آموزش ساخت کابل سیار صنعتی حرفه‌ای (بخش 2)

این مقاله در ادامه مقاله ساخت کابل سیار صنعتی حرفه ای که قبل تر توضیح داده شد ایجاد شده است .

اگر میخواهید این آموزش را بهتر یاد بگیرید پس بهتر است مقاله ساخت کابل سیار صنعتی حرفه ای را قبل از این مقاله مطالعه کنید .

در آموزش ساخت کابل سیار صنعتی چگونه کابل سیار برق بسازیم؟

تاکنون قسمت اصلی فراهم کردن کابل سیاری برق یعنی انتخاب کابل مناسب را انجام داده‌ایم. حالا و در ادامه باید دو شاخه و پریز مناسب را انتخاب و نصب کنیم.

پس از کابل دو قطعه اساسی و مهم در ساخت کابل سیار برق قسمت پریز و دوشاخه آن است. با انتخاب پریز و دوشاخه صنعتی استاندارد می‌توانیم حداکثر کارایی را از سیم سیار داشته باشم.

دو شاخه کابل سیار برق را در آموزش ساخت کابل سیار بهتر بشناسیم

در دو شاخه‌های کابل سیار برق در ابتدای کابل و برای اتصال به پریز استفاده می‌شود. این دو شاخه که به آن گلابی هم گفته می‌شود باید از نوع صنعتی با قابلیت تحمل جریان مناسب باشد.

003 1

پریز کابل سیار برق

در ادامه آموزش ساخت کابل سیار صنعتی باید به پریز برق توجه ویژه ای داشت .

پریز هم توصیه می‌شود از نوع صنعتی با قابلیت تحمل جریان مناسب باشد. برای پریز مانند دوشاخه اکیداً توصیه می‌شود از نوع ارت دار و با مقاومت در برابر پاشش آب و باران انتخاب شود. پریزها در مدل‌های تک خانه، دو خانه و سه خانه در بازار موجود و قابل تهیه هست

004 1

از نکات ریز اما مهم در انتخاب پریز و دوشاخه کابل سیار توجه به قطعات داخلی آن است. اگر این امکان فراهم بود دو شاخه و پریز را باز کنید و قطعات داخلی آن را مورد بررسی قرار دهید. قطعات خوب صنعتی پیچ و محل اتصال بزرگ‌تری برای اتصال سیم دارند و مغزی آن‌ها از سرامیک ساخته شده است (سرامیک مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد).

در هر دو مورد بالا میزان حداکثر ولتاژ روی بدنه نوشته شده است و همه نمونه‌های صنعتی استاندارد بازار مشکلی از این بابت ندارند.

اتصال سر سیم‌ها به دوشاخه و پریز

اگر کاربر کنجکاوی بوده باشید حتماً پی برده‌اید که بیشترین حرارت تولید شده در کابل‌های سیاری در قسمت اتصال دوشاخه و یا پریز ایجاد می‌شود.

به‌طور کلی هرجایی که اتصالی صورت گرفته باشد محل تلفات بیشتر و درنتیجه ایجاد حرارت بیشتر است. این حرارت با جریانی که از سیم یا دوشاخه و پریز عبور می‌کند رابطه مجذور دارد به‌طوری‌که با دو برابر شدن جریان عبوری میزان حرارت تولید شده چهار برابر می‌شود.

بنابراین باید با ایجاد اتصالی محکم و دقیق کمترین میزان مقاومت را در محل‌های اتصال ایجاد کرد.

بهترین پیشنهاد در این مورد استفاده از سرسیم است. سر سیم‌ها را می‌توانید باقیمتی بسیار ناچیز خریده و با انبر به سر سیم ها متصل کنید.

005 1

سر سیم‌ها را با توجه به نوع اتصال دوشاخه یا پریز یا سطح مقطع سیم‌ها می‌توانید در اشکال و اندازه‌های گوناگون خرید کنید؛ اما با توجه به نمونه‌های پریز و دوشاخه سیاری موجود در بازار سازگارترین گزینه سر سیم‌های سوزنی است.

جمع کردن و باز کردن کابل سیار برق

پیچیده شدن کابل سیار به هم از مشکلات رایج این ابزار است و از نکات استفاده از کابل سیار مهارت جمع کردن آن است. روش‌های مختلفی برای جمع کردن کابل‌های سیاری وجود دارد.

ICHOOB cabl sayar 4

استفاده از کابل جمع کن یکی از روش‌های بهینه برای سازماندهی به کابل سیار برق خواهد بود

نکات ایمنی استفاده از کابل سیار برق

  • قبل از استفاده از کابل سیار برق تمام طول کابل و قسمت‌های دوشاخه و پریز آن را برای یافتن عیوب مکانیکی یا بریدگی معاینه کنید.
  • هنگام کشیدن کابل سیار به مسیری که کابل قرار می‌گیرد توجه کنید. کابل نباید در مسیر رفت‌وآمد یا در مسیری قرار گیرد که مانع از کار دیگران در کارگاه شود.
  • از قرار دادن کابل سیار در مسیرهایی که موجب پارگی یا آسیب دیدگی آن می‌شود خودداری کنید.
  • تا حد امکان کابل سیار برق را در مسیر سایه و دور از آفتاب قرار دهید.
  • با توجه به‌اندازه جریان مصرفی پاور یا پریزی که از آن برق می‌گیرید را انتخاب کنید.
  • سیم هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای کابل در ساخت کابل سیار برق نیست.
  • در ارتفاع حتماً کابل را از یک یا دو نقطه مهار کنید.
  • در برشکاری، جوشکاری، لوله کشی گرم و… مراقب سوختن یا بریده شدن کابل باشید.
  • ابزار محیط کارگاه را به منبع برق ثابت (کلید فیوز، کنتاکتور، کلید، پریز و…) متصل کنید و تا حد امکان از کابل سیاری استفاده نکنید.
  • روکش کابل سیار ضدضربه نیست و در کشیدن کابل سیار این نکته را مدنظر قرار دهید.
  • درصورتی‌که به همه طول کابل احتیاج ندارید آن را کاملاً باز نکنید.
  • به‌منظور جلوگیری از برق گرفتگی حتماً از مداری استفاده کنید که دارای فیوز نشتی جریان باشد.
  • می‌توانید با قرار دادن یک LED سیگنال ۲۲۰ ولت روی دو شاخه نشانگر وضعیت برق درست کنید.
  • پیشنهاد می‌شود بعد از دو شاخه کابل سیار یک عدد فیوز نشتی با قاب مخصوص با مدار سری گردد.
  • پس از هر استفاده کابل را پس از جدا کردن از منبع برق و قبل از جمع کردن کابل تمیز کنید.
  • در صورت احساس بوی سوختگی در دوشاخه یا پریز حتماً برق را قطع و مورد را بررسی کنید.

در این نوشته سعی کردیم بدون دخالت دادن نکات تخصصی بخشی از نکات ساخت یک سیم سیار که بسیار ساده به نظر می‌رسید را آموزش دهیم. درنهایت شما می‌توانید با استفاده از یک کابل استاندارد ۳ در ۲.۵ با طول ۱۰ متر و استفاده از اتصال درست و دوشاخه و پریز صنعتی یک کابل سیار مطمئن برای کارهای نجاری و پروژه‌های نصب بسازید. نکات ایمنی استفاده از کابل سیار برق را حتماً رعایت کنید تا استفاده‌ای ایمن و سلامت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...