مقاله برای بررسی و به کارگیری توسط شرکت‌های باربری دارای مهارت فنی و همچنین نصب کنندگان کابل در نظر گرفته‌شده و نقش تضمین کنندة کابل را نداشته و از طرفی جایگزینی برای استفاده از حمل‌کنندگان ماهر و یا نصب کنندگان خبره نخواهد بود. هر چند بر این باوریم که این اطلاعات در تاریخ انتشار آن از صحت کامل برخوردار است اما تضمینی مبنی بر اینکه در آینده نیز همچنان معتبر و صحیح باشد وجود ندارد. لازم است همواره در امور جاری صنعت و روش‌های کاربردی مربوط از مشاوره پرسنل کارآزموده بهره‌برداری کنید.

۱- جابجایی و حمل قرقره کابل

مقدمه

کابل‌های برق و فیبر نوری معمولاً بر روی قرقره‌های چوبی عرضه می‌شوند مگر اینکه وزن کلی آن‌ها از ۱۰ تن تجاوز کند ، که در این صورت از قرقره‌های آهنی به‌جای قرقره چوبی استفاده می‌شود. هر دو نوع قرقره اشاره شده به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از خراب شدن زودرس اجزاء آن جلوگیری شود.

قرقره کابل در صورت استفاده از چوب های رابط دارای استحکام مکانیکی بالایی خواهد بود که کابل را در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

صفحات قرقره به منظور ارائه اطلاعات لازم جهت سهولت در حمل قرقره و نصب کابل نشانه‌گذاری می‌شوند. این اطلاعات شامل وزن قرقره، علامتی روی صفحه قرقره که نشان دهنده سر انتهایی کابل است و یک پیکان که جهت چرخش قرقره را در حین چرخش برای حمل‌ونقل نشان می‌دهد ، می باشد .

چرخش قرقره در جهت پیکان واقع بر صفحه قرقره این اطمینان را به دست می‌دهد که کابل در لایه‌های پیچیده بر روی قرقره شل نمی‌شود. باید توجه نمود که در هنگام کشیدن و باز شدن کابل از روی قرقره و نصب آن، این پیکان باید در جهت مخالف جهت چرخش قرقره باشد.

جابجایی قرقره

جابجایی قرقره‌های کابل با لیفت تراک های موتوردار مناسب‌ترین روش است. اغلب قرقره‌های کابل در محدوده‌ای از وزن قرار دارند که امکان جابجایی آن‌ها با این روش وجود دارد.

به‌طورکلی، روش جابجایی قرقره با لیفت تراک تنها در صورتی قابل کاربرد است که سطح سخت و هموار فاقد شیب تند در دسترس باشد. این موضوع در سطوح موردنظر برای انبارش امری کاملاً ضروری است. در این حالت لیفت تراکی با ظرفیت حمل حدود ۱۲ تن (حداکثر وزن قرقره به همراه کابل پیچیده بر روی آن) لازم است. همچنین لازم است شاخک‌های لیفت تراک توانایی جابجا شدن در عرض قرقره را داشته باشند تا هر دو صفحه قرقره را نگه دارند.

در مورد قرقره‌های کوچک‌تر، شاخک لیفت تراک به طول ۱۲۰۰ میلی متر مناسب است. قرقره‌های بزرگ‌تر به شاخک‌هایی به طول ۱۸۰۰ میلی متر نیاز دارند. برای قرقره‌های بزرگ‌تر، مثلاً قرقره‌هایی که کابل‌های ۳۳ کیلوولت یا ۱۳۲ کیلوولت را در خود جای‌داده‌اند و یا دارای کابل‌هایی با طول زیاد می‌باشند، استفاده از شاخک‌هایی به طول ۲۵۰۰ میلی متر ضروری است تا قرقره‌های کابل به خوبی توسط دو صفحه قرقره محافظت شوند. طول و وزن برخی از قرقره‌ها ممکن است به حدی باشد که بتوان با جرثقیل آن‌ها را روی وسایل حمل‌ونقل پیاده و یا سوار نمود. در این حالت، لازم است از یک میله با طول مناسب برای اطمینان از اینکه زنجیرها به صفحات قرقره آسیب وارد نکنند استفاده نمود.

در حین حمل‌ونقل، قرقره‌های کابل را باید به خوبی مهار کرد تا از جابجا شدن آن‌ها جلوگیری تا از امکان آسیب دیدگی شدید کابل و تعمیر کردن آن‌ها جلوگیری گردد .

هرگاه لیفت تراک یا جرثقیل در دسترس نباشد ، باید یک سطح شیب‌دار با شیبی در حدود ۴: ۱ ساخته شود. قرقره کابل را باید روی این سطح شیب‌دار توسط طناب یا وینچ غلتاند. علاوه بر آن باید یک بستر شنی در زمینه این سطح شیب‌دار ایجاد شود تا موجب جلوگیری از غلتیدن قرقره پس از سقوط و توقف آن شود.

حمل‌ونقل قرقره در کامیون

هرگاه قرقره‌هایی که روی کامیون بارگیری می‌شوند سایزی بزرگ‌تر از ۲۵۰ سانتیمتر داشته باشند باید آن‌ها را با طنابی که از سوراخ مرکزی آن‌ها عبور می‌کند و در صورت لزوم روی صفحات قرقره مهار کرد.

در مورد قرقره‌های کوچک‌تر از ۲۵۰ سانتیمتر استفاده از تسمه‌های نگهدارنده اختیاری است ولی گوه گذاری در زیر صفحات باید انجام شود.

به کارگیری روش گوه گذاری خاصی در هنگام حمل‌ ونقل قرقره‌ها با تریلر یا کامیون الزامی است. تیرهای مربوط به گوه گذاری روی کفی تریلر یا کامیون پیش از قرارگیری قرقره‌ها بر آن نصب می‌شوند.

منابع : tadbirkara.com و پارس الکتریک و simandcable.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...