کابل فشار متوسط

معرفی کابل فشار متوسط XLPE

در این مقاله به معرفی کابل فشار متوسط XLPE که مخفف (Cross Linked Polyethylene) می باشد ، می پردازیم .

كابل XLPE برای مصارف بیست کیلو ولت به بالا استفاده می شود که به کابل کراسلینک ( Cross Link ) معروف است . به صورت مخفف نامیده می شود اما نکته قابل توجه در مورد این مخفف این است که حرف X نیز برگرفته شده از واژه ی Cross به معنای ضربدر است که در کنار L مخفف Cross Link است و PE مخفف پلی اتیلن است . در کل همانطور که گفته شد معرف کابل های فشار متوسط می باشد.

از عرضه این كابل كه حدود سه دهه مي‌گذرد و اكنون اين كابل‌ پليمري درصد بزرگي از توليد كابل در محدود ولتاژ فشار متوسط و قوي را به خود اختصاص داده است . امروزه حدود 90% از كابل‌هاي فشار متوسط و قوي توليدي در جهان كابل XLPE است و پيشرفت‌ها امكان كابل كه 800 KV را هموار ساخته است.

کابل های فشار متوسط از شش قسمت اصلی تشکیل شده اند :کابل فشار متوسط

  1. هادی کابل که الومینیوم یا مس است.
  2. لایه نیمه هادی (اول) که از جنس نوعی گرافیت است که وظیفه ی آن یکنواخت کردن میدان های الکتریکی است.
  3. عایق اصلی ،عايق پلي اتيلن كراسلينك شده
  4. لایه ی نیمه هادی (دوم)
  5. شیلد که وظیفه ی حذف اثرات مغناطیسی کابل در محیط اطراف وکمک به تشخیص سریع اتصالی توسط رله ها را دارد.
  6. پوسته یا غلاف

تفاوت PVC و XLPE در کابل فشار متوسط برق

  • بیشینه دمای کاری: 70 درجه سلسیوس برای PVC؛ 90 درجه برای XLPE
  • مقاومت در برابر رطوبت: نوع PVC عملکرد بهتری دارد
  • عملکرد در برابر شعله: PVC خود خاموش شونده؛ XLPE اشتعال پذیر
  • ولتاژ شکست (KV/mm در دمای 20 درجه): 25 برای PVC؛ 50 برای XLPE
  • بدون هالوژن: PVC خیر؛ XLPE بله
  • عمر مفید: معمولا عمر XLPE طولانی تر است.
  • قیمت: معمولا کابل با عایق PVC ارزانتر است.

این موارد مهم ترین مشخصات این دو عایق می باشند. همین ویژگی ها موجب شده است از XLPE بیشتر در کابلهای فشار متوسط و قوی صرفا به عنوان عایق (نه روکش خارجی) استفاده گردد و سهم PVC در رده فشار ضعیف بیشتر باشد.

انواع کابل فشار متوسط با عایق XLPE

  • کابل فشار متوسط – زره دار

کابل فشار متوسط برای توزیع انرژی الکتریکی تکفاز و یا سه فاز در سیستم هایی با ولتاژ نامی ۶ تا ۳۰ کیلوولت و در پست های خطوط توزیع مورد استفاده قرار می گیرند. از این کابل ها همچنین در شبکه های عمومی و صنعتی ، تاسیسات داخلی و خارجی، بصورت دفن در زمین و یا داخل کانال استفاده می شود.
زره آن می تواند در مقابل نیروهای مکانیکی خارجی مقاومت کند.

کابل فشار متوسط

  • کابل فشار متوسط – سربدار وزره دار

کابل فشار متوسط برای توزیع انرژی الکتریکی تکفاز و یا سه فاز در سیستم هایی با ولتاژ نامی ۶ تا ۳۰ کیلوولت و در پست های خطوط توزیع مورد استفاده قرار می گیرند. از این کابل ها همچنین در شبکه های عمومی و صنعتی ، تاسیسات داخلی و خارجی، بصورت دفن در زمین و یا داخل کانال استفاده می شود.
زره کابل می تواند در مقابل نیروهای مکانیکی خارجی مقاومت کند.
غلاف سربی می در محیط های حاوی هیدروکربن ها ، حلال ها و مواد خورنده پایدار است.

  • کابل های فشار متوسط – معمولی

کابل های فشار متوسط برای توزیع انرژی الکتریکی تکفاز و یا سه فاز در سیستم هایی با ولتاژ نامی ۶ تا ۳۰ کیلوولت و در پست های خطوط توزیع مورد استفاده قرار می گیرند. از این کابل ها همچنین در شبکه های عمومی و صنعتی ، تاسیسات داخلی و خارجی، بصورت دفن در زمین و یا داخل کانال استفاده می شود.

دانیال نور را بیشتر بشناسید …

شرکت دانیال نور در سال ۱۳۷۴ در زمینه طراحی و همچنین اجرای خطوط هوایی ، پست های زمینی و هوایی ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف ، و اتوماسیون کارخانه ها شروع به فعالیت نمود و در صنعت کشور بیش از صدها کارخانه و واحدهای تولیدی و خدماتی را در زمینه برق رسانی و تجهیزات برقی یاری نموده است.

این شرکت از سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و راه اندازی کارخانه سیم و کابل خود توسط مهندسین مجرب و ماشین آلات اروپایی با نام تجاری پارس الکتریک شهریار در شهرستان شهریار نموده است و همچنین در نخستین ماه های فعالیت خود موفق به اخذ کاربرد علامت استاندارد ملی ایران جهت محصولات خود گردید.

این واحد با هدف مطالعه و تحقیقات جهت دستاورد های جدید در طراحی و تولید سیم و کابل های ابزار دقیق ، خودرویی و کابل های سیلیکونی در حال فعالیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...