آشنایی کامل با تکنولوژی انواع کابل برق و کاربرد فلزات هادی و غیر آهنی

آشنایی کامل با تکنولوژی انواع کابل برق و کاربرد فلزات هادی و غیر آهنی

تکنولوژی انواع کابل برق : صنعت نیز مانند انسان دارای رگ و خون می‌باشد و انرژی الکتریکی همان خون درون رگهای صنعت هستند. با این تعریف می توان به اهمیت و نقش مهم نیروی برق و تکنولوژی انواع کابل برق در صنعت پرداخت.

عموماً مردم فکر می کنند که هزینه هایی که برای استفاده از انرژی برق پرداخت می شویم مربوط به بخش تولید است در صورتی که اینطور نیست و بیش تر این هزینه ها مربوط به سیستم برق رسانی می‌باشد.

برای هر کدام از مراحل پخش برق که شامل انتقال انرژی با فشارهای قوی و توزیع انرژی برق از مرکزهای پست فرعی به مصارف خانگی ،صنعتی و … است و مراحلی که در سیستم های پخش برق انجام می شود، تمام هزینه های این توزیع و انتقال مربوط به قیمت سیم های هادی می شود.

برای اینکه بتوانیم در هرموقع از زمان به انرژی برای روشنایی و گرما دسترسی داشته باشیم لازم است که در تمامی مراحل پخش از هادی های مناسب استفاده کنیم که ویژگی های از قبیل اطمینان از انجام کار، در صورتی خراب امکان رفع نقص وجود داشته باشد و شرایط قابل قبول با کمترین هزینه را داشته باشد.

کاربرد تکنولوژی انواع کابل برق

تکنولوژی انواع کابل برق
تکنولوژی انواع کابل برق

کاربرد فلزات غیر آهنی

مس یکی از فلزات غیر آهنی است که قابلیت های خیلی زیادی دارد، این فلزات به راحتی قابل خم شدن هستند و می توان به آسانی روی آن کار انجام داد علاوه برآن این فلز قابلیت چکش خواری دارند. این فلزات غیر آهنی مقاومت زیادی در برابر حرارت و اسیدها دارند. در کلیدها و بست های برقی، کابل مسی قابلیت لحیم کاری دارند.

آلومینیوم فلز غیر آهنی دیگری است که مثل مس قابلیت های زیادی دارد، می توان به قابلیت چکش خواری و کوره کاری آن نام برد. این فلز مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی دارد ولی در برابر اسید و بازها مقاومت ندارد و در بست هایی که به صورت پیچ هستند نمی توان به آن اعتماد کرد.

سرب، روی، قلع، نیکل خام و … از دیگر فلزات غیر آهنی هستند که دارای قابلیت های ویژه ای هستند.

فلزات هادی برای انتقال انرژی

درصد بیشتری از سیم های آلومینیوم را فلز آلومینیوم و درصد کمی را فلزات دیگر تشکیل می دهند. سیم آلومینیومی مقاومت خوبی ار نظر مکانیکی ندارد به همین دلیل از آن ها در خطوط هوایی نمی توان استفاده کرد، به همین دلیل آلومینیوم را به همراه فولاد استفاده می کنند.

سیم مس – فولاد نیز یک هادی است که مغز آن فولادی است که روی آن را فلز مس پوشانده است. این سیم در بیشتر موارد در زمین استفاده می شود. این کابل نسبت به کابل مس مزیت های بیشتری دارد که می توان از ارزانتر بودن آن، کمتر بودن وزنش و … نام برد، به همین دلیل از کابل مس – فولاد برای خطوط دارای فشار قوی و کابل های حامل استفاده می شود.

عایق های الکتریکی در تکنولوژی انواع کابل برق

تکنولوژی انواع کابل برق
تکنولوژی انواع کابل برق

برای اینکه بخواهیم وسایل الکتریکی و هادی های انرژی و برق بسازیم احتیاج به دو نوع از مواد داریم، یکی از این مواد برای اینست که الکترون ها را عبور دهیم که اصطلاحا به آن ها هادی می گویند و مواد دیگر موادی هستند که از عبور الکترون ها ممانعت می شود که به آن ها عایق می گویند.

ممکن است این فکربه ذهن خطور کند عایق ها ارزشی ندارند اما در حقیقت اینگونه نیست و عایق ها نیز به اندازه ی هادی ها مهم و ارزشمند هستند و اگر وجود نداشته باشند نمی توان از انرژی برق استفاده کرد.

روغن به کار رفته در تکنولوژی انواع کابل برق

در تکنولوژی انواع کابل برق از کاغذ هایی که آغشته به روغن هستند استفاده می شود. در کابل های پرو کابل های فشاری روغن غلیظ و در کابل های روغنی، روغن رقیق شبیه روغن ترانسفورماتور بکار می رود.

این نوع روغن باید در 130 درجه سانتیگراد رقیق شده و بتواند در داخل منافذ کوچک و فواصل خالی رخنه کند و در درجه حرارت معمولی 35 تا 40 درجه سانتی گراد باید غلیظ و سفت شود و در درجه حرارت زیر صفر محکم نشود. کابل قابلیت خمش خود را حفظ کند.

همچنین درجه انبساط و تاثیرات وزن مخصوص روغن باید نسبت به درجه حرارت خیلی کم باشد برای جلوگیری از پدیده ایکس واکس که در بند قبلی تشریح شد. باید گازهای موجود در روغن کابل ها را پیش از مصرف خارج کرد.

دانیال نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...