قیمت‌گذاری در بازار داخلی مستقل از بورس‌های جهانی است

قیمت‌گذاری در بازار داخلی مستقل از بورس‌های جهانی است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهرشایان نسبت به قیمت :

قیمت‌گذاری در بازار داخلی مستقل از بورس‌های جهانی است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهرشایان گفت: علی‌رغم اینکه نرخ ارز بر قیمت مس در بازار داخلی تاثیر دارد اما شدت عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت نهایی این فلز است و گاهی با وجود روند کاهشی قیمت مس در بورس فلزات لندن، شاهد افزایش قیمت آن در بازار داخلی بوده‌ایم.

علی اکبری ‌رادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، نسبت به قیمت اظهار داشت:

اکنون به قطعیت می‌توان گفت تمام واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم زیرا افزایش قیمت‌ها فراتر از انتظار است و ما به عنوان تولیدکننده از اوج‌گیری پرسرعت قیمت مواد اولیه عقب افتاده‌ایم. زمانی که میزان تامین مواد اولیه کاهش یابد، حجم تولید و فروش نیز کاهش خواهد یافت و در نهایت، شرکت با ضعف نقدینگی مواجه خواهد شد. به این ترتیب، افزایش قیمت مواد اولیه می‌تواند روز به روز نقدینگی را کاهش دهد و یک واحد تولیدی را به مرز ورشکستگی نزدیک کند.

وی افزود: نوسانات قیمتی بر عرضه مواد اولیه نیز تاثیر سو گذاشته است؛ به طوری که با افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و بورس کالا، با کاهش عرضه مواجه می‌شویم و از طرفی نیز تقاضا برای ماده اولیه نیز به مراتب کاهش می‌یابد و به هنگام افت قیمت‌ها، میزان عرضه در بازار آزاد و بورس کالا بیشتر می‌شود و مشتریان نیز برای خرید هجوم می‌آورند. پیش‌تر، ماده اولیه را می‌توانستیم به صورت اقساط نیز خریداری کنیم اما در معاملات فعلی بازار باید مبلغ را به صورت نقد بپردازیم تا بتوانیم به ماده اولیه مورد نیاز خود دست یابیم.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهرشایان در پاسخ به این سوال که در تولید سیم و کابل از چه مواد اولیه استفاده می‌کنید، تصریح کرد:

برای تولید سیم و کابل از مفتول مس و گرانول استفاده می‌کنیم که هر دو تولید داخلی هستند و آن‌ها از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. خرید از بورس کالا شرایط پیچیده‌ای دارد و از طرفی حداقل خرید از این تالار صنعتی 20 تن تعیین شده است که تامین مبلغ این مقدار از عهده ما خارج است و ترجیح می‌دهیم ماده اولیه خود را بدون دردسر از بازار آزاد تامین کنیم.

اکبری‌رادی عنوان کرد: شرکت ما تولیدکننده کابل دوشاخه است و عمده مشتریان ما را صنایعی همچون تولیدکنندگان لوازم خانگی و برقی همچون یخچال‌سازها تشکیل می‌دهند. تا به امروز فقط بازار داخلی را پوشش داده‌ایم و وارد حوزه صادرات نشده‌ایم. شاید با بهبود شرایط اقتصادی در آینده در حوزه بین‌الملل نیز حضوری فعال داشته باشیم.

وی در پاسخ به خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه عواملی بر قیمت مس در بازار داخلی، موثر است، گفت:

قیمت‌گذاری در بازار داخلی با نمونه‌‌های خارجی کاملا متفاوت و مستقل از یکدیگر است و این بازارها ساز و کاری مجزا دارند. قیمت داخلی بیشتر با نوسانات نرخ ارز کم و زیاد می‌شود و قیمت در بورس فلزات لندن تحت تاثیر سیاست‌ها و حوادثی است که در کشورهایی نظیر چین که جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فلز مدنظر به حساب می‌‌آیند، رخ دهد. می‌توان گفت میزان عرضه و تقاضا اغلب بر قیمت‌های داخلی تاثیر می‌گذارد و به نحوی افزایش رقابت‌ها موجب اوج‌گیری قیمت نیز می‌شود. شاید نرخ‌های داخلی در درازمدت از قیمت‌گذاری‌های خارجی پیروی کنند اما در کوتاه‌‌مدت هیچ ارتباط منطقی با یکدیگر ندارند.

این تولیدکننده تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها به مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان تبدیل شده است که رابطه مستقیمی با میزان نقدینگی مجموعه دارد. زمانی که کار تولید را آغاز کردیم، قیمت هر کیلوگرم مس، پنج هزار تومان بود که اکنون این قیمت به بیش از 200 هزار تومان رسیده است. از طرفی، فروش محصولات نیز با مشکل مواجه شده است و تقاضای سابق برای سیم و کابل وجود ندارد. به طور کلی، وضعیت صنعت سیم و کابل مطلوب نیست و ما فقط به دلیل سابقه قبلی، در این حرفه باقی مانده‌ایم. بخش تولید شرایط مطلوبی برای افرادی که به تازگی می‌خواهند کسب و کاری را آغاز کنند، ندارد و حوزه بازرگانی از رونق بیشتری برخوردار است.

منبع : felezatonline.ir و تدبیرکارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

شبکه های اجتماعی

محصولات

محصولات

در دانیال نور بیابید...