مواد اولیه سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق:

مواد اولیه سیم و کابل برق: مرغوب یکی از دیگر محصولات پلیمر عایق دانیال نور می‌باشد. در ابتدا باید بگوییم که برای رساندن برق به نقاط مختلف از کابل و سیم استفاده می شود. نحوه تولید کابل و سیم از بین فلزاتی که به عنوان هادی در ساختمان سیم ها و یا کابل ها مورداستفاده قرار می گیرند.

مس معمول ترین آن ها است و بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از فعل و انفعالات شیمیایی ناخالصی ها معمولا از مس با درجه خلوص بالاتر از ۹۹/۵ درصد استفاده می شود. چرا که مس در مقابل اثر جوی مقاوم و دارای استحکام مکانیکی خوبی می باشد و شما می توانید به راحتی آن را به شکل دلخواه خود در بیاورید.

مس و آلومینیوم به عنوان مواد اولیه و اصلی به شمار می آیند که با استفاده از آنها تولید سیم و کابل انجام می گیرد. در ساختمان‌ سیم و کابل‌ها از فلزات هادی استفاده می شود تا جریان برق به بخش‌های موردنظر حمل گردد و برای اینکه از نشست جریان به سایر قسمت‌ها جلوگیری شود عایق‌های مرغوب و مناسبی به کار می روند.

مواد اولیه سیم و کابل برق : برای برق رسانی به نقاط مختلف از سیم و کابل استفاده می شود

مواد اولیه سیم و کابل برق

در ساختمان آنها فلزات هادی جهت حمل جریان برق به نقاط مورد نظر و عایق های مناسب به منظور جلوگیری از نشست جریان به نقاط دیگر به کار گرفته می شود.

یک هادی با روکش عایق ،سیم روکش دار یا سیم عایق دار نامیده می شود و در صورتی که چند هادی عایق بندی شده در داخل یک غلاف مشترک قرار گیرند این مجموعه کابل نامیده می شود

هادی های مورد استفاده سیم و کابل برق

نحوه تولید سیم و کابل برق از بین فلزاتی که به عنوان هادی در ساختمان سیم ها و کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند مس از همه معمولتر است و معمولا از مس با درجه خلوص بالاتر از ۵/۹۹ درصد استفاده می شود تا از فعل و انفعالات شیمیایی ناخالصی ها جلوگیری به عمل آید همچنین مس در مقابل اثرات جوی مقاوم است و دارای استحکام مکانیکی مطلوب می‌باشد و به سهولت می‌توان آن را به اشکال دلخواه درآورد.

مواد اولیه سیم و کابل برق : فلز دیگری که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد آلومینیوم است که مقاومت مخصوص آن ۶۵/۱ برابر مس است و وزن مخصوص آن سه برابر کمتر از مس می‌باشد و قیمت آن نیز کمتر است، لیکن عوامل جوی بخصوص رطوبت روی آن تاثیرات سوء، نظیر خوردگی می‌گذارند و در اثر اکسیده، شدن آن اکسید آلومینیوم حاصل می‌شود که جسمی عایق است.

استجکام مکانیکی آلومینیوم و نرمش آن برای قبول اشکال دلخواه به خویی مس نیست و به این دلایل آلومینیوم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیکن در سالهای اخیر به علت افزایش سریع قیمت مس، آلومینیوم بیشتر – مورد استفاده قرار گرفته است. در خطوط انتقال هوایی به علت وزن و قیمت کمتر، آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد

در سالهای اخیر برای رفع مشکلات ناشی از حساسیت آلومینیوم نسبت به عوامل جوی مانند رطوبت، سیم‌های آلومینیومی را به جدار نازکی از مس مجهز می‌کنند. این سیم ها، سیم‌های آلومینیومی با جدار مسی نام گرفته‌اند

دقت کنید که در سیم های افشان یا رشته ای طول حقیقی رشته ها به آستثنای رشته یا رشته‌های وسط از طول سیم عایق دار بیشتر است و به این دلیل مقاومت سیم معمولاً چند درصد از مقاومتی که براساس طول سیم محاسبه می‌کنیم بیشتر است.

انواع مواد اولیه سیم و کابل برق

  • مواد نیمه هادی
  • سیم فولاد گالوانیزه
  • رنگدانه و مواد PVC
  • مواد عایق پلی اتیلن کراسلینگ شده XLPE
  • قرقره های بسته بندی شده
  • مواد پلی اتیلن سنگین HDPE

فرایند ساخت انواع سیم و کابل برق

  1. مرحله هادی سازی
  2. مرحله تاب
  3. مرحله عایق کاری
  4. مرحله روکش
  5. وهله کراسلینگ
  6. مرحله بسته بندی
  7. بازرسی نهایی

جمع‌بندی مواد اولیه سیم و کابل برقمواد اولیه سیم و کابل برق

سیم ها و کابل ها در انواع مختلف و با برندهای مختلف تولید می‌شوند. سیم و کابل مهم‌ترین وسیله به منظور انتقال جریان الکتریسیته و برق بین دو نقطه هستند. به همین دلیل تولید کنندگان انواع سیم و کابل شرکت دانیال نور تلاش می‌کنند تا از موادی در ساخت سیم‌ها استفاده کنند که به راحتی و با کمترین مقاومت و اتلاف، جریان برق را بین دو نقطه انتقال دهد.

روکش و هسته دو بخش اصلی در هر سیم یا کابل هستند که روکش وظیفه عایق کردن و جلوگیری از نشت جریان را بر عهده دارد. هسته یا رسانا نیز که وظیف انتقال انرژی الکتریکی را بر عهده دارد اغلب از فلزات مختلفی مانند نقره، طلا، مس، آلومینیوم و تنگستن ساخته می‌شود که بهترین خاصیت رسانایی را در بین سایر فلزات دارند.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است .

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...